عزم یمنی‌ها برای پاسخ به تجاوز الحدیده-راهبرد معاصر
گزارش مرکز مطالعاتی «ریسپانسیبل استیت کرفت»؛

عزم یمنی‌ها برای پاسخ به تجاوز الحدیده

حملات رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده، عزم یمنی‌ها را برای حملات بیشتر به عمق سرزمین‌های اشغالی جزم کرده است.
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - 24 July 2024

عزم یمنی‌ها برای پاسخ به تجاوز الحدیده

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ «مواطنه» که سازمان مستقل حقوق بشری در یمن است، گزارش کرد: ارتش اسرائیل روز شنبه در پاسخ به حمله پهپاد انفجاری حوثی ها که بر فراز تل آویو انجام شد، به «زیرساخت های غیرنظامی حیاتی» در بندر الحدیده یمن حمله کرد.


ارتش اسرائیل مدعی شد به اهداف نظامی حمله کرده است، اما سازمان حقوق بشر مستقل یمن عنوان کرد، حملات به تأسیسات نفتی، مخازن سوخت، اسکله بندر و جرثقیل‌ها آسیب جدی وارد کرده است؛ زیرساخت هایی که برای تأمین بسیاری از نیازهای مردم شمال یمن ضروری است.

نیروهای اسرائیلی در حمله خود به یمن از همان تاکتیک هایی استفاده کردند که برای تخریب ویرانگر غزه استفاده کرده بودند


این سازمان تصریح کرد، در حملات اسرائیل نیروگاه مرکزی الحدیده که انرژی کل شهر را تأمین می کند، تخریب شد. صنعا نیز اعلام کرد، در این حملات دست کم 6 نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

 


نیک برومفیلد، پژوهشگر امور یمن درباره انتخاب این اهداف از سوی اسرائیل گفت: حمله به یک تأسیسات نفتی الحدیده انجام شد، نه به مرکزی که ادعا می شد حوثی‌ها سلاح‌هایشان را آنجا پنهان می‌کنند. بهترین چیزی که می‌توانم بگویم، اینکه اسرائیل به عمد زیرساخت های غیرنظامی حیاتی را هدف قرار می دهد.


نیروهای اسرائیلی در حمله خود به یمن از همان تاکتیک هایی استفاده کردند که برای تخریب ویرانگر غزه استفاده کرده بودند. واکنش اسرائیل نشان دهنده افزایش تنش با حوثی‌هاست که در قالب جنگ غزه، هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌هایشان را به سمت اهدافی در اسرائیل پرتاب کردند.


حملات یمن تأثیرگذار بود؛ بندر ایلات اکنون ورشکسته شده و نیروی دریایی ایالات متحده بیش از 1 میلیارد دلار از منابع خود را برای رهگیری سلاح های بسیار ارزان تر حوثی ها در دریای سرخ هزینه کرده است.


مانند فضاسازی بی‌اثر آمریکا و بریتانیا علیه حوثی‌ها درباره برخی نقاط این کشور که ژانویه به راه افتاد، حملات اسرائیل به نفع حوثی‌هاست. درگیری مستقیم با ایالات متحده و اسرائیل عامل بزرگ تقویت موقعیت سیاسی داخلی حوثی ها به شمار می رود و اکنون مخالفت آنها با جنگ غزه جایگاه بین المللی یمن را افزایش داده است.


حمله به الحدیده علاوه بر اینکه پاسخی نامتناسب به حمله پهپادی بود، به نظر می‌آید حوثی‌ها را وادار به حملات بیشتر به اسرائیل می کند. الحدیده قبل از اجرایی شدن آتش بس سال 2022 هدف حملات هوایی ائتلاف سعودی قرار داشت، اما این موضوع مانع از حملات آنها به اهدافی در عربستان سعودی و امارات نشد.


به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، ارتش اسرائیل می داند حمله به یمن بعید است حوثی ها را از پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های بیشتر باز دارد. افزایش تنش علیه حوثی‌ها اسرائیل را امن‌تر نمی‌کند، اما فشار بر منابع اسرائیل را افزایش می‌دهد؛ زیرا منطقه را به جنگی گسترده‌تر نزدیک‌تر می‌کند. تا زمانی که ایالات متحده به حمایت از جنگ اسرائیل در غزه و آغاز عملیات نظامی اش در یمن ادامه دهد، ایالات متحده در خطر بزرگی قرار دارد که بخواهد در این جنگ گسترده شرکت کند.

درگیری مستقیم با ایالات متحده و اسرائیل عامل بزرگ تقویت موقعیت سیاسی داخلی حوثی ها به شمار می رود و اکنون مخالفت آنها با جنگ غزه جایگاه بین المللی یمن را افزایش داده است


تنها آسیبی که چنین حملاتی به مردم یمن وارد می کند، هدف قرار دادن نقطه اصلی ورود غذا در کشوری است که بیش از 70 درصد مواد غذایی و 90 درصد گندم خود را وارد می کند. با حملات اسرائیل به یمن برای دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دشوار خواهد کرد وانمود کند حملات حوثی ها به کشتی های تجاری در دریای سرخ هیچ ارتباطی با جنگ غزه ندارد. دولت آمریکا می‌خواهد این درگیری‌ها را در جعبه‌های جداگانه نگه دارد تا این توهم را حفظ کند که جنگ غزه باعث بی‌ثباتی منطقه شده، اما واضح است همه آنها به هم مرتبط هستند و نادیده گرفتن این واقعیت به نفع هیچ کس نیست.

 


اگر ایالات متحده می‌خواهد شاهد پایان حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها و حملات علیه اسرائیل باشد، باید اسرائیل را برای پایان دادن به کارزار خود در غزه زیر فشار واقعی قرار دهد. جنگ غزه محرک اصلی همه درگیری هاست و هیچ یک از آنها با موفقیت حل نخواهد شد تا زمانی که آتش بس دائمی حاصل شود.


ایالات متحده دست کم باید اسرائیل را زیر فشار قرار دهد تا از افزایش تنش علیه دیگر کشورهای منطقه اجتناب کند. این موضوع مستلزم ارسال پیامی روشن به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است مبنی بر اینکه اگر وارد جنگ در لبنان شود، ایالات متحده وی را نجات نخواهد داد. منطقه نمی تواند درگیری های بیشتری را تحمل کند و ایالات متحده باید با کنترل تسلیحات و حمایت هایش، دامن زدن به درگیری های موجود را متوقف کند.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

معیارهای اصلی تعیین کابینه دولت چهاردهم