ناتو درصدد ایجاد خطر اتمی با کارت اوکراین-راهبرد معاصر
روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

ناتو درصدد ایجاد خطر اتمی با کارت اوکراین

روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه با بیان اینکه اوکراین درصدد ایجاد خطر در نیروگاه زاپروژیا و انفجار هسته‌ای است، گفت: اخطارهای روسیه نشان می‌دهد بخش افراطی ناتو درصدد انفجار اتمی، بحران‌سازی و ورود به درگیری خطرناکی است که کل جهان از آن صدمه ببیند.
روح‌الله مدبر؛ تحلیلگر مسائل روسیه
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 14
کد خبر: ۲۵۴۳۴۶

ناتو درصدد خطر اتمی با کارت اوکراین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: کارشناسان مستقر در نیروگاه زاپروژیا صدای چند انفجار شنیدند و برخاستن دود سیاه غلیظی از بخش شمالی نیروگاه را مشاهده کردند.



طبق اطلاعات ارائه شده از سوی مقام‌های محلی روسیه، حمله پهپاد اوکراینی به یکی از برج‌های خنک‌کننده نیروگاه زاپروژیا علت شنیده شدن صدای انفجار و برخاستن دود بوده است. هیچ گزارشی از سوی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تأثیر این حمله بر ایمنی هسته‌ای نیروگاه زاپروژیا دریافت نشده است.

 

تجاوز ناتو به شهر مرزی روسیه را می توان پایان کار ناتو و آمریکا در تحریک روسیه عنوان کرد


روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه درباره ابعاد مختلف حمله پهپادی اوکراین به نیروگاه اتمی روسیه به «راهبرد معاصر» گفت: بی شک بزرگترین همراهی ناتو با اوکراین در تجاوز به خاک روسیه را می توان بزرگترین خطای راهبردی کشورهای غربی عنوان کرد؛ آن هم در شرایطی که روسیه بارها تأکید کرده آماده گفت و گو برای رسیدن به صلح پایدار است.



وی افزود: روسیه درصدد است در مسیری که طرح پیشنهاد شده صلح مجارستان در حال پیشروی بود، شرایط را برای صلح پایدار ایجاد کند، اما بخش افراطی ناتو، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان برای برهم زدن توافق صلح پیشنهاد شده چین و مجارستان به خاک اوکراین تجاوز کردند. 



تحلیلگر مسائل روسیه عنوان کرد: طرف غربی به خوبی می داند حمله اوکراین به شهر مرزی کورسک روسیه شکست خورده و مسکو در تدارک حمله بسیار ویژه و گسترده است. غربی ها باید به این موضوع قبل از تجاوز به خاک روسیه واقف می بودند که تحریک روسیه در جنگ عواقب خوشی ندارد، زیرا مسکو در دکترین امنیت ملی خود برای دفع دشمن اقدامات لازم را در دستور کار قرار می دهد.



مدبر گفت: ناتو با کمک نظامی و مالی به اوکراین تلاش کرد با تجاوز به روسیه حتی به صورت محدود در روند درگیری اخلال ایجاد کند تا روسیه را زیر فشار قرار دهد. به زعم غربی ها، زیر فشار قرار دادن روسیه به اجرا نشدن پیمان صلح چین و مجارستان منتهی می شود تا غرب بتواند طرح های توهم زای خود را که روسیه هیچ‌گاه نمی پذیرد، تحمیل کند.



وی معتقد است: تجاوز ناتو به شهر مرزی روسیه را می توان پایان کار ناتو و آمریکا در تحریک روسیه عنوان کرد؛ زیرا مسکو بعد از دوراندیشی راهبردی درقبال عملیات گذشته اوکراین، اين‌بار پاسخ قاطع تری نه تنها به اوکراین و ناتو، بلکه به عناصری می دهد که برای ناتو جشن گرفتند.



تحلیلگر مسائل روسیه گفت: مزدوران رسانه ای در تجاوز اوکراین به خاک روسیه برای ایجاد ترس و وحشت در مردم روسیه بسیار تبلیغ کردند و بخش دیگر مزدورانی که وارد میدان نبرد شدند، همانند کلیدواژه سخنگوی وزارت خارجه روسیه مشمول این هستند که «ناتو آخرین تیر ترکش خود را زد و بزرگترین خطا را در تجاوز به خاک روسیه مرتکب شد». 



مدبر یادآور شد: بی تردید حمایت ناتو و آمریکا در تجاوز به خاک روسیه در راستای اخلال در روند صلح است، اما روسیه پاسخ محکمی به غرب و نیروهای نئو نازی وابسته به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که به نیروگاه زاپروژیا حمله کردند، می دهد.



وی درباره هشدارهای داده شده به‌وسیله روسیه برای جلوگیری از وقوع درگیری اتمی در جهان گفت: در یک سال گذشته روسیه بارها هشدار داده اوکراین درصدد ایجاد خطر در نیروگاه زاپروژیا و انفجار هسته ای است. درواقع بخش افراطی ناتو درصدد انفجار اتمی و خروج بحران از حوزه عقلانی هستند تا وارد درگیری خطرناکی شوند که جهان از آن صدمه می‌بیند، در حالی که روسیه رویکردی منطقی و عقلانی داشته است.

 

مزدوران رسانه ای در تجاوز اوکراین به خاک روسیه برای ایجاد ترس و وحشت در مردم روسیه بسیار تبلیغ کردند


تحلیلگر مسائل روسیه تأکید کرد: اگر در این درگیری آمریکا در موقعیت روسیه قرار داشت، دست‌کم از چند بمب اتم استفاده کرده بود، اما روسیه این رویکرد را تاکنون در دستور کار خود قرار نداده است، در حالی که نیروهای ناتو روسیه را تحریک می کنند دامنه درگیری را به مسیری غیر قابل کنترل بکشانند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده