جذب ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور-راهبرد معاصر

جذب ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران از جذب سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلاری در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز بوده است.
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۶ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 29
کد خبر: ۲۵۲۳۰۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی فکری رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در برنامه صف اول گفت: ایران فقط در سال ۱۴۰۱ به صورت قطعی، نزدیک به ۴.۲ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشت که در مقایسه با سال‌های قبل از آن رشد قابل توجهی ست، در این دوره ما حدود ۱۷۰ درصد رشد سرمایه گذاری را شاهد بودیم.

او افزود:اخذمجوز سرمایه گذاری در ایران نیست، در مجموع مصوبات ما ۱۷ میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی داریم، راستای رفع موانع سرمایه گذاری خارجی گام‌های خوبی برداشته شده است باید به صورت موردی سرمایه گذاران خارجی را دعوت و موانع آنها مورد رسیدگی قرار گیرد تا شاهد حضور عملیات و اجرای طرح‌های سرمایه گذاران خارجی باشیم.

فکری تصریح کرد:در سال گذشته چین بزرگترین سرمایه گذار خارجی در ایران بود و بالاترین میزان سرمایه گذاری خارجی توسط چینی‌ها در این مدت صورت گرفت که افزون بر ۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط این کشور در ایران صورت گرفت.

معاون وزیر اقتصاد بیان کرد:در دولت سیزدهم مهم‌ترین کشور‌های سرمایه گذاری شکل گرفت در دولت سیزدهم روسیه بزرگترین کشور سرمایه گذار خارجی در ایران است به طوری که سال گذشته مجوز فعالیت ۶ طرح سرمایه گذاری خارجی با سرمایه گذاری ۱۳۰ میلیون دلار از سوی سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برای یزد صادر شد.

فکری تصریح کرد:سرمایه‌گذاری امروز در کشور ما به خوبی نشان داده شده است به طوری از نظر اشتغال به خوبی قابل مشاهده است، سرمایه‌گذاری خارجی یک عامل اصلی برای توسعه کشور خواهد بود.

معاون وزیر اقتصاد گفت:سرمایه‌گذاری چین و روسیه قبل از دولت سیزدهم اصلا قابل مقایسه با دولت شهید رئیسی نبوده، در این دولت سیزدهم سطح روابط اقتصادی در بین کشور‌های همسایه به خوبی قابل مملوس بود.

به طور کلی در دولت سیزدهم ۱۱ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در بخش‌های مختلف بوده که بالاترین میزان آن به بخش نفت و گاز تعلق دارد. در این بخش، پنج سرمایه‌گذاری به ارزش حدود چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صورت گرفته است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: صنعت، بخش دیگر جاذبه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بوده که به دلیل طرح‌های بزرگ و جذاب توانسته سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کند.

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: یکی از دلایل افزایش حجم سرمایه‌گذاری در ایران تضمین بازگشت سود و اصل سرمایه به سرمایه‌گذار است؛ در عین حال ما شرایطی را فراهم می‌کنیم که سرمایه‌گذار خارجی از همه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران در راستای منافع و اهداف سرمایه‌گذاری خود استفاده کند./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر