رصد جهنم ۱۴۵۰ درجه‌ای در فضا توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب-راهبرد معاصر

رصد جهنم ۱۴۵۰ درجه‌ای در فضا توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا در یک کشف شگفت‌انگیز، دمای جهنمی ۱۴۵۰ درجه‌ای را در عصر یک سیاره فراخورشیدی به نام WASP-۳۹ b رصد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۲ - ۳۰ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 20
کد خبر: ۲۵۰۶۶۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ تلسکوپ فضایی جیمز وب تفاوت‌های دما را در دو طرف یک سیاره فراخورشیدی کشف کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برای نخستین بار تفاوت‌های دما را در دو طرف یک سیاره فراخورشیدی به نام WASP-۳۹ b اندازه‌گیری کرده است. این سیاره غول پیکر گازی به قدری به ستاره خود نزدیک است که در یک مدار چهار روزه می‌چرخد و یک طرف آن همیشه رو به ستاره و طرف دیگر همیشه در تاریکی مطلق است.

دانشمندان با استفاده از ابزار NIRSpec وب و تغییرات کوچک در نوری که از ستاره میزبان می‌آید و از جو سیاره عبور می‌کند، توانستند دما‌های متفاوتی را در دو طرف سیاره اندازه‌گیری کنند.

داده‌ها نشان می‌دهند که عصر با دمای ۱۴۵۰ درجه فارنهایت (۸۰۰ درجه سانتی‌گراد) بسیار گرم‌تر بود در حالی که صبح در دمای ۱۱۵۰ درجه فارنهایت (۶۰۰ درجه سانتی‌گراد) خنک‌تر بود.

محققان باور دارند که به دلیل وجود ابر‌هایی که می‌توانند گرما را حفظ کنند و همچنین به دلیل باد‌های قدرتمندی با سرعت هزاران مایل در ساعت که گاز داغ را از روز به سمت شب می‌برد، احتمالاً غروب گرم‌تر است.

این کشف جدید، نشان‌دهنده گامی بزرگ در درک آب و هوای سیارات فراخورشیدی است. حساسیت فوق‌العاده تلسکوپ فضایی جیمز وب به دانشمندان اجازه می‌دهد تا جو سیارات دوردست را با جزئیات بی‌سابقه‌ای مطالعه کنند. / تسنیم

کلمات کلیدی: جیمز وب دما فضا
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار