قاضی‌زاده‌هاشمی: خانه‌داری باید شغل درنظرگرفته شود-راهبرد معاصر

قاضی‌زاده‌هاشمی: خانه‌داری باید شغل درنظرگرفته شود

«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشارکت ۱۵ درصدی بانوان در اقتصاد، گفت: خانه‌داری باید یک شغل محاسبه شود و از خانم‌های خانه‌دار پشتیبانی کنیم.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۸ - ۰۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 22
کد خبر: ۲۴۶۵۵۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه شنبه - دوم تیر- در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» در پاسخ به سوالی درباره مشارکت اقتصادی بانوان اظهار داشت: خانم‌ها بعد از انقلاب به سرعت رشد کردند؛ نرخ باسوادی زنان به ۹۳ درصد رسیده است همچنین نرخ تحصیلات دانشگاهی نیز از چهار و نیم درصد به حدود ۵۰ درصد رسیده است؛ در حالی که میزان مشارکت اقتصادی بانوان تنها ۱۵ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مولفه‌های جهانی خانه داری را به عنوان شغل در نظر نمی‌گیرند که با فرهنگ ما کمی متفاوت است.  

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه خانه‌داری باید به عنوان یک شغل تلقی شود، افزود: از خانم‌های خانه‌دار باید پشتیبانی شود همچنین باید از ظرفیت اقتصادی آنها نیز استفاده کنیم.

 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای ازدواج جوانان از سوی شما وعده  وام یک میلیارد تومانی داده شده است چگونه می‌خواهید با توجه به ناترازی بانک‌ها این وعده را محقق کنیدف افزود: متاسفانه اکنون ۱۱ تا ۱۳ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داریم که امکان ازدواج به راحتی برای آنها فراهم نیست زیرا در نظرسنجی‌هایی که در کشور ما انجام شده است بین ۹۳ تا ۹۵ درصد از جوانان تمایل تشکیل به خانواده دارند؛ بنابراین ازدواج نکردن جوانان به معنای عدم تمایل به ازدواج نیست بلکه امکان آن را ندارند.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در این میان دولت وظیفه دارد شرایطی را فراهم کند تا ازدواج اتفاق بیفتد لازمه آن این است که موانع را برطرف کند از جمله این موانع تسهیلات طولانی مدت است همچنین موضوع سربازی است که متاسفانه مانع ازدواج شده است.

وی موضوع مسکن را مانع دیگری برای ازدواج برشمرد و در این باره توضیح داد: اشتغال و خرید جهیزیه نیز از دیگر موانع ازدواج به شمار می‌آید.

 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وجود ۳ میلیون سرباز فراری در کشور افزود: اکنون بسیاری از جوانان برای فرار از رفتن به سربازی تحصیلات خود را طولانی می‌کنند و این در حالیست که باید کل این فرایند حل و فصل شود که در این زمینه یک بسته تشویقی از سوی دولت در نظر گرفته شده است تا جوانان تمایل به تشکیل خانواده داشته باشند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به طراحی کارت خانواده ایرانی اظهار داشت: در این طرح به هر زوج جوان که ازدواج کنند، یک میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اعطا می‌شود.

هر خانواده ایرانی می‌تواند میزان یک میلیارد تومان تسهیلات خود را برای اشتغال، جهیزیه، مسکن (اعم از ساخت خرید یا ودیعه مسکن)و یا به صورت اعتبار برای انتقال به کارفرما هزینه کند

وی خاطرنشان کرد: دولت خانواده همه اهتمام خود را برای خانواده‌های ایرانی می‌گذارد و هر خانواده ایرانی می‌تواند میزان یک میلیارد تومان تسهیلات خود را برای اشتغال، جهیزیه، مسکن (اعم از ساخت خرید یا ودیعه مسکن)و یا به صورت اعتبار برای انتقال به کارفرما هزینه کند.

 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ناترازی بانک‌ها ناشی از اعطای تسهیلات قرض الحسنه نیست بلکه ناشی از دو چیز است؛ یکی اینکه صاحبان سرمایه سهام خود را افزایش نمی‌دهند و از محل پول مردم تسهیلات پرداخت می‌کنند و دیگری مربوط به تسهیلاتی است که به شرکت‌های خود اعطا می‌کنند بنابراین ارتباطی با تسهیلات قرض الحسنه ندارد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به وقوع ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ازدواج در سال، افزود: این ظرفیت وجود دارد که میزان ازدواج‌ها تا یک میلیون و پانصد هزار ازدواج در سال برسد و اکنون نیز منابع لازم برای اجرای این طرح فراهم است.

وی در پاسخ به اینکه آیا محدودیت سنی برای بهره‌مندی از تسهیلات یک میلیارد تومانی ازدواج در نظر گرفته شده است، گفت: این تسهیلات محدوده سنی ندارد اما به افرادی که برای نخستین بار ازدواج می‌کنند تعلق می‌گیرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص حمایت از زوج های جوان در بنیاد شهید نیز گفت: در دولت سیزدهم در بنیاد شهید هدیه وام ازدواج و تسهیلات ازدواج را افزایش دادم اما این طرح باید در دولت صورت بگیرد و نیازمند تغییر بخشنامه بانک مرکزی است تا این تسهیلات در اختیار همه زوج های جوان قرار گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می‌خواهید با کسری بودجه و نرخ بالای نقدینگی، تورم را کاهش دهید، گفت: این قانون برنامه هفتم است و تورم باید تک نرخی شود. 

وی ادامه داد: تورم تنها موضوعی است که تمام کارشناسان اقتصادی جهان برای آن راهکار دارند و مسئله نامفهوم و گمشده‌ نیست. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در کشورهای همسایه به جز ترکیه که تورم وحشتناکی دارد بقیه همسایگان تورم‌های تک رقمی را تجربه کرده‌اند. 

 
قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه باید موتور تولید تورم را خاموش کنیم، افزود: یکی از این موارد انضباط بخشی به وضعیت بودجه دولت و عملیات مالی دولت است همچنین نباید کسری بودجه واقعی در دولت وجود داشته باشد از سوی دیگر نیز نظام بانکی باید منضبط باشد و همه این موارد باید از دولت آغاز شود.

وی توضیح داد: اکنون برخی تسهیلات تکلیفی بر عهده بانک‌ها گذاشته شده است که فرای طاقت آنها است و این موارد به قانون نیز تبدیل شده که جای اشکال دارد. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بانک مرکزی باید بتواند با منابع خود مدیریت امور بانکی را به دست گیرد و در جای درست قرار دهد از جمله این موارد این است که تسهیلات را به افراد خاص و نورچشمی‌ها در بانک‌ها تخصیص دهند همچنین بانک‌ها باید از بنگاهداری خارج شوند و نگذاریم بانک ها به هر کسی که دوست دارند تسهیلات بدهند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به تجربه خود در بنیاد شهید افزود: بانک دی را با افزایش سرمایه از شرف انحلال خارج کردیم و باید برای کاهش تورم انتظارات تورمی را از نرخ ارز خارج کنیم و ارزش ریال را با از بین بردن ذهنیت مردم در خصوص تغییرات ارز که موجب افزایش کالاها می شود، از بین ببریم.

 
وی درباره از بین بردن فقر مطلق نیز گفت: فقر مطلق و فاصله طبقاتی یکی از پر اهمیت ترین موضوعاتی است که هر دولتمردی باید به آن بپردازد. طبق محاسبات سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ درصد هزینه خانوار ایرانی ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان به صورت ماهیانه است که این خانوارها نیازمند حمایت هستند و البته در دولت شهید رئیسی فقر غذایی در کل کشور از بین رفت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در یک دهه عدم رشد اقتصادی داشتیم و در دهه ۹۰ حدود ۳۰ درصد سفره خانوارها کوچک تر شد و دهک های حمایتی خانوارها از سه دهک به هفت دهک افزایش یافت.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه ما سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی به افراد پولدار پرداخت می کنیم، از رونمایی کارت هوشمند انرژی خبر داد و گفت: باید قانون هدفمندی یارانه ها بصورت کامل و پلکانی اجرا شود.

وی درباره طرح کارت هوشمند انرژی اظهار داشت: در این طرح به هر خانوار ایرانی به فرض اینکه ۲ خودرو دارد و با رعایت الگوی مصرف بنزین ما در سال اول ۴۰ میلیون تومان، سال دوم ۶۰ میلیون و در سال سوم ۹۰ میلیون تومان این کارت شارژ می‌شود و تمامی هزینه های مصرف بنزین، نفت، برق و سایر مصارف از طریق این کارت هوشمند پرداخت خواهد شد و برای خانوارهایی که فاقد خودرو هستند حمایت کالا برگی اجرا می‌شود و میزان خرید کالاهای مصرفی را افزایش می دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره افزایش نرخ بنزین نیز در قالب این طرح گفت: در سال اول ۳۰ درصد افزایش ‌می‌دهیم اما با توجه به حفظ سهمیه ها اگر خانواری درست مصرف کند با مشکلی مواجه نخواهند شد و ماهانه ۶۰ تا ۱۰۰ لیتر بنزین یارانه ای در کارت ها شارژ می شود.

 
قاضی زاده هاشمی درباره پرداخت مستمری به خانواده شهدا و ایثارگران در دولت سیزدهم گفت: به طور میانگین مستمری خانواده شهدا و ایثارگران در دولت شهید رئیسی سه تا پنج برابر افزایش داشته که این توجه قابل مقایسه با هیچ دولتی نیست.

وی افزود: در خصوص طرح نظام جامع یارانه و مالیات مردم را به سه دسته تقسیم کردیم، افرادی که هزینه زندگیشان بیش از درآمدشان است که یارانه تا سقف ۱۲ میلیون تومانی پرداخت می کنیم و افرادی که میزان درآمد و هزینه شان مساوی است که هیچ اما خانواری که میزان درآمدشان بالاست باید یارانه پرداخت کنند.

  «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار