شناسایی خانه‌های خالی عرضه مسکن را به تعادل می‌رساند-راهبرد معاصر

شناسایی خانه‌های خالی عرضه مسکن را به تعادل می‌رساند

نماینده مردم در مجلس دوازدهم گفت: دولت بعدی باید شناسایی خانه‌های خالی و تکمیل سامانه املاک را با جدیت پیگیری کند و در راستای تسهیل زندگی و پیشرفت کشور، صدای مردم باشد تا از این طریق بازار عرضه و تقاضای مسکن را به تعادل برساند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 24
کد خبر: ۲۴۶۷۹۹

به گزاش راهبرد معاصر؛ وحید کنعانی کلور نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، پیرامون کنترل و نظارت دولت بر بازار اجاره‌بها، گفت: در واقع سیاست تصویب و ابلاغ قانون ساماندهی و کنترل اجاره بها به منظور ابزاری برای کنترل بازار مسکن است که باید از مردم بخصوص جوانان حمایت کند.

 

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس دوازدهم تاکید کرد: بدیهی است که درصد بسیاری از درآمد خانواده‌ها در زمینه مسکن و اجاره بها صرف می‌شود که کفاف امرار معاش زندگی آنان را نمی‌دهد و بسیاری از خانوارها به دلیل عدم توانایی پرداخت اجاره مسکن به شهرهای خود باز می‌گردند اما به دلیل نداشتن شغل مناسب آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی را برای آنان به همراه دارد.

 

در سایه نبود مکانیزم مناسب مسکن تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه سیاستهای اعمال شده و نظارت بر بازار اجاره‌بها چندان موفق نبوده است، افزود: قطعاً دولت آینده باید راهکارهای کارشناسی شده و علمی داشته باشد تا بتواند به این قشر از جامعه کمک کند، متاسفانه افزایش سرسام آور اجاره‌بها و تبدیل شدن مسکن به کالای سرمایه‌ای منجر به دلسردی مستأجران شده و قانون نظارت و کنترل اجاره بها نتوانست خواسته‌های مردم را در زمینه مسکن فراهم کند.

 

وی با بیان اینکه قانون مالیات برخانه های خالی با هدف کاهش قیمت اجاره ،افزایش عرضه ومبارزه با احتکار مسکن تصویب شده،گفت: متاسفانه مکانیزم شناسایی دقیق نبوده وکمبود اطلاعات، اجرای آن را با مشکل مواجه کرده است. شاید یکی از دلایل کمبود مسکن در کشور ناشی از وجود خانه های خالی وعدم فروش آنها باشد که باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود. در حال حاضر بسیاری از مردم به دلیل عدم توانایی مالی برای خرید و اجاره‌ مسکن با مشکلات بسیاری روبرو هستند اما انتظار می‌رود با برنامه ریزی مناسب رهاشدگی مسکن برای مردم جبران شود.

 

با جدیت دولت بعدی در شناسایی خانه‌های خالی بازار اجاره‌بها کنترل خواهد شد

وی در پاسخ به این سوال که شناسایی و عرضه خانه‌های خالی به بازار از طریق سامانه املاک به نتیجه خواهد رسید؟یادآور شد: البته شناسایی خانه‌های خالی و ثبت آنها در سامانه املاک اقدام بسیار مناسبی است اما به شرط آنکه در مقابل آن تصمیم گیری‌های مناسبی صورت گیرد در واقع خانه‌های خالی شناسایی شده و در این سامانه به ثبت رسیده اما هیچگونه اقدامی در این راستا صورت نگرفته است، به عنوان مثال برخی از افراد دارای خانه‌های خالی بسیاری هستند اما هنوز هم این خانه‌ها اجاره داده نمی‌شود و هیچگونه برخوردی با این افراد نمی شود.

 

کنعانی در پایان با تاکید بر اینکه دولت آینده باید سیاست های خود را در قبال کنترل و نظارت بر خانه‌های خالی و موضوع اجاره بها تغییر دهد، خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده دولت بعدی باید قانون مالیات بر خانه های خالی را با جدیت پیگیری کند ودر راستای تسهیل زندگی وپیشرفت کشور صدای مردم باشد تا از این طریق بازار عرضه و تقاضای مسکن را به تعادل برساندکه حقیقتا در سالهای اخیر قدرت خرید مسکن توسط مردم کاهش پیدا کرده وقشر ضعیف ومتوسط جامعه از خانه دار شدن فاصله گرفته اند وحتی در دادن رهن واجاره بها با چالش جدی مواجه شده اند که در بعضی شرایط آسیب های اجتماعی را به همراه داشته است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده