پیوند جاه طلبی‌های جنگی نتانیاهو با انتخابات آمریکا-راهبرد معاصر
یادداشت شهاب المکاحله، تحلیلگر اردنی؛

پیوند جاه طلبی‌های جنگی نتانیاهو با انتخابات آمریکا

محاسبات نخست وزیر رژیم صهیونیستی روشن است، باید تا انتخابات آمریکا صبر کرد و بسته به نتیجه، یا با احتیاط پیش رفت یا کارزار نظامی جامع‌تری آغاز کرد. این راهبرد نه تنها نگرانی‌های امنیتی فوری صهیونیست‌ها را منعکس می‌کند، بلکه میل آن را برای تغییر شکل توازن قدرت منطقه‌ای به نفع خود نشان می‌دهد.
شهاب المکاحله؛ تحلیلگر اردنی
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 25
کد خبر: ۲۵۵۲۰۳

پیوند جاه طلبی‌های جنگی نتانیاهو با انتخابات آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با افزایش تنش در غرب آسیا به نظر می آید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تقابل جاری در غزه و کرانه باختری ناراضی است، زیرا می خواهد جنگ را گسترش دهد و از اینکه جنگ فرسایشی شود، ناراضی است. نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است رژیم صهیونیستی از نظر راهبردی در تقابل گسترده تر حزب الله در لبنان، نیروهای طرفدار ایران در سوریه و عراق و انصارالله را در یمن هدف قرار دهد و حتی فراتر از آن، دامنه حملاتش به ایران برسد، حتی اگر دولت کنونی آمریکا موفق به میانجی گری آتش بس موقت 42 ماهه در غزه شود.

ترامپ که بارها خود را بزرگترین متحد رژیم صهیونیستی توصیف کرده است، امکان دارد به نتانیاهو چراغ سبز نشان دهد تا به طور چشمگیری شدت درگیری را افزایش دهد


تمرکز نتانیاهو بر خنثی سازی زیرساخت های نظامی حزب الله و تضعیف توانایی های موشکی و هسته ای ایران است. این راهبرد به ویژه با توجه به تحولات پیچیده منطقه ای و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر جاه طلبانه و مخاطره آمیز است.


نتیجه انتخابات آمریکا می تواند تأثیر زیادی بر رویکرد نتانیاهو داشته باشد. اگر کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به پیروزی غیرمنتظره‌ای دست یابد، نتانیاهو احتمالاً با محدودیت‌های بیشتری مواجه خواهد شد و وی را مجبور می‌کند مناقشه را به شیوه‌ای محدودتر دنبال کند. با وجود این، پیروزی دونالد ترامپ، نامزد انتخاباتی هریس و رئیس جمهور سابق آمریکا می تواند محاسبات را به کلی تغییر دهد.

 
ترامپ که بارها خود را بزرگترین متحد رژیم صهیونیستی توصیف کرده است، امکان دارد به نتانیاهو چراغ سبز نشان دهد تا به طور چشمگیری شدت درگیری را افزایش دهد. ترامپ در کمپین انتخاباتی اش ماه آوریل در پنسیلوانیا، تجاوزات رژیم صهیونیستی را به ضعفی که در دولت بایدن وجود دارد، مرتبط دانست و گفت، اگر همچنان خودش رئیس جمهور بود، بحران کنونی در غرب آسیا رخ نمی داد. وی با این اظهارات سیگنال واضحی از حمایت نسبت به مواضع رژیم صهیونیستی علیه ایران فرستاد.


اظهارات ترامپ حاوی پیام تأیید ضمنی گسترش جاه طلبی های منطقه ای رژیم صهیونیستی بود. به گزارش شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی، رئیس جمهور سابق آمریکا عنوان کرد، صهیونیست ها در نقشه کوچک به نظر می آیند و همیشه به چگونگی گسترش آن فکر کرده است. این اظهارات در کنار اظهارات قبلی اش نشان می دهند دولت ترامپ تمایل بیشتری به حمایت از اهداف نظامی گسترده تر نتانیاهو خواهد داشت که می تواند به افزایش تنش در منطقه منجر شود.


سخنان ترامپ تصادفی نیست که اعلام کرد، آرزوی گسترش رژیم صهیونیستی را دارد. این پیام را باید با جدیت کامل خواند، نه به عنوان اظهارنظر در کمپینی انتخاباتی، زیرا در راستای برنامه های کابینه بن گویر و اسموتریچ است که به دنبال الحاق مجدد کرانه باختری و جابجایی جمعیت آن به اردن برای گسترش منطقه هستند.

 
محاسبات نتانیاهو روشن است؛ تا انتخابات آمریکا صبر کنید و بسته به نتیجه، یا با احتیاط پیش بروید یا کارزار نظامی جامع تری آغاز کنید. این راهبرد نه تنها نگرانی های امنیتی فوری رژیم صهیونیستی را منعکس می کند، بلکه میل آن را برای تغییر شکل توازن قدرت منطقه ای به نفع خود نشان می دهد.

محاسبات نتانیاهو روشن است؛ تا انتخابات آمریکا صبر کنید و بسته به نتیجه، یا با احتیاط پیش بروید یا کارزار نظامی جامع تری آغاز کنید


با وجود این، پیامدهای بالقوه چنین گسترشی عمیق است. جنگ گسترده‌تر می‌تواند طرف‌های زیادی را به سمت خود بکشاند و باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه و ایجاد بحران‌های غیرمنتظره انسانی و ژئوپلیتیکی شود. خطرات زیاد است و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ممکن است حرکت های بعدی رژیم صهیونیستی را تعیین کند.

 


در این شرایط ناپایدار اقدامات نتانیاهو یادآور تداخل پیچیده میان سیاست داخلی و راهبرد بین‌المللی در بحبوحه تحرکات منطقه ای ایران و رژیم صهیونیستی است. با وجود این، نکته ای مسلم است؛ اینکه تصمیمات اتخاذ شده در ماه های آینده پیامدهای گسترده ای برای غرب آسیا و فراتر از آن خواهد داشت.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده