قالیباف: مردم ما شایسته استفاده از خودروی مناسب هستند-راهبرد معاصر
ابلاغ قانون افزایش سهمیه دولت در صندوق بین‌المللی پول توسط قالیباف دعوت از شهید رئیسی به مراسم معارفه استاندار جدید دولت پزشکیان | جای خالی رئیس جمهور شهید در ردیف اول + عکس حقوق تا ۲۴ میلیون تومان از مالیات معاف شد عارف: یک روز تأخیر در نجات دریاچه ارومیه ظلم آشکار است پزشکیان: باید با مردم درخصوص اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم انتصاب جدید در نهاد ریاست جمهوری | علیرضا شریفی کیست؟ پزشکیان: از هرکس که مشکلی از مردم و نظام را حل کند استقبال می‌کنیم رزمایش مشترک زمینی ایران و جمهوری آذربایجان آغاز شد کارگروه ویژه برای بررسی اصلاح قانون انتصاب در مشاغل حساس تشکیل می‌شود صبح دوشنبه؛ پخش زنده سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان لاریجانی: ایران در حال آماده‌سازی پاسخ به اسرائیل است مصوبه کمیسیون تلفیق برای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در سال آینده تصویب کلیات طرح نحوه برگزاری تجمعات در کمیسیون شورا‌ها استاندار مازندران تعیین شد نماینده مجلس: طرح انتقال پایتخت درحال حاضر یک موضوع گنگ و رویاپردازانه است

قالیباف: مردم ما شایسته استفاده از خودروی مناسب هستند

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم ما شایسته استفاده از خودروی مناسب هستند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 23
کد خبر: ۲۴۶۶۲۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدباقر قالیباف کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز سوم تیرماه ۱۴۰۳ در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی که در اتاق بازرگانی برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز ملی اصناف اظهار کرد: کسانی که در جبهه حضور داشتند، بر این باورند که کار نشد ندارد.


وی با اشاره به تکمیل پروژه اتوبان امام علی (ع) پس از حدود ۴۰ سال گفت: این اتوبان حدود ۴۰ سال به‌صورت نیمه‌کاره رها شده بود. تنها یک نفر از مدیرانی که با ما همکاری داشتند، برای تکمیل این پروژه نیمه موافق بود. این در حالی است که تمامی مدیران ما در تصمیم‌گیری‌ها شجاع بودند. 


قالیباف در ادامه تشریح کرد زمانی که به دنبال تکمیل پروژه نیمه‌کاره اتوبان امام علی بودیم مدیران ما عنوان می‌کردند که تکمیل این پروژه نشدنی است چرا که حداقل ۱۲ هزار واحد مسکونی بر سر راه این پروژه است که بخشی از این واحدهای مسکونی انحصار ورثه‌ای است که حتی دادگاه نیز نمی‌تواند در خصوص آن تصمیم‌گیری کند. با این واحدهای مسکونی که ممکن است وسط اتوبان باقی بماند چه باید کرد؟


وی گفت: مدیران در بیان علت مخالفت خود با تکمیل پروژه اتوبان عنوان می‌کردند که با تکمیل این پروژه شهر به دونیمه تقسیم می‌شود و برق گاز آب و تأسیسات شهری به عرض ۷۵ متر و به عمق ۸ متر از شمال به جنوب شهر تهران قطع می‌شود. همچنین با انجام این پروژه مابقی پروژه‌ها بر زمین باقی خواهد ماند. در پاسخ به این نکات عنوان کردیم که اینجا نقش مدیر و قدرت مدیریت و انسجام مشخص می‌شود. در نهایت طی ۱۸ ماه پروژه به این بزرگی به سرانجام رسید.


وی افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از رانندگان ما خود راننده هستند و خود مالک و یا شریک ماشین هستند. باتوجه‌به وضعیت ارز امروز کشور به‌جای خرید خودروهای نو می‌توان ماشین‌های پنج سال کارکرده که دارای استانداردهای لازم است، وارد کنیم. 


قالیباف گفت: اگر بتوانیم آن را خریداری کنیم بهتر است اما مابه‌التفاوت یک خودرو ۵ سال کارکرده با یک خودروی نو بسیار قابل‌توجه است؛ در حال حاضر ماشین‌های دهه ۶۰ میلادی در تهران شب تا صبح‌کار می‌کند و گازوئیل به ریه‌های مردم وارد می‌کند و یا اتوبوس‌هایی که اکنون در جاده‌ها کار می‌کند به محیط‌زیست آسیب می‌رساند را به سرویس‌های اداره و دولت داده می‌شود و یا بلدوزرهایی که اکنون در معادن ما استفاده می‌شود در خارج از کشور به‌عنوان آهن‌قراضه محسوب می‌شود و بابت آن گازوئیل دریافت می‌کنیم و درآمد ما از معادن ۴۰ همت می‌شود. درحالی‌که ۴۴ همت ما‌به‌التفاوت قیمت گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان تا لیتری حدود ۶۰ هزار تومان را پرداخت می‌کنیم. 


وی‌ با تأکید بر اینکه این اقتصادی که امروز شاهد آن هستیم را نمی‌توان اقتصاد نامید گفت: زمانی که در نیروی انتظامی بودم، پلاک را از ماشین گرفتم و به افراد دادم. امروز یک راننده که می‌خواهد ماشین سی‌سال کارکرده خود را بفروشد، قیمت آن از زمانی که آن را خریداری کرده، چند ده برابر افزایش پیدا کرده بااین‌وجود اکنون برای خرید یک ماشین نو نیاز به چند میلیارد تومان دارد. این در حالی است که این راننده نه پولی برای خرید ماشین دارد و نه سرمایه‌ای دارد و نه ما می‌توانیم ماشین او را توقیف کنیم. چرا در چنین وضعیتی باید سخت‌گیری کنیم؟


خودروساز داخلی ما نه خودروساز است و نه خودروساز خواهد شد
وی با بیان اینکه اکنون برای حل مشکلات باید سیستم‌های بروکراسی را کنار بگذاریم، تصریح کرد: امروز رئیس قوه مجریه باید قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد. در وضعیتی که ما از خودروهای ۳۰ سال کارکرده استفاده می‌کنیم و از طرفی مابه‌التفاوت قیمت یک خودرو کارکرده ۵ سال با خودروی نو بسیار چشمگیر است باید از ورود خودرو‌های ۵ سال کارکرده استقبال کنیم چراکه با استفاده از این ظرفیت می‌توانیم عمر متوسط ۲۰ساله ماشین‌ها در کشور را به ۷ سال کاهش دهیم. در این صورت مابه‌التفاوت قیمت گازوئیلی که مصرف می‌شود، (نسبت ماشین‌های ۵ سال کارکرده و ماشین‌های سی‌سال کارکرده) طی ۵ سال، می‌تواند جایگزین ارز استفاده شده در این حوزه شود.


قالیباف تصریح کرد: خودروساز داخلی ما نه خودروساز است و نه خودروساز خواهد شد. از همین رو باید یک مدیر تصمیم درستی بگیرد تا برخی نگویند تولید متوقف شده است بلکه باید رانت و بی‌عرضگی متوقف شود. ما قادر به ساخت پلتفرم خودرو نیستیم، یک پلتفرم خودرو حداقل ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم دارد و حداقل ۴۰ میلیون تیراژ می‌خواهد تا اقتصادی باشد.


مردم ما شایسته استفاده از خودروی مناسب هستند.


وی اظهار کرد: در حال حاضر مردم، خودروساز، کارگر همه ناراحت هستند. ۲۵۰ همت زیان انباشته در این حوزه وجود دارد که باید دولت آن را بپردازد. دولت از کجا باید این زیان را پرداخت کند؟  نتیجه دخالت دولت به امور خودروسازی  و اقدامات ناشی از آن تورم ۴۰ درصدی را به بار می‌آورد. مردم ما شایسته استفاده از خودروی مناسب هستند.


قالیباف با اشاره به اینکه هم اکنون موقعيت ترانزیتی داریم اما یک ماشین نداریم به اروپا برود! خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور باید معطوف به هدف، قابل‌کنترل، پیش‌بینی‌پذیر باشد. اما امروز اقتصاد کشور ما هیچ یک از این ویژگی‌ها را ندارد. 


وی افزود: اساس اصلی ما در دولت چهاردهم، رشد اقتصادی است و در این مسیر ناگزیر به بازتولید و باز توزيع ثروت هستیم.


وی با بیان اینکه بسیاری از محصولات به‌ویژه در بخش کشاورزی فاصله قیمتی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، ۱۰ برابر است، گفت اگر به دنبال رشد اقتصاد هستیم باید به ابتدای زنجیره (برای تولید) کمک کنیم.


وی با بیان این پرسش که چرا در بن‌بست حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: رئیس قوه مجریه لازم نیست اقتصاددان باشد اما باید به امور اقتصادی آگاه باشد. رئیس قوه مجریه تصمیم‌گیر است اما تصمیم‌ساز نیست. 


قالیباف گفت: اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، دانشگاه و... در اقتصاد تصمیم‌ساز هستند و رییس قوه مجریه تصمیم‌گیر است. 


وی ادامه داد: ما باید مالکیت را به رسمیت بشناسیم و اقتصاد را پیش‌بینی پذیر کنیم.  سرمایه ترسو است. سرمایه جایی می‌رود که احساس امنیت داشته باشد.


نباید قیمت‌گذاری دستوری در کشور انجام شود
قالیباف در خصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی گفت: زمانی که مابه‌التفاوت تورم داخل کشور با خارج از کشور متفاوت می‌شود چه کسی می‌خواهد آن را جبران کند؟  مردم عقل معیشت دارند، زمانی که ما به‌عنوان رئیس جمهور مراقب دارایی او نیستیم، او برای خود سیاست‌گذاری می‌کند تا آسیب نبیند و سرمایه خود را در حداقل در صندوق امانات نگهداری می‌کنند.( البته در این میان کسانی که سرمایه ندارند از مرز فقر عبور می‌کنند و نابود می‌شوند) زمانی که مالیات از محل تورم گرفته می‌شود به‌جای تولید، این تبعات به جامعه وارد می‌شود.


وی با تأکید به جذب سرمایه داخلی اظهار کرد:  بارها اعلام کردم که نمی‌گوییم نباید تحریم را حل کنیم، اما اگر به تولید رانت اضافه داده شود، این امر می‌شود ضد تولید. 
قالیباف با تأکید بر اینکه موافق مذاکرات بودم خاطرنشان کرد: مذاکره یک روش مبارزه است. در سیاست باید همواره به این نکته توجه داشت که با دشمن خود سخن می‌گوییم. امریکا نه‌تنها از پس از انقلاب دشمن ما است بلکه در طول تاریخ دشمن ما بوده است. 


وی با تأکید بر اینکه اهمیت دستگاه دیپلماسی ما به‌اندازه تمامی دستگاه‌های دیگر است، تصریح کرد: در مذاکرات با دشمن باید به این نکته توجه داشته باشیم که اقدام در مقابل اقدام انجام دهیم.


قالیباف با تأکید بر اینکه سیاست‌زدگی بر اقتصاد، مرگ اقتصاد است؛ خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصاد حل می‌شود به شرطی که سیاست‌زدگی بر اقتصاد نباشد. درصورتی‌که بتوانیم سرمایه داخلی را جذب کنیم سرمایه‌گذار خارجی خود به میدان خواهد آمد. بر اساس آمار منتشر شده حداقل ۴۵ میلیارد دلار ظرفیت ارزی در اختیار مردم در داخل کشور است. اگر نتوانیم این سرمایه را جذب کنیم هیچ سرمایه‌گذار ایرانی خارج از کشور را نیز نمی‌توانیم جذب کنیم.


قالیباف پیشنهاد راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ارزی را مطرح کرد و گفت چه اشکالی دارد این صندوق راه‌اندازی شود و سود ارزی نیز به مردم پرداخت کند؟ باید امید را در جامعه زنده کنیم. حتماً نباید قیمت‌گذاری دستوری در کشور انجام شود بلکه با بازتوزیع ثروت، باید از ایجاد فشار بیشتر به مردم جلوگیری شود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار