استاندار تهران: کم کاری مسئولین محلی دلیل ساخت و ساز‌های غیرمجاز پایتخت است-راهبرد معاصر

استاندار تهران: کم کاری مسئولین محلی دلیل ساخت و ساز‌های غیرمجاز پایتخت است

استاندار تهران با اشاره به ساماندهی اتباع در حاشیه تهران و شهرستان‌های اطراف تهران، گفت: ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اطراف تهران یک پدیده شومی است که از سال‌های گذشته شکل گرفته و متأسفانه تمام شدنی هم نیست، بطوریکه کم کاری مسئولین محلی دلیل ساخت و ساز‌های غیرمجاز است.
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 09
کد خبر: ۲۵۳۸۱۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ علیرضا فخاری در خصوص ساماندهی اتباع در حاشیه تهران و شهرستان‌های اطراف تهران اظهار کرد: موضوع اتباع یک امر چند وجهی است یعنی سهم مداخله اتباع در اقتصاد نقطه‌ای، محله‌ای و استانی. نکته بعدی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و در بحث‌های آموزشی همه این‌ها جزو مواردی است که ما در حوزه اتباع به آن رسیدگی می‌کنیم. بعد از شکل گیری اولیه موضوعات است که در حوزه سازمان مهاجرت از طریق وزارت کشور در دستور کار قرار گرفت و برای همه این موارد برنامه ریزی شد و مورد توجه قرار گرفت و اینکه اتباع از هر کشوری برای چه کاری و چه امری از امور توریستی گرفته تا امور اقتصادی و تجاری و... مهاجرت کرده‌اند در سازمان مهاجرت مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: طبیعتاً برای توزیع جمعیت اتباع و چگونگی همکاری آنها، حضورشان و بهره گیری از ظرفیت آنها پیش بینی‌های لازم صورت گرفته و بر اساس موارد جدید برای حضور آنها در اقتصاد ملی ما و نقش آفرینی آنها هم در تولید ناخالص و هم برای ارائه خدمات مورد نیاز، پیش بینی‌های لازم انجام شده و به لحاظ جغرافیایی تقسیم بندی‌های لازم صورت گرفته که ما در کجا و به چه میزان و در چه نوع خدماتی نیاز به حضور اتباع داریم که این هم کمک و همراهی اتباع و رعایت قوانین و مقررات را می‌طلبد، ان‌شاءالله در یک تعامل دو سویه همه موضوعات مربوط به حوزه اتباع ساماندهی خواهد شد.

رصد فعالیت‌های همه اتباع در دستور کار قرار دارد

فخاری همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی از اتباع باند‌های جرائم تشکیل می‌دهند و چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و چه تعداد از اتباعی که دستگیر می‌شوند رد مرز می‌شوند؟ گفت: رصد فعالیت‌های همه اتباع در دستور کار بخش‌های مختلف امنیتی قرار دارد و هیچ فردی از نگاه و دوربین مجموع کار امنیتی خارج نیست.

اصل بر این است که کسی از مرز بدون مجوز قانونی وارد نشود / باند‌های ضد اجتماعی و ضد امنیتی تحت کنترل هستند

به گفته وی، نه تنها اتباع حتی گروه‌های داخلی نیز اگر چنین باند‌های ضد اجتماعی و ضد امنیتی را شکل دهند. به هر صورت از نقاطی که در کنترل نقطه صفر مرزی است تا انتها همه این افراد به تعبیری تحت کنترل قرار می‌گیرند. اصل بر این است که کسی از مرز بدون مجوز قانونی وارد نشود اگر کسی توانست به هر دلیلی از نقاط خلائی که وجود دارد وارد کشور شود، اینگونه نیست که از تور کنترلی و میدانی خارج باشد، طبیعتاً تمام عناصر و عواملی که در این زمینه مسئولیت دارند با تمام هوش، حواس و دقت نظر رفتار و کردار اتباع را زیر نظر قرار می‌دهند.

ساخت و ساز‌های غیرمجاز تمام شدنی نیست / اعمال قوانین و مقررات دورتر از تصمیمات مردم است

استاندار تهران همچنین در خصوص ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حاشیه تهران، اظهار کرد: ساخت و ساز‌های غیرمجاز یک پدیده شومی است که از سال‌های گذشته شکل گرفته و متأسفانه تمام شدنی نیست، دلیل آن یکی این است که بعضی وقت‌ها اعمال قوانین و مقررات دورتر از تصمیمات مردم و به تعبیر دیگر دورتر از نیازمندی‌های مردم است و این قاعده سبب می‌شود که بعضی از نافرمانی‌هایی که صورت می‌گیرد بدون دلایل توجیهی انجام شود.

سست انگاری و کم کاری مسئولین ذیربط محلی دلیل ساخت و ساز‌های غیرمجاز

فخاری ادامه داد: سست انگاری، کم کاری و عدم دقت در نگهداری و پاسخگویی از طرف مسئولین ذی ربط محلی سبب می‌شود تا ساخت و ساز‌های غیرمجاز صورت بگیرد و خود این یک پدیده شومی است که باید با آن به جدیت برخورد شود. ترک فعل‌هایی که صورت می‌گیرد و مرجع قضایی باید روی این موضوع متمرکز شود و افراد خاطی را شناسایی کنند و با آن‌ها برخورد کنند که می‌تواند زمینه ساز جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز شود.

آسیب‌های اجتماعی سرفصل بسیار مهمی از برنامه‌های استان تهران است

وی درباره آسیب‌های اجتماعی و اینکه استانداری برنامه خاصی در این زمینه دارد یا خیر؟ افزود: آسیب‌های اجتماعی سرفصل بسیار مهمی از برنامه‌های استان است. در تهران با توجه به تفویض اختیاری که رئیس جمهور شهید و فقید به شهردار داشتند و اختیارشان را براساس ۱۲۷ قانون اساسی تفویض کردند، مسئولیت حوزه امور اجتماعی در چندین محور به عهده شهرداری تهران است و شهردار با تشکیل جلسات مرتب و منظم و بهره گیری از تلاش همه سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی ربط به یک نقطه قابل اطمینانی در این بخش می‌رسند تا بتوانند در وهله اول در شناسایی عوامل شکل دهنده مسائل آسیب پذیر در حوزه اجتماعی برآورد داشته باشند و سپس از طریق تأمین نظر سایر دستگاه ها، متناسب با نوع و شرح وظایف، آن‌ها را مجاب کنند تا وظایف خود را به درستی انجام دهند.

وی در خاتمه تأکید کرد: پس از این اقدامات در نهایت باید عوامل پیش برنده را که می‌توانند به عنوان عنصر پیشگیرانه برای آینده مدنظر و قابلیت بکارگیری داشته باشند، تدوین کنند تا در حوزه آسیب‌های اجتماعی با مشکلات کمتری مواجه باشیم. ما تمام قد در خدمت تمام عزیزان هستیم تا مشکلات را حل کنیم. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار