عوارض جبران ناپذیر مصرف الکل در دوران بارداری-راهبرد معاصر
قیمت جدید گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ + جدول قیمت سکه، طلا، طلای دست دوم و نقره امروز جمعه ۶ مهر ماه ۱۴۰۳ رئیس سابق اطلاعات سپاه: تنها یک سوم پیجر‌های آلوده وارد لبنان شده بود | دیدار با آمریکا بدون قدرت داخلی به نتیجه‌ای نخواهد رسید نظرسنجی جدید: هریس در چند ایالت سرنوشت‌ساز از ترامپ پیشی گرفت وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور | تردد روان در محور‌های چالوس، هراز و فیروزکوه اعلام رقم درآمد‌های نفتی ایران | میزان افزایش چقدر است؟ چند نفر در ایران به بیماری تب دنگی مبتلا شدند؟ عربستان سعودی از ایجاد ائتلافی برای تشکیل کشور فلسطین خبر داد رافائل گروسی: فقط اسم برجام باقی مانده | باید به نسخه‌ای به روز شده از توافق قبلی دست یابیم قیمت جدید شیر ۱۸ هزار تومان اعلام شد هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۷/۶ | باران و رگبار در اغلب نقاط کشور پایان عملیات جستجو در معدن طبس | پیکر ۱۰ معدنچی دیگر کشف شد. یک فرمانده دیگر حزب الله لبنان به شهادت رسید + عکس «چمران-۱» با موفقیت ماموریت اثبات مانور مداری را اجرا کرد + فیلم یمن، تل‌آویو را با موشک‌های بالستیک هدف قرار داد

عوارض جبران ناپذیر مصرف الکل در دوران بارداری

برخلاف آنچه که در ظاهر به نظر می‌رسد عوارض مصرف الکل فراتر از تلوتلو خوردن، خماری، سردرد و اختلال در حافظه است و می‌تواند در دراز مدت با تغییر در وزن و اشتها، مشکلات حافظه و تمرکز، اختلال خواب و تضعیف سیستم ایمنی همراه باشد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 27
کد خبر: ۲۵۸۴۷۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ مشخص است در زمان بارداری که بدن در وضعیت حساس‌تری قرار دارد مصرف الکل به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود؛ چرا که حتی مقادیر محدود آن هم ممکن است طیف گسترده‌ای از اختلالات جسمی و ذهنی و عاطفی را در نوزاد به همراه داشته باشد. اگر می‌خواهید با کلیه‌ی عوارض مصرف الکل در بارداری آشنا شوید، مطالعه‌ی این مطلب از همشهری آنلاین را از دست ندهید.

آیا مصرف الکل در دوران بارداری مجاز است؟

مصرف هر مقدار الکل به هر شکلی از قبیل آبجو و شراب در کل دوران بارداری خطرناک است و مادر باردار با نوشیدن الکل می‌تواند آن را مثل سایر مایعات و ترکیبات غذایی مصرفی به جنین منتقل کند. بعضی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که نوشیدن الکل در ماه‌های آخر بارداری که نوزاد به صورت کامل شکل گرفته است، مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما حقیقت این است که انجام این کار اثرات نامطلوبی بر روی رشد مغز جنین خواهد داشت.

مصرف مقدار کمی الکل چطور؟

پیش‌بینی عوارض مصرف الکل در بارداری در زنان مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ چرا که بعضی از آنها توانایی بیشتری در تجزیه الکل و از بین بردن اثرات سو آن دارند، در حالی که سایرین این قابلیت را ندارند و نوزاد خود را بیشتر در معرض آسیب‌ها و ناهنجاری‌های گوناگون قرار می‌دهند. با توجه به این مسئله عموم جراحان و انجمن متخصصان زنان و زایمان در سرتاسر دنیا توصیه می‌کنند که در زمان بارداری یا دوران اقدام به بارداری مصرف این نوشیدنی را به صورت کامل قطع کنید.

عوارض مصرف الکل در بارداری

زمانی که مادر باردار الکل می‌نوشند این ماده از طریق بند ناف از جفت عبور می‌کند و اثرات سو خود را هم که در ادامه معرفی شده‌اند، به جنین منتقل می‌کند:

سقط جنین: مصرف الکل می‌تواند منجر به مرگ داخل رحمی جنین قبل از رسیدن به هفته بیستم بارداری و در نهایت سقط شود.
زایمان زودرس: زایمان پیش از رسیدن به هفته ۳۷ بارداری در دسته زایمان‌های پیش از موعد قرار می‌گیرد و ممکن است مشکلات جدی در زمان تولد و بعد از آن برای نوزاد به همراه داشته باشد.
بروز آسیب‌های مغزی: از جدی‌ترین عوارض مصرف الکل در بارداری می‌توانیم به ایجاد آسیب‌های مغزی در جنین و بروز ناهنجاری‌های گوناگون در او اشاره کنیم.
مرده‌زایی: مرگ جنین در داخل رحم بعد از هفته بیستم بارداری منجر به مرده‌زایی خواهد شد.
مشکلات بدو تولد: نقایص قلبی، کلیوی و شنوایی هم از دیگر مشکلاتی هستند که در اثر مصرف الکل در جنین بروز می‌کنند و رشد جسمی و عملکرد او را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
پایین بودن وزن نوزاد در زمان تولد: کوچک بودن بیش از حد نوزاد و پایین بودن وزن او هم از دیگر معضلاتی است که به واسطه‌ی نوشیدن الکل ایجاد می‌شود.
ابتلا به سندروم جنین الکلی: نوزادان مبتلا به سندروم جنین الکلی دارای مشکلات جسمی و ذهنی متعددی هستند که از جمله‌ی آنها می‌توانیم به مشکلات قلبی، ریوی و کلیوی، کوچک‌بودن سر، ویژگی‌های غیرطبیعی در صورت، ضریب هوشی پایین، اختلال در یادگیری، بیش‌فعالی، وزن پایین و قد کوتاه اشاره کنیم.

چگونه مصرف الکل را در بارداری ترک کنیم؟

حال که با عوارض مصرف الکل در بارداری آشنا شدید شاید کنار گذاشتن آن برای شما آنقدر هم دشوار نباشد؛ علاوه بر این بسیاری از بانوان به محض بارداری علاقه خود را به نوشیدن این ماده از دست می‌دهند و بسیاری هم به محض مطلع شدن از بارداری خود یا در دوره‌ای که قصد بارداری دارند مصرف آن را قطع می‌کنند.

با این حال پیگیری راه‌حل‌های زیر ممکن است به شما در رهایی از این وضعیت کمک کند:

از حضور در مکان‌هایی که امکان مصرف الکل در آنها وجود دارد، بپرهیزید.
کلیه‌ی نوشیدنی‌های الکلی را از محل زندگی خود خارج کنید.
در صورت نیاز از کمک اطرافیان و دوستان نزدیک خود استفاده کنید.
نوشیدنی‌های الکلی را با مایعات دیگر از قبیل آب و آب‌میوه جایگزین کنید.
مصرف نان سبوس‌دار، اسفناج، کره بادام زمینی، ماهی و موز جدا از اثرات مثبتی که بر روی جنین دارند می‌توانند میل به نوشیدن الکل را هم کاهش دهند.
هر روز دلایل و انگیزه‌ی خود را از ترک الکل یادداشت کنید و آن را در معرض دید قرار دهید تا این مسئله در ذهن شما تثبیت شود.
حتماً موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا در صورت نیاز به شما در ترک الکل کمک کند و کلیه‌ی نظارت‌های لازم را بر وضعیت سلامت جنین انجام دهد.

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید مضرات و آثار سوء ناشی از مصرف الکل در دوران بارداری می‌توانند ظاهر فیزیکی و ذهن و هوش کودک شما را تحت تاثیر قرار دهند و آینده‌ی او را برای همیشه تباه کنند؛ بنابراین اگر دچار این مشکل هستید از مطرح‌کردن آن با پزشک خود نترسید و هرچه سریع‌تر کلیه‌ی راهکار‌های لازم را برای قطع مصرف الکل دنبال کنید. / همشهری

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده