وزرای خارجه گروه هفت خواستار تنش‌زدایی از منطقه شدند-راهبرد معاصر

وزرای خارجه گروه هفت خواستار تنش‌زدایی از منطقه شدند

همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا در پی سیاست‌های ترور رژیم صهیونیستی و ادامه یافتن جنگ غزه، وزرای خارجه گروه هفت در بیانیه‌ای خواستار «خویشتن‌داری همه طرفین ذینفع» شدند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۲ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 04
کد خبر: ۲۵۳۳۰۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ «آنتونیو تایانی»، وزیر امور خارجه ایتالیا روز یکشنبه گفت که وزرای خارجه گروه هفت از همه طرف‌های درگیر در درگیری کنونی در خاورمیانه درخواست می‌کنند تا از اقداماتی که می‌تواند منجر به تشدید تنش شود، اجتناب کنند.

طبق گزارش «رویترز»، وزرای گروه هفت طی یک کنفرانس ویدئویی به ریاست آنتونیو تایانی، در بیانیه‌ای اعلام کردند: «نگرانی شدید خود را در مورد رویداد‌های اخیر که می‌توانند بحران کنونی را به سراسر منطقه خاورمیانه گسترش دهد را ابراز می‌کنیم.»

در بخش دیگری از این بیانیه ذکر شده است: «ما (گروه هفت) از طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهیم تا از هرگونه ابتکاری که می‌تواند مسیر گفتگو و میانه‌روی را مختل و تنش‌های کنونی را تشدید و حتی تنش‌های جدید ایجاد کند دست بکشند.»

ایتالیا ریاست دوره‌ای گروه هفت را بر عهده دارد. گروه هفت متشکل از کشور‌های آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن است.

گروه هفت همچنین در بیانیه خود خواستار انعقاد توافق آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا و تشدید کمک‌های بشردوستانه به مردم تحت محاصره غزه شد.

پیشتر گزارش شده بود که وزارت امورخارجه ایتالیا در نامه‌ای که به محمدرضا صبوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم ابلاغ شده است از تهران خواست تا در شرایط افزایش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا از خود خویشتنداری نشان دهد.

آنتونیو تایانی، وزیر امورخارجه ایتالیا این نامه را به نمایندگی از گروه هفت و از طریق دبیرکل این وزارت‌خانه به سفیر ایران منتقل کرده است تا اولین گام رسمی را در این زمینه بردارد.

دبیرکل وزارت امورخارجه ایتالیا در دیدار با صبوری که عصر روز شنبه انجام شد، درخواست از تهران را برای کمک به «قطع چرخه اقدامات نظامی که می‌تواند منجر به درگیری نظامی گسترده‌تر و فراگیر در سراسر منطقه شود»، ابلاغ کرد.

او گفت: برای ایتالیا مهم است که دولت جدید ایران به رهبری رئیس جمهور مسعود پزشکیان و همه نهاد‌های ایرانی مسیر گفتگو با اروپا و همه کشور‌های منطقه را دنبال کند. ایتالیا همیشه آماده هرگونه فعالیت سیاسی و دیپلماتیک خواهد بود.

بنابر گزارش وب‌سایت رسمی وزارت امورخارجه ایتالیا، در این نامه آمده است دولت ایتالیا به‌عنوان رئیس دوره‌ای گروه هفت متعهد به انتقال درخواست کشور‌های عضو و همچنین طرف‌های منطقه به ایران برای خویشتنداری است.

همچنین در این نامه آمده است: آنتونیو تایانی، وزیر امورخارجه همچنین در چارچوب گروه هفت به اقدام دیپلماتیک برای کاهش تنش ادامه می‌دهد تا همچنان درخواست خود را برای گفتگو و اعتدال به همه شرکای منطقه‌ای‌مان برساند.

در روز‌های اخیر پس از ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به دست رژیم صهیونیستی در تهران و همچنین شهادت یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت تنش‌ها در منطقه به شدت افزایش پیدا کرده است. برخی رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره پاسخ ایران به این اقدام جنایتکارانه پرداخته‌اند./ ایسنا 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده