برگزاری مراسم صد و نود و نهمین سالگرد استقلال بولیوی در تهران-راهبرد معاصر

برگزاری مراسم صد و نود و نهمین سالگرد استقلال بولیوی در تهران

مراسم گرامیداشت صد و نود و نهمین سالگرد استقلال بولیوی در تهران برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 20
کد خبر: ۲۵۵۰۳۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ مراسم گرامیداشت صد و نود و نهمین سالگرد استقلال بولیوی در موزه صلح ایران، واقع در پارک شهر، با حضور سفرای تعدادی از کشور‌های آمریکای لاتین و نیز نمایندگانی از دیگر کشور‌های جنوب جهان و هم‌چنین «عیسی کاملی» مدیرکل امور آمریکا در وزارت خارجه ایران و برخی از شخصیت‌های دیگر برگزار شد.

در این مراسم از سردیس «خولیان آپازا» قهرمان مبارزات رهایی‌بخش بولیوی رونمایی شد.

آپازا، قبل از این که نیرو‌های استعمارگر اسپانیا زبانش را ببرند و به طرزی فجیع بدنش را تکه‌تکه کنند، گفت: «من خواهم مرد، ولی، فردا باز خواهم گشت و میلیون‌ها نفر خواهم شد!»

«رومینا راموس» سفیر بولیوی در تهران در این مراسم با تشریح سیر تاریخی مبارزات مردم این کشور برای رسیدن به استقلال گفت: دولتی که در سال ۱۸۲۵ به وجود آمد، محتوای ملی نداشت. اکثریت بومیان که ۷۴ درصد جمعیت را تشکیل می‌دادند، توسط اشراف و نظامیان که به دنبال ساختن ملتی بدون بومیان بودند، از صحنه کنار گذاشته شدند؛ به عبارتی، ملتی به قیمت کنار گذاشتن خود ملت.

او با بیان اینکه «۱۸۴ سال گذشت تا حقوق تاریخی و فرهنگی ملت‌ها و مردمان بومی بولیوی به رسمیت شناخته شود»، گفت: زمانی که برای اولین بار یک بومی به نام «اوو مورالس» به ریاست جمهوری رسید، او از طریق یک مجلس و با تصویب قانون اساسی جدید دولت در سال ۲۰۰۹ از طریق همه‌پرسی، بولیوی را بازسازی کرد. بدین ترتیب، دولت چند ملیتی بولیوی شکل گرفت که هدف آن بازترکیب ملی است که ۳۶ ملت و مردم بومی، اصیل و دهقان که در بولیوی زندگی می‌کنند را به هم پیوند می‌دهد.

راموس گفت: با این تغییرات ساختاری، یک چرخه جدید دولتی افتتاح می‌شود و دولت کنونی به رهبری رئیس‌جمهور «ارکه کاتاکورا» چالش‌های جدیدی را مطرح نموده است. مهم‌ترین آنها، ورود بولیوی به گروه بریکس، در متن بازآرایی روابط قدرت در عرصه بین‌المللی، و همسوگرایی ما با چندجانبه گرایی در چهارچوب حاکمیت کشورهاست.

سفیر بولیوی در تهران در ادامه گفت: در این چهارچوب تلاش ما بر آن است تا روابط دوجانبه خود را با جمهوری اسلامی ایران تحکیم کنیم و تفاهم‌نامه‌های امضا شده‌مان را گرامی می‌داریم چراکه امکان پیشرفت در هدف‌های مشترکمان که در راستای منافع دولت‌ها و مردممان است را فراهم می‌نمایند.

او همچنین گفت: همبستگی خود را با جمهوری اسلامی ایران و مردم فلسطین ابراز می‌کنم و حمله تروریستی که در ۳۱ جولای رخ داد و منجر به شهادت «اسماعیل هنیه» شد را محکوم می‌کنم. این حادثه بار دیگر ملت فلسطین را که قربانی نسل‌کشی و جنایات جنگی صورت گرفته توسط اسرائیل در نوار غزه است، در غم فرو برد.

راموس در پایان برای «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت کرد و گفت: ایشان دوره خود را در شرایط پیچیده منطقه‌ای آغاز نمودند، شرایطی که رژیم صهیونیستی تحت رهبری نتانیاهو با تحریک ایران و با تجاوز به حاکمیت و تمایت ارضی این کشور، همانند سوریه و لبنان، قصد دارد جنگ خود را تشدید کند. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده