پشت‌پرده اتفاق معنادار جنگ اوکراین-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

پشت‌پرده اتفاق معنادار جنگ اوکراین

ضدحمله اخیر ارتش اوکراین در خاک روسیه را بایستی تلاشی برای جبران شکست‌های پیشین این کشور در میدان‌های جنگ ارزیابی کرد. البته اوکراینی‌ها با این اقدام سعی می‌کنند در هرگونه گفت وگو و مذاکرات صلح با روسیه گزینه‌هایی برای چانه زنی داشته باشند.
سامان سفالگر؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 14
کد خبر: ۲۵۴۱۳۷

پشت‌پرده اتفاق معنادار جنگ اوکراین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جبهه های جنگ اوکراین به تازگی شاهد اتفاق معناداری بود و نیروهای ارتش اوکراین در عملیاتی وارد خاک روسیه و به طور خاص استان کورسک این کشور شدند و پیشروی کردند. این تحول، از نگاه مقام های ارشد روسی به مثابه اقدامی خطرناک از سوی اوکراینی ها توصیف، سبب شده است مسکو در کورسک روسیه وضعیت فوق العاده اعلام کند و البته عملیاتی ویژه را نیز در دستورکار قرار دهد. 


با وجود این، به نظر می آید اقدام ارتش اوکراین در نفوذ به خاک روسیه چندان ادامه دار نباشد و خیلی زود روس ها، نیروهای اوکراینی را از خاک خود اخراج کنند. از این رو، در تحلیل رویداد توجه به دو نکته مهم به نظر می آید:
 

به نظر می آید اوکراین با اقداماتی نظیر آنچه به تازگی شاهد بودیم، سعی دارد دستِ خود را در هرگونه مذاکره آتی با دولت روسیه پر کند


نخست، اینکه باید توجه داشت اوکراین با ضدحمله اخیر در خاک روسیه تا حد زیادی سعی می کند روند پیشرفت های روسیه را در میدان های جنگ با کی یف معکوس کند. در روزها و ماه های اخیر ارتش اوکراین ضدحمله های ناموفق زیادی علیه روسیه اجرا کرد و این موضوع سبب شد در دوره ای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اقدام به اخراج برخی مقام های ارشد نظامی و اطلاعاتی اوکراین به دلیل ناکارآمدی کند.
 


از این رو، ضدحمله اخیر ارتش اوکراین در خاک روسیه را بایستی تلاشی برای جبران شکست های پیشین اوکراین در میدان های جنگ با روسیه ارزیابی کرد. البته اوکراینی ها با اقدام خود سعی می کنند ملاحظات تازه ای برای روس ها در جنگ با اوکراین ایجاد کنند و در هرگونه گفت وگو و مذاکرات صلح با این کشور، گزینه هایی برای چانه زنی داشته باشند. پیش تر بسیاری از تحلیلگران غربی و حتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به صراحت گفته بودند، اوکراین راهی جز حاضر شدن بر سر میز مذاکرات صلح ندارد و این موضوع دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد.
 
به نظر می آید اوکراین با اقداماتی نظیر آنچه به تازگی شاهد بودیم، سعی دارد دستِ خود را در هرگونه مذاکره آتی با دولت روسیه پر کند. 
 
دوم، اینکه کشورهای اروپایی، آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (نانو) نیز از منافعی جدی در ضدحمله اخیر ارتش اوکراین در خاک روسیه برخوردار هستند. به طور خاص اروپایی ها که امنیت خود را با موفقیت های میدانی روسیه در جنگ اوکراین در خطر می بینند، با ایجاد جبهه ای تازه علیه روسیه در عمق خاک این کشور، سعی دارند مسکو را سرگرم دغدغه جدی امنیتی و از این رهگذر به زعم خود حدی از امنیت را برای خودشان تضمین کنند.
 

اروپایی ها که امنیت خود را با موفقیت های میدانی روسیه در جنگ اوکراین در خطر می بینند، با ایجاد جبهه ای تازه علیه روسیه در عمق خاک این کشور، سعی دارند مسکو را سرگرم دغدغه جدی امنیتی کنند


ناتو نیز که در پسِ پرده تنش و درگیری های اوکراین است و اصلی ترین محرک روسیه برای آغاز جنگ اوکراین بود، مهار و تقابل روسیه به هر شیوه ممکن را در راستای منافع خود می بیند. درنهایت آمریکا شاهد نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خود است. در این چارچوب، دولت دموکرات آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن سعی می کند با تشویق عملیات هایی نظیر آنچه در قالب پیشروی نیروهای اوکراینی در خاک روسیه شاهد بودیم، وانمود کند سیاست این دولت در رابطه با جنگ اوکراین، کاملاً درست و راهگشا بوده و توانسته است روسیه را به عنوان یکی از اصلی ترین رقبای جهانی آمریکا تضعیف کند.
 


این موضوع از آن منظر اهمیت دارد که جنس رویکرد و سیاست دولت بایدن در رابطه با جنگ اوکراین در ماه های اخیر همواره یکی از محور های اصلی حملات جمهوری خواهان آمریکایی علیه وی و حزب دموکرات بوده است. حال حزب دموکرات آمریکا که قدرت را در کاخ سفید در دست دارد، با تحریک ضدحمله اخیر اوکراین در داخل خاک روسیه، به زعم خود برگ برنده تازه ای علیه روسیه و البته رقبای سیاسی اش در آمریکا رو کرده است.
 
این موضوع می تواند در بحبوحه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا حد زیادی به کمک هریس، نامزد مورد حمایت دموکرات ها بیاید و به نوعی جمهوری خواهان را در پرونده ای مهم و مرتبط با حوزه سیاست خارجی آمریکا خلع سلاح کند. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده