دیپلماسی ایران و رویکرد متوازن با غرب و شرق-راهبرد معاصر
ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

دیپلماسی ایران و رویکرد متوازن با غرب و شرق

ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعامل با غرب نباید به روابط با قدرت‌های نوظهور ضربه بزند، گفت: در صورتی که دنیای غرب و کشورهای اروپایی خواستار بازگشت از مسیر گذشته در تعامل با تهران شدند، راهبرد وزارت امور خارجه دولت چهاردهم باید ناظر بر حفظ تعاملات با روسیه و چین باشد.
ابوالفضل ظهره وند؛ عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 22
کد خبر: ۲۵۵۲۰۱

دیپلماسی ایران و رویکرد متوازن با غرب و شرق

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با خبرگزاری کیودو ژاپن گفت: وزارت امور خارجه ایران به‌عنوان گامی تعیین‌کننده در راستای رفع تحریم‌های اقتصادی و بازگشت به روابط تجاری عادی در جامعه بین‌المللی، به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشورهای اروپایی خواهد بود، فقط به شرط آنکه آن‌ها رویکرد خصمانه خود را کنار بگذارند و برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و رفع تحریم‌ها تلاش کنند.

وزیر امور خارجه باید ازتجربه تلخ دولت های یازدهم و دوازدهم در نوع رابطه با غرب بهره برداری کند و راهبرد دولت سیزدهم در چارچوب توسعه روابط با همسایگان و بها دادن به عضویت در بریکس و شانگهای را مدنظر قرار دهد


ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره راهبردهای وزارت امور خارجه دولت چهاردهم با سکانداری عراقچی به «راهبرد معاصر» گفت: عراقچی مجری راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی است، راهبردنویس نیست و نوع نگاه به راهبردهای وزارت امور خارجه را باید به نوع نگاه دولت به این حوزه و ارتباط با دنیا گسترش داد. اینکه پزشکیان و دولت چهاردهم سیاست خارجه کشور را بر روی کدام ارکان بنا می نهند در وهله نخست اهمیت است.


وی افزود: نوع نگاه دولت چهاردهم به روابط با دنیا و وزنی که در حوزه تعاملات و روابط به کشورهای مختلف می دهد، اعم ازروابط با همسایگان، کشورهای اروپایی، روسیه و چین نشان دهنده نوع سیاست خارجی کشور و مسیری است که دستگاه دیپلماسی خارجی درپیش می گیرد؛ هرچند مردم منتظر تحقق وعده های رئیس جمهور در بُعد حفظ امنیت ملی و توسعه تعاملات ایران با جهان هستند.


عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی معتقد است: وزیر امور خارجه باید ازتجربه تلخ دولت های یازدهم و دوازدهم در نوع رابطه با غرب بهره برداری کند و راهبرد دولت سیزدهم در چارچوب توسعه روابط با همسایگان و بها دادن به عضویت در بریکس و شانگهای را مدنظر قرار دهد. عراقچی باید برنامه جامعی برای ایجاد توازن عاملات بین المللی و نقد کردن چک برگشتی برجام داشته باشد.


ظهره وند گفت: در  صورتی که غرب با تأکید بر کشورهای اروپایی خواستار بازگشت از مسیر گذشته خود در تعامل با تهران شدند، راهبرد وزارت امور خارجه باید ناظر بر حفظ تعاملات با روسیه و چین باشد، به این معنا که تعامل با غرب به روابط با روسیه و چین که جزو قدرت های نوظهور هستند، ضربه نزند.


وی تصریح کرد: وزیر امور خارجه باید راهبرد روشنی برای حفظ منافع ملی در تعامل با سازمان های اقتصادی منطقه ای و بین المللی ازجمله شانگهای و بریکس داشته باشد تا آثار عضویت ایران در این سازمان ها در سفره مردم به نفع بهبود وضعیت اقتصادی نمایان شود.


عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه تعاملات با دنیا و حفظ و گسترش روابط با کشورهای دوست وهمسایه ازجمله موضوعات دقیق و حساسی هستند که کارآمدی یا ناکارآمدی عراقچی را نشان می دهد. درصورتی که وزیر امور خارجه راهکاری برای تعیین راهبردهایی داشته باشد که هم زمان توسعه روابط با اروپا و گسترش روابط با چین و روسیه و حمایت از محور مقاومت داشته باشد، به صراحت می توان گفت در مدیریت دستگاه دیپلماسی کشور فردی تواناست.


ظهره وند یادآور شد: وزیر امور خارجه باید توجه جدی به معادلات غرب آسیا با تأکید بر حمایت از محور مقاومت داشته باشد. اگر نوع نگاه عراقچی به حمایت ازمحور مقاومت به نوعی بسان حفظ سرمایه ایران باشد، پیروز میدان و دیپلماسی خواهد بود، زیرا در تعاملات ایران با شرق و غرب، حوزه مقاومت سرمایه ایران به شمار می رود.


ظهره وند گفت: عراقچی محور مقاومت را باید به عنوان فرصت و ظرفیت ایران محل توجه قرار دهد. وزارت امور خارجه باید ایمان داشته باشد مؤلفه ارزشمند ایران بر روی میز سازمان های همکاری بریکس و شانگهای، جایگاه ژئوپلیتیکی ایران در غرب آسیا و محور مقاومت است.

توسعه تعاملات با دنیا و حفظ و گسترش روابط با کشورهای دوست وهمسایه ازجمله موضوعات دقیق و حساسی هستند که کارآمدی یا ناکارآمدی عراقچی را نشان می دهد


وی با بیان اینکه در صورت غفلت از این مؤلفه مهم زیان های متعددی تحمیل می شود، عنوان کرد: عراقچی باید با این کارت ها بازی کند، حتی در تعامل با غرب باید کارت هایی رو شود که دشمن جرئت تعرض یا زیاده خواهی نداشته باشد. خوشبختانه ایران اسلامی کارت هایی دارد که از آنها در زمینه های مختلف می تواند استفاده کند. نه تنها موضوعات نظامی و توانمندی های موشکی و قدرت ایران در عرصه تسلیحاتی، بلکه قدرت ایران و کارت های ما در آسیای میانه، قفقاز، موقعیت ترانزیتی ایران و ظرفیت انرژی کشور گزینه هایی است که اگر عراقچی از آنها درست استفاده کند، امنیت و منافع ملی ایران در بالاترین سطوح حفظ می شود.

 


طهره وند تأکید کرد: وزارت امور خارجه با سکانداری عراقچی باید بداند حماس و مقاومت فلسطین کارت مهمی در دست جمهوری اسلامی و صیانت از آن لازم است، زیرا در صورت نتیجه نگرفتن از این کارت، موقعیت های بعدی در مواجهه با دنیای شرق و غرب از دست می رود.


وی گفت: دستگاه دیپلماسی باید بداند در شرایط حساس کنونی نگاه دنیا به دلیل حمایت ایران از محور مقاومت به سمت ماست، لذا نباید این ظرفیت را از دست داد؛ ضمن اینکه عراقچی باید بداند فرصت ها پایدار نیستنند، در صورتی که فرصت از دست برود تهدید جایگزین می شود. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده