امکان‌سنجی تقابل میان حزب الله و رژیم صهیونیستی-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

امکان‌سنجی تقابل میان حزب الله و رژیم صهیونیستی

خطر افزایش تنش‌ها در منطقه زیاد است و احتمال دارد درگیری‌ها میان حزب الله و رژیم صهیونیستی وارد مرحله جدیدی شود. با وجود این، به نظر می‌آید حزب الله و رژیم صهیونیستی به دنبال شکل گیری جنگ تمام عیار نیستند و طرف‌های درگیری در چرخه افزایش تنش گرفتار شده اند.
عارف دهقاندار؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 28
کد خبر: ۲۵۱۷۲۸

امکان‌سنجی تقابل میان حزب الله و رژیم صهیونیستی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ عملیات «طوفان الاقصی» و آغاز نبرد غزه معادلات میدانی را در منطقه‌ غرب آسیا وارد مرحله جدیدی کرده است. وضعیت امروز منطقه هیچ شباهتی با شرایط پیش از هفتم اکتبر 2023 میلادی ندارد. اکنون با گذشت بیش از 9 ماه از آغاز جنگ، تنش ها میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته و هر لحظه این امکان وجود دارد شاهد تغییر وضعیت از جنگی محدود و کنترل شده به نبردی تمام عیار میان دو طرف منازعه باشیم. 


سؤال اصلی امکان سنجی احتمال وقوع جنگ تمام عیار در جبهه شمالی است و اینکه آیا منطقه در آینده‌ای نزدیک شاهد وقوع جنگی تمام عیار میان حزب الله و رژیم صهیونیستی خواهد بود یا همچنان میزان تنش ها به شکل کنترل شده ای باقی خواهد ماند؟ آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس در غزه چه تأثیری بر تنش ها میان حزب الله و رژیم صهیونیستی خواهد گذاشت؟ در نهایت اینکه نقش حامیان خارجی دو طرف ازجمله جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در مدیریت تنش و جلوگیری از گسترده تر شدن آتش جنگ چیست؟

 

حزب الله به عنوان نگین انگشتری محور مقاومت همواره مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده است


مهم ترین نکته ای که می بایست توجه کرد، قدرت نظامی حزب الله است که قابل مقایسه با دوران جنگ 33 روزه در سال 2006  میلادی نیست. طبق تحلیل فارین افرز، از نظر قدرت نظامی حزب الله و حماس میان 130 تا 150 هزار راکت و موشک میان برد و دور برد در اختیار دارند و مسلح ترین و آموزش دیده ترین نیروی محور مقاومت هستند. حزب الله زرادخانه وسیعی از تسلیحات، شامل موشک ها و پهپادهای پیشرفته و نیز میزان قابل توجهی قدرت سازمانی و پشتیبانی زیرساختی در اختیار دارد.


در کنار توانایی‌های مادی، نیروهای حزب الله به عنوان بخشی از جریان شیعی در ساختار قدرت لبنان به عنصر شهادت به عنوان یکی از آموزه های اعتقادی باور دارند که ازجمله مهمترین ابزار «قدرت معنایی» در دستان گروه‌های عضو محور مقاومت است. 

 
حزب الله به عنوان نگین انگشتری محور مقاومت همواره مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده است و به تازگی مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب کشورمان در پاسخ به نامه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان بار دیگر بر حمایت بی دریغ تهران از مقاومت لبنان تأکید کرد. این موضوع نشان می دهد تغییر دولت‌ها در ایران خللی در حمایت از گروهای محور مقاومت، به ویژه حزب الله لبنان ایجاد نمی کند و حمایت از مقاومت، مورد اجماع تمام جریان های سیاسی است. هر چند در شرایط فعلی ایران به دنبال گسترش درگیری ها در منطقه نیست، اما اگر حزب الله وارد جنگ تمام عیار با رژیم صهیونیستی شود، از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.


به نظر می آید دولت دموکرات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با وجود کمک های فراوان مالی و نظامی که به رژیم صهیونیستی ارائه می‌دهد، مایل به افزایش درگیری ها در منطقه نیست و بنا دارد با سازوکار دیپلماتیک مانع از وقوع جنگی تمام عیار میان دو طرف شود؛ به ویژه اینکه انتخابات آمریکا نزدیک است و حمایت از رژیم صهیونیستی در برابر حزب الله برای دموکرات ها زیان بار خواهد بود.  با توجه به فقدان اهرم‌های فشار لازم، تاکنون بایدن موفق به این موضوع نشده است؛  ولی به هر ترتیب در صورت وقوع جنگ تمام عیار، دولت آمریکا ناگزیر از حمایت از رژیم صهیونیستی خواهد بود.


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی چهارشنبه گذشته خود در نشست مشترک کنگره آمریکا با بیان اینکه نزدیک به 80 هزار نفر از ساکنان شمال سرزمین های اشغالی خانه هایشان را تخلیه کرده اند، گفت، متعهد است امنیت را به مرزهای شمالی بازگرداند و شرایط را برای بازگشت آوارگان مهیا کند. البته مدعی شد، ترجیح می دهد با روندهای دیپلماتیک به این مهم دست یابد؛ اما همانطور که بارها حزب الله اعلام کرده است، پیش شرط اصلی مقاومت برای توقف تنش در جبهه شمالی، شکل گیری آتش بس در غزه است. 

 
در شرایط فعلی به نظر نمی‌آید نتانیاهو تمایلی به کاهش تنش داشته باشد. شکست رژیم صهیونیستی در دستیابی به دو هدف اصلی خود در جنگ؛ یعنی نابودی حماس و نجات گروگان‌های صهیونیستی،  نتانیاهو را منزوی و ضعیف کرده است.  وی می ترسد پذیرش آتش بس و مبادله گروگان ها شرایط را آرام، در نهایت با اجبار از قدرت کناره گیری کند و به طور بالقوه به دلیل رشوه و کلاهبرداری راهی زندان شود. همچنین اعضای تندروی کابینه اش بارها تهدید کرده اند در صورت توقف جنگ از کابینه خارج می شوند و زمینه سقوط آن را فراهم می‌کنند.


 

شکست رژیم صهیونیستی در دستیابی به دو هدف اصلی خود در جنگ؛ یعنی نابودی حماس و نجات گروگان‌های صهیونیستی،  نتانیاهو را منزوی و ضعیف کرده است


بهره سخن

خطر افزایش تنش‌ها در منطقه زیاد است و احتمال دارد درگیری‌ها میان حزب الله و رژیم صهیونیستی وارد مرحله جدیدی شود. به نظر می آید حزب الله و رژیم صهیونیستی از سویی و ایران و حتی آمریکا از سوی دیگر به دنبال شکل گیری جنگ تمام عیار نیستند؛ اما طرف های درگیری در چرخه افزایش تنش گرفتار شده اند. 

 


می بایست میان منافع رژیم صهیونیستی و و شخص نتانیاهو تفاوت قائل شد، زیرا با وجود وارد آمدن آسیب‌های زیاد به ظرفیت های اقتصادی و نظامی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه،  بعید به نظر نمی آید نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای بقای سیاسی و ثبات ائتلاف خود به دنبال جنگ با حزب الله باشد.  حزب الله به طور رسمی اعلام کرد، تا زمانی که آتش بس در غزه برقرار نشود، نیروهای خود را از مناطق مرزی در جبهه شمالی خارج نخواهد کرد و اگر در روزهای آتی شاهد طرحی مشخص برای آتش بس نباشیم، احتمال افزایش درگیری ها در جبهه شمالی وجود دارد.


آغاز یک جنگ تمام عیار می‌تواند پیامدهای سنگینی برای دو طرف به دنبال داشته باشد و به نابودی بسیاری از زیرساخت‌های غیرنظامی منجر شود. همچنین ممکن است با افزایش درگیری‌ها، جنگ به سمت فرسایشی شدن حرکت کند و با توجه به توان نظامی بالای حزب الله، پیامدهای سنگینی متوجه رژیم صهیونیستی شود. 

 

ارسال نظر