دغدغه فعالان بازار سرمایه در دولت چهاردهم-راهبرد معاصر
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

دغدغه فعالان بازار سرمایه در دولت چهاردهم

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان لزوم جلوگیری تیم اقتصادی دولت چهاردهم از نوسان‌های بورس، گفت: فعالان بازار سرمایه انتظار دارند مجلس شورای اسلامی با بررسی وزیران اقتصادی کابینه چهاردهم، به افرادی رأی اعتماد دهند که به اقتصاد کشور، چارچوب‌های بازار سرمایه و بخش تولید آشنا و متخصص امور باشند.
همایون دارابی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 15
کد خبر: ۲۵۴۳۶۸

دغدغه فعالان بازار سرمایه در دولت چهاردهم

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به‌گفته رئیس بانک مرکزی، با هدف تقویت بازار سرمایه و ثبات بورس، ابزارهای در اختیار بانک مرکزی به کمک بازار سرمایه می‌آید. بانک مرکزی هیچ‌گاه حمایت‌های خود را از بازار سرمایه دریغ نکرده و معتقد است، در شرایط ویژه کنونی این نیاز احساس می‌شود حمایت‌ها باید نسبت به بازار تقویت شود. 



این در حالی است که ادامه روند کاهشی شاخص‌های بازار سهام در نیمه نخست مردادماه باعث شد مدیران سازمان بورس درخواست ایجاد خط اعتباری یا واریز حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان را برای حمایت از بازار مطرح کنند. این درخواست در حالی مطرح می‌شود که صنایع تولیدی برای ادامه فعالیت‌های خود با کمبود اعتبار مواجه‌اند. 

 

وزیرانی باید روی کار بیایند که شناخت دقیقی از چالش های بورس داشته باشند، موضوعات تأثیرگذار بر روند منفی بازار سرمایه را به خوبی بشناسند و در راستای رفعشان گام‌های جدی بردارند


به نظر می‌آید بازار سرمایه که قرار بود دست یاری‌رسان تولید و تأمین کننده سرمایه بخش مولد اقتصاد به‌وسیله تجهیز سرمایه‌های خرد باشد، نه تنها آمار مناسبی در تأمین سرمایه برای بخش‌های تولیدی به ثبت نرسانده، بلکه به دنبال انحراف بخشی از جریان اعتبارات به سمت خود است.



برخی کارشناسان اقدام مدیران سازمان بورس را به معنای برهم زدن قواعد بازار می‌دانند و معتقدند، مسئولان بورسی که همواره از مداخلات دولتی در قیمت‌ها انتقاد می‌کنند، پس از ناامیدشدن از تنظیم‌گری دست نامرئی بازار، اصول خود را کنار گذاشته و به دنبال جذب منابع اعتباری ویژه و حمایت‌ از سمت دولت رفته‌اند. 



همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درباره نوسانات بورس و دلایل خروج پول های حقیقی و نگرانی ای که در بازار سرمایه کشور مشهود است، به «راهبرد معاصر» گفت: بخش عمده تحولاتی که در بورس و بازار سرمایه شاهدیم ناشی از بلاتکلیفی تعیین کابینه است. این وضعیت بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی اوج گرفت، زیرا بازارهای مختلف به موضوعات سیاسی و مدیریتی کشور واکنش نشان می دهند.



وی افزود: تا زمانی که بازارها نسبت به وزیران اقتصادی، برنامه ها و سیاست هایشان اطمینان خاطر نیابند و در این مسیر نسبت به سیاست هایی که تقویت کننده بازار سرمایه است اعتماد نکنند، بخشی از افت های بورس و ریزش شاخص ها طبیعی است.



کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: برای جلوگیری از نوسان های اخیر بورس، فعالان بازار سرمایه انتظار دارند مجلس شورای اسلامی با بررسی وزیران تیم اقتصادی، به افرادی رأی اعتماد دهند که آشنا به اقتصاد کشور، چارچوب های بازار سرمایه و متخصص  در بخش تولید باشند.



دارابی گفت: وزیرانی باید روی کار بیایند که شناخت دقیقی از چالش های بورس داشته باشند، موضوعات تأثیرگذار بر روند منفی بازار سرمایه را به خوبی بشناسند و در راستای رفعشان گام‌های جدی بردارند. به عنوان نمونه، سه مشکل اساسی بورس را زیر فشارهای شدید و نوسانات دائمی قرار داده است که از آن جمله می توان نرخ بهره بسیار بالا، نرخ ارز غیر واقعی و رانتی و چند نرخی و قیمت‌گذاری دستوری را بیان کرد.



وی تصریح کرد: در صورتی که رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت در این زمینه ها تصمیم درست بگیرند و سیاست هایی به نفع تولید و بازار سرمایه داشته باشند، شاهد ورق خوردن وضعیت بورس و بازار سرمایه و طبعاً بهبود وضعیت شرکت های تولیدی و صادراتی خواهیم بود.



کارشناس بازار سرمایه گفت: اصلاح نرخ بهره آثار گسترده ای روی بخش تولید به جا می گذارد، زیرا بهره صرفه تولید را گرفته و واردات کالای بی کیفیت را جایگزین رشد تولید داخلی کرده است. اصلاح نرخ ارز و تخصیص نیافتن ارز ارزان به کالاهایی که در داخل تولید می شود، به بهبود وضعیت تولید کشور منجر می شود. 



کارشناس بورس عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر رشد و جهش تولید تأکید دارند، ولی سیاست تشویق واردات به جای تولید و صادرات سبب کسری تراز تجاری کشور می‌شود و ارز ارزان به جیب واردکنندگانی می رود که منفعتی برای اقتصاد و بخش تولید ندارند.



وی یادآور شد: وارد کردن کالاهایی که در داخل تولید می شود، جز هدف فشار بر تولید داخلی، نتیجه ای ندارد؛ لذا بخش قابل توجهی از مشکلات بازار سرمایه ناشی از موارد یاد شده در زمینه نرخ بهره، ارز دولتی و قیمت‌گذاری دستوری است. 



کارشناس بازار سرمایه معتقد است: با توجه به اینکه بازار سرمایه، آیینه اقتصاد است، حل مشکلات بورس به منزله و معنای رفع معضلات تولید است. در این صورت تولید و بورس هم‌زمان تقویت می شوند و عواید آن در عرصه اقتصاد کلان دیده می شود.



دارابی در پاسخ به این پرسش که اعضای تیم اقتصادی دولت چگونه به بازار سرمایه و بخش مولد می توانند کمک کنند، گفت: تیم اقتصادی دولت برای رفع مشکلات اقتصادی کشور ازجمله بورس باید معتقد به سیاست های کلان نظام در حوزه اقتصاد باشند. اجرای اصل  44 مولد سازی دارایی های دولت، تقویت و تحقق شعار سال در راستای جهش تولید با مشارکت مردم باید آویزه گوش دولتمردان باشد. 



وی تأکید کرد: وزیرانی می توانند اقتصاد را وارد مرحله توسعه کنند که تجربه کار عملی در بخش واقعی اقتصاد داشته باشند و افراد با تجربه ای در مدیریت بنگاه ها می توانند رافع مشکلات اقتصاد کشور باشند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار