جلیلی: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید-راهبرد معاصر

جلیلی: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید

سعید جلیلی گفت: نباید روستا را شما به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید؛ اتفاقا روستاهای ما عین فرصت هستند، روستاهای ما می‌توانند سلول جهش کشور باشند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۰۵ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 25
کد خبر: ۲۴۷۰۰۹

به گزارش راهبرد معاصر، آخرین مناظره سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی دقایقی قبل آغاز شد.


جلیلی در ابتدا گفت: سوال این است که اولویت چیست؟ بنده دو اولویت اصلی را برنامه کار قرار دادم و در ابتدای دولت رئیسی به ایشان تقدیم کردم که کارهای بسیار خوبی را ایشان انجام دادند و دنبال کردند؛ یکی از آنها ارزآوری و دیگری اشتغال است؛ ما اگر نگران برخی موضوعات مانند گرانی تورم قیمت ارز و موارد از این قبیل هستیم و وقتی ریشه‌هایش را که ببینیم برمی‌گردد به اینکه شما باید بتوانید در این دو زمینه یک برنامه موفق را اجرا کنید.


وی افزود: یکی از این موضوعات که در این جلسات صحبت کردیم این بوده که نباید روستا را شما به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید؛ اتفاقا روستاهای ما عین فرصت هستند، روستاهای ما می‌توانند سلول جهش کشور باشند.


جلیلی ادامه داد: می‌خواهم چند نکته را به روستاییان عزیزمان عرض کنم؛ من خیلی از روستاها را در این ۱۰_ ۱۱ سال دیدم که چگونه توانستند امروز موفقیت‌های بزرگ به دست بیاورند. در همین تبریز روستای لیقوان شما ببینید چند هزار میلیارد تولیدات لبنی دارد؛ در همدان روستایی رفتم که کلاً بعضی از آنها ۵ هزار جمعیت دارد ۲۰۰ کارگاه در آن وجود دارد، روستای ویان، روستای کردآباد و روستای لتگاه.


وی مطرح کرد: یکی از همین کشورهایی که امروز قطب اقتصادی دنیا شده سال انقلاب ما، کل صادراتش ۱۳ و نیم میلیارد دلار بوده ۴۰ سال بعد این صادراتش می‌شود بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار؛ پس این یک امر ممکن است.


جلیلی اظهار داشت: همین شهید عزیز ما آقای رئیسی در همین دو سه سال یک رکوردی را زدند در صادرات غیر نفتی که تا قبل از آن نبود؛ می‌شود یک کار جدی انجام داد. ما فکر می‌کنیم با خیلی از این کشورها، مثلاً در همین قضیه  پوشاک می‌توان حتی با چین رقابت کرد؛ روستاهای ما می‌توانند این کار را انجام دهند.


وی عنوان کرد: اما این یک مجموعه برنامه می‌خواهد که بنده چند تا از این برنامه‌ها را عرض کنم که روی آن بحث و کار کردیم؛ اول اینکه همان ساختار روستاهای ما به ویژه دهیاران ما باید بتوانند آن امنیت شغلیشان تضمین شود تا بتوانند به کارهایی که برای پیشرفت روستا است به خوبی برسند.


جلیلی بیان کرد: یکی از اشکالاتی که وجود داشته در سطح کلان این است که با وجود اینکه ما ۲۷ درصد اشتغال و تولید ناخالصمان از روستا و کشاورزی و این موضوعات شکل می‌گیرد اما تسهیلاتی که به این‌ها می‌دهیم ۶ درصد است. اما بودجه عمومی کشور ما ۴ درصد به این سمت است که باید این حتماً ارتقا پیدا کند.


وی در پاسخ به این که چگونه این ارتقا پیدا می‌کند، مطرح کرد: ۹ برنامه اجرایی داریم برای اینکه در بحث‌هایی مانند عملیات آبخیزداری اصلاح الگوی کشت گسترش گلخانه‌ها یکپارچه سازی اراضی و به کارگیری سیستم‌های نوین آبیاری لایروبی قنوات و بحث‌هایی از این قبیل باید بحث شود. عرض بنده این است که اگر ما می‌گوییم هر روستا یک سلول جهش این را باید توجه داشته باشیم کشاورز ما برای بازاریابی محصولات کشاورزی‌اش نباید مشکل داشته باشد.
وی یادآورشد: بنده پریروز در ارومیه بودم؛ یک میلیون تن سیب دارد تولید می‌شود که این یک میلیون تن یک فرصت است نه اینکه کشاورز ما عزا بگیرد که چگونه باید از این استفاده کند و چگونه به بازار برساند.


باید جشن اتمام آبرسانی با تانکر را در این دولت برگزار کنیم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌ اگر ما این تسهیلات که متاسفانه ۶ درصد به روستا داده می‌شود به خوبی استفاده شود شما می‌بینید چه فرصتی ایجاد می‌شود که اتفاقا همین صنایع تکمیلی شکل بگیرد.


جلیلی عنوان کرد:‌ آن موقع یک سری موانع اداری وجود دارد، روستایی عزیز ما می‌داند ما امروز باید این فرصت را برای روستا فراهم کنیم که با سند منزل روستایی اراضی کشاورزی کارگاه صنایع تبدیلی حتی ادوات و ماشین‌های کشاورزی و پروانه چاه و دامداری‌اش بتواند وام دریافت کند؛ این‌ها خودش یکی از آن موضوعاتی است که تسهیلات جدی انجام می‌دهد.


وی مطرح کرد: کشاورز ما باید مطمئن باشد که اگر محصولی دارد نباید این‌ها همزمان شاهد واردات باشند؛ اولویت باید با او باشد.


وی در پایان بخش اول گفت: اگر امروز یارانه ای به دامدار خارجی می دهیم، همین را باید به دامدار خود بدهیم؛ یکی از بحث‌ها در رفع محروم از زدایی این است که باید جشن اتمام آبرسانی با تانکر را در این دولت شکل دهیم.


سعید جلیلی در دومین بازه دوره اول گفت: یکی از بحث‌های خیلی مهم این است که یک بخش عمده از جامعه ما متاسفانه توسط برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی سانسور می‌شوند؛ مثلاً صحبت از حقوق زن می‌شود اما زنان روستایی سانسور می‌شوند، زنان خانه‌دار سانسور می‌شوند، زنان سرپرست خانوار سانسور می‌شوند، زنان بد سرپرست سانسور می‌شوند و اصلاً دیده نمی‌شوند.


وی افزود: وقتی که دیده نمی‌شوند و خوب وضعیتشان بررسی نشود به تبع شما می‌بینید تجویزی هم صورت نمی‌گیرد؛ برخی از اوقات برخی شعارهایی که داده می‌شود که ما خیلی طرفدار زن هستیم یک دفعه ریز که می‌شوید می‌بینید جامعه اصلی که اتفاقاً نقش موثر در شکوفایی کشور دارد و می‌تواند کشور را ارتقا بدهد دیده نمی‌شود.


جلیلی ادامه داد:‌ یکی از موضوعاتی که مردم ما به ویژه همین جامعه می‌خواهند چه چیزی است؟ این است که این دیده بشوند و به حقوقش توجه شود و به زن خانه‌دار و همه این اقسامی که عرض کردم برنامه‌ریزی شود که اگر توجه کنید نه اینکه به آنها کمک می‌کنید اتفاقاً به رشد کشور ، فرهنگ و اقتصاد کمک می‌کنید.


وی مطرح کرد:‌ این‌ها الزاماتی است که دولت به آن نیاز دارد که باید این کار را انجام بدهد یا یکی از چیزهایی که دیده نمی‌شود کشاورزان ما است؛ کشاورزان و روستاهای ما ۲۷ درصد از جمعیت ما  هستند متاسفانه وقتی که قرار است تسهیلات داده شود و سهم این‌ها در بودجه تعریف شود آن سهم شایسته و متناسب  نیست. در همین جا بنده عرض کنم که ما بیش از یک درصد بالا حدود ۵۰ درصد از مدال آوران ما روستایی هستند.


نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر شما یک برنامه درست برای استعدادیابی داشته باشید، و این فقط در بحث ورزشی نیست و در عرصه‌های گوناگون هنری و علمی می‌تواند باشد؛ این خیلی می‌تواند کمک کند.تا اینکه بعد شما رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکورت فقط یک یا دو دهک جامعه باشد؛ باید روی این‌ها برنامه‌ریزی کرد.


وی مطرح کرد: یکی از موضوعاتی که بنده در همین چند روز در شهرستان‌های مختلف که خدمت مردم عزیزمان رسیدیم طبقاتی بودند که بیان می‌کردند که ما باید دیده بشویم، اشاره‌ای شد مثلاً بهاین کارگران شرکتی.


یکی از موضوعات مهم چیست؟ امنیت شغلی است و باید امنیت شغلی را تامین کنید که این کارگر شما که دارد به تولید شما کمک می‌کند باید بتواند امنیت شغلی را داشته باشد، حتی فراتر از این، باید خودش را سهیم بداند در سود آن شرکت.


جلیلی در ادامه گفت:‌ یکی از این بحث‌هایی که خیلی مهم است این است که اکنون شما هزاران میلیارد تومان از حقوقی که باید به کارگر پرداخت بشود در یک فرایندی که متاسفانه نادرست تعریف شده به یک سری واسطه تحت عنوان همین شرکت‌ها پرداخت می‌شود؛ باید ببینید چقدر از این‌ها ضرورت داشته و اصل این است که این حقوق باید برود در جیب کارمند و کارگری که شرکتی است.


وی مطرح کرد: یکی از بحث‌هایی که بنده خیلی روی آن تکیه دارم تحت عنوان حساب و کتاب دولت است، اینکه باید این حساب کشی بشود و اینکه این پول‌ها به کجا می‌رود.


ماشین دولت بحث بسیار مهمی است
جلیلی ادامه داد: ما در همین بودجه امسالمان سهم شرکت‌های دولتی بیش از ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۸ درصد بودجه را تشکیل می‌دهد در صورتی که خود بودجه عمومی دولت ۲۷۰۰ همت است؛ بحث بنده این است که اگر ۲۵ درصد هزینه کرد این شرکت‌های دولتی غیر بهره‌ور و ناکارا است که خودش یک چیزی حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود ببینید خود این چقدر از فرصت‌ها را ایجاد می‌کند.


وی افزود: اگر ما صحبت از انضباط مالی می‌کنیم وقتی می‌گوییم که با آن نصب میترینگ و سامانه بر خط شما مانع می‌شوید از اینکه سالی چند میلیارد دلار از منابع کشور و نفت و گاز کشور تحت عنوان اینکه پرت است کنار برود، آن وقت ببینید چقدر دست دولت پر می‌شود.


جلیلی تاکید کرد: اگر شما یک فرایند خرید محصولات کشاورزی را اصلاح کنید که ما عرض کردیم از ۱۳ و هفت دهم میلیارد دلار راحت می‌شود با همین کیفیت و میزان این را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم؛ این‌ها دست شما را باز خواهد کرد.


نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول دوره دوم مناظره گفت: یک نکته‌ای که مردم خیلی مطرح می‌کنند و بعضاً شنیده می‌شود این است که خدا نکند که سر کارت به فلان اداره بیفتد_ این حتماً نقطه وضع مطلوبی نیست؛ چرا؟ ما نزدیک بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور در سال هزینه می‌شود تحت عنوان هزینه‌های جاری، حقوق و دستمزد.


وی افزود: ما یک ساختار اجرایی اداری، دستگاه بزرگ دولتی و ماشین دولت داریم که ۸۰ درصد بودجه کشور در آنجا هزینه می‌شود تحت عناوین مختلف حقوق و دستمزد و این موضوعات برای چیست؟ این برای این است که این‌ها پناهگاه مردم باشد.


وی افزود: مردم اگر از جلوی اداره کشاورز، صنعت ادارات مربوط رد می‌شوند نگویند که خدایا چه جوری از این خان هم بگذریم و خدا سر کارت را به اینجا نیندازد، بلکه بگویند اینجا همان جاییست که اتفاقاً مشکل من را حل می‌کند؛ من به خاطرم است سال ۹۲ وقتی رقیب ما رای آوردند من به عنوان هدیه به ایشان که دادم این را به ایشان گفتم که اگر ماشین دولت راه نیفتد مثل ماشینی است که شما هی هزینه کنید بعد شما را تا سر کوچه هم نبرد.


وی با بیان اینکه ماشین دولت بحث بسیار مهمی است، تصریح کرد: خیلی از این برنامه‌هایی که بیان می‌کنیم چه وقت انجام می‌شود؟ وقتی که شما این ماشین دولت را راه بیندازید. این هزینه‌ای که می‌شود فقط هزینه ۸۰ درصد بودجه نیست، ۳۰ سال عمر کارمندان شریفمان در این دستگاه است و هر روز وقت و عمرشان را می‌گذارند در اینجا؛ حتماً این کارمند عزیز ما دوست دارد که وجودش اثربخش باشد و مشکلات کشور را راه بیندازد. لذا یکی از ایرادهای جدی که باعث شده این دستگاه کند بشود و فرسوده بشود این از اولویت‌های جدیست که باید حل بشود.


ما سه سال ۹۷ تا ۹۹ را بررسی کردیم که بخشنامه‌های دولت چه مشکلی دارد؟ بخشنامه‌های مربوط به صادرات مرغ، گوجه فرنگی، فولاد، شیرخشک را بررسی کردیم که این ماشین نه تنها کمک نمی‌کند بلکه این بخشنامه‌ها متفاوت بوده و این موجب شده بازار ثبات پیدا نکند و مردم اطمینان نکنند. در بورس هم همین بود. در سال ۹۹ نامه ای به آقای روحانی نوشتم که وقتی اقتصاد پیش بینی پذیر نباشد و رفتار غلط بروز کند، مردم متضرر می شوند. بحث بیمه سهام را همان جا مطرح کردم.


وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور به دستوری که می‌دهد باید اشراف داشته باشد که آن دستور به چه نتیجه رسیده است، تصریح کرد:‌ ما ۲۵ حکم را برای ماه اول دولت آماده کرده‌ایم که عمده آنها در زمینه اقتصادی است. 


وی ادامه داد: در اداره کشور باید گره‌ها را بشناسید؛ من از پایین‌ترین سطح وارد دولت شده ام و در دبیری شورای عالی امنیت ملی جلسات متعدد داشتیم که از قوه قضاییه شهید رئیسی و آقای اژه‌ای ، وزرای دولت، نواب مجلس و مرحوم فیزورآبادی از ستادکل نیروهای مسلح می آمدند این جلسات موجب می‌شد که وقتی اختلاف ها زیاد بود، به جمع بندی برسیم و آنجا مرکزی بود که همه می توانستند به جمع بندی برسند.


وی در بازه دوم بخش دوم مناظره، اظهار داشت: یکی از اولویت‌ها مهم کشور رفع مشکلات معیشتی است. دولت برای حل گرانی و تورم باید برنامه زمان بندی داشته باشد. برادرمان آقای پزشکیان گفتند برنامه هفتم توسعه وجود دارد. برنامه هفتم توسعه از دولت خواسته است ۴۵ برنامه بنویسید و برای هر کدام زمان مشخص سه ماه، شش ماه یا دوازده ماه تعیین کرده است. این برنامه‌ها باید در اولین فرصت آماده شود و نباید زمان را از دست داد.


جلیلی ادامه داد: با این حال کشور صرفا با این برنامه‌ها پیشرفت نکرده و جهش نمی‌یابد. تحقق رشد هشت درصدی نیاز به کار جدی و برنامه ریزی برای ارزاوری، اشتغال، جذب سرمایه دارد. باید از فرصت فناوری استفاده کرد. امروز فرصت مهم کشور دانشمندان و جوانان متخصص در بخش فناوری است. مهمتر از همه مدیریت این موارد است. بهره‌وری فقط با سرمایه بدست نمی آید. بلکه با مدیریت درست بدست می‌آید.


کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاظرنشان کرد: برخی اشکالات مدیریتی وجود دارد. برخی مسائل در فرهنگ اداری سیاسی ما وجود دارد و برخی مناسبات غلط شکل گرفته است که این آسیب‌ها باید برطرف شود. باید بین کار واقعی و نمایشی تمایز داده شود. با تعارف و نمایش کشور اداره نمی شود. با ضعف مدیریت نمی توان از فرصت‌ها استفاده کرد. بسیاری از استان‌های ما که برخی شاخص‌های خوبی ندارند، فرصت‌های زیادی دارند؛ بنابراین باید قوی ترین مدیران به کار گرفته شوند تا کارهایی که در گذشته انجام نشده است را انجام دهند. در همین دولت شهید رئیسی مدیران قوی و جوان در همین استان‌ها حضور داشتند که همین کار را انجام می دادند.


وی تصریح کرد: برای جهش ایران، باید موانع برطرف شود. شهید سلیمانی در یک جلسه بیان کرد که شما می‌توانید تصمیم بگیرید و دستور و بخشنامه بدهید، اما مهم نتیجه است. مثال می‌زد در زمین کشاورزی، اینگونه نیست که آب مستقیم پای درخت برود بلکه باید مسیر آب دنبال شود تا منحرف نشود. برخی منابع مالی کشور مثل این است که آب در لوله‌های فرسوده و انحرافات قرار می گیرد و هرز می‌رود. تا دفع موش نکنید، هر چه گندم جمع کنید، از بین می‌رود. اشراف به ساختار اجرایی اداری کشور و اینکه بدانید چه می خواهید و از چه مسیری آن را دنبال کنید، مهم است.


نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در قسمت جمع‌بندی، کامل کرد: حضرت علی (ع)درباره فلسفه حکومت فرمودند که وقتی مردم پی کار می آیند و اعلام آمادگی برای برپایی دین خدا می کنند و از طرفی خدا عهد گرفته که در برابر گشنگی مظلومان و پرخوری ستمگران ساکت ننشینید، این وظیفه بر همه است که قیام کنند و اگر این نباشد، افسار حکومت را بر گردن شتر خودش می اندازم و این را نمی خواهم.


جلیلی ادامه داد: امروز مردم پای کار آمده و برای کشور قدرت و عظمت تولید کرده اند و همین مردم می توانند برای ایران جهش ایجاد کنند؛


وی با بیان اینکه باید یک جهان فرصت را شناخت تا ایران به جهش برسد، تاکید کرد: اما به شرطی که همه مردم را ببینید و استعدادی را کنار نگذارید و کسی را از این دایره خارج نکنید.


وی یادآور شد: در ۱۱ سال گذشته به جای اینکه در گعده‌های سیاسی و جلسات محفلی وقت خود را تلف کنیم، سعی کردیم در روستاها و شهرهای مختلف حضور یافته و ظرفیت‌های کشور را شناسایی کنیم. همه مسائل را از سیستان و بلوچستان تا کردستان، از شهرهای شمال تا جنوب دنبال کرده‌ایم؛ به مردم به ویژه اهل سنت و اقوام عرض می کنم که بدترین چیز این است که کسی بخواهد در ایام انتخابات حقوق مردم را معامله کند.


جلیلی با بیان اینکه وظیفه دولت خدمتگذاری به همه مردم است، مطرح کرد: وقتی می‌گوییم هر ایرانی یک نقش باشکوه یعنی همه باید بتوانند در این عرصه بزرگ، ایفای نقش کنند؛ وظیفه دولت تعامل است نه معامله و کسانی که معامله می کنند به حقوق مردم بی‌احترامی می کنند.


جلیلی گفت: مردم چه به شما رای بدهند چه ندهند، وظیفه دارید وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهید. همه اقوام و قومیت‌ها برای ما یک فرصت هستند؛ تنوع قومیت و مذاهب یکی از فرصت‌های ما است.


وی با اشاره به اینکه وظیفه ما این است که به حداقل‌ها اکتفا نکرده و به قله‌ها نگاه کنیم، عنوان کرد: ما باید به چیزی که در شان ملت ایران است برسیم؛ ما جهش بزرگ ایران را بر اساس شعار اعلام نکرده ایم بلکه به آن باور داریم ولی عده ای قصد دارند با سیاه‌نمایی و افشاندن بذر ناامیدی کشور را از جهش بزرگ ناامید کرده و به حداقل‌ها اکتفا کنند.


جلیلی در پایان با بیان اینکه ما آینده خوبی در پیش داریم، تصریح کرد: مردم پای کار آمدند و وظیفه ما است که در خدمت مردم باشیم./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده