شکست صهیونیست‌ها در غزه، جبران مافات در لبنان-راهبرد معاصر
ادعای نتانیاهو: به ایران می‌گوییم که هر کس ما را هدف قرار دهد، ما نیز او را هدف قرار خواهیم داد/ چالش‌های بزرگی پیش رو داریم گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لبنان انفجار‌های شدید در شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف رام‌الله و قدس اشغالی وزارت امور خارجه: جنایات رژیم صهیونیستی بی‌کیفر نخواهد ماند نخست‌وزیر لبنان: با همکاری مردم، با اسرائیل مقابله خواهیم کرد دفاع تمام عیار بایدن از ترور سید حسن نصرالله نجباء: حزب‌الله می‌تواند جنگ را مدیریت کند؛ حتی فراتر از لبنان نتانیاهو برای شرکت در یک نشست امنیتی راهی تل‌آویو شد واکنش انصارالله به شهادت نصرالله | ۳ روز عزای عمومی در یمن واکنش روسیه به ترور سید حسن نصرالله رئیس دفتر سید حسن نصرالله به شهادت رسید + عکس نخست وزیر روسیه به تهران سفر می‌کند تحریم‌های جدید نفتی آمریکا بر ونزوئلا در راه است اعلام سه روز عزای عمومی در سوریه به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله برپایی تجمعات در اسرائیل ممنوع شد
یادداشت رجب السقیری، پژوهشگر روابط بین‌الملل؛

شکست صهیونیست‌ها در غزه، جبران مافات در لبنان

رژیم صهیونیستی به اهداف اعلام شده خود در جنگ غزه دست نیافت و اکنون در تقلا برای کسب موفقیتی هرچند ناچیز و البته به هر قیمتی در لبنان است تا آبروی از دست رفته‌اش را برگرداند.
رجب السقیری؛ پژوهشگر روابط بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 29
کد خبر: ۲۵۸۵۷۶

شکست صهیونیست‌ها در غزه، جبران مافات در لبنان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ افزایش تنش خطرناک و نامحدود رژیم صهیونیستی در حومه جنوبی بیروت، جنوب و شرق لبنان در ادامه بمباران غیرنظامیان غزه به وسیله رژیم صهیونیستی و تداوم حملات متعدد ارتش صهیونیستی به کرانه باختری است. دشمن وحشی و خونخوار صهیونیستی و برخی کشورهای عربی در این جنایت کنار هم هستند و برخی دیگر رویکرد خیانت به برادران و هموطنان خود را در پیش گرفته اند. 
 
ائتلاف عربی صریح و بی پرده خود را دشمن مقاومت در اشکال مختلف نشان می دهد و هیچ کدام تلاشی برای محکومیت تجاوزات و حملات وحشیانه صهیونیست ها نشان نمی دهند. دشمن صهیونیستی نیز همچون جانور زخمی است که به نیروهای استعمار و استکبار جهانی پناه می برد، از قوانین بشردوستانه و بین المللی سرپیچی می کند و به کشتار و آواره کردن مردم بی گناه ادامه می دهد.
 

اصرار نتانیاهو و کابینه تندروی صهیونیستی آنها را به جنایت با ابزارها و روش هایی واداشت که در بانک اهدافشان برای آینده پس انداز می کردند


دشمن صهیونیستی مصمم به گسترش جنگ و شعله‌ور کردن درگیری‌ها در منطقه است تا شکست‌های مکرر خود را در مواجهه با مقاومت فلسطین که سلاح‌ها و تجهیزاتی به نسبت کمتر از حزب الله داشت، ولی دارای ایمان، اراده و قدرت است، سرپوش بگذارد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه تندرو و خونخوارش می خواهند آمریکا را به جنگی همه جانبه در منطقه بکشانند که واشنگتن آن را نمی خواهد؛ نه از سر ترس از تنزل موقعیت خود، بلکه واشنگتن این روزها مشغول انتخابات و موضوعات دیگر است.
 


اصرار نتانیاهو و کابینه تندروی صهیونیستی آنها را به جنایت با ابزارها و روش هایی واداشت که در بانک اهدافشان برای آینده پس انداز می کردند، مانند کشتار دسته جمعی با بمب و وسایل انفجاری رادیویی که جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به شمار می روند. اگر صهیونیست ها از مقاومت لبنان پاسخ فوری دریافت نمی کردند، بی تردید به جنایت های دیگری متوسل می شدند.
 
جنایت صهیونیست ها مقاومت و اعضای آن را مصمم کرد سیاست «چشم در برابر چشم، دندان در برابر دندان» را دنبال کنند. در این میان عمو سام و متحدانش تاکنون بارها مجبور شده اند به ادعای «دفاع صهیونیست ها از خود» از بقایای استعمار قدیمی خود حمایت ‌کنند. بنابراین، شاهدیم جنایت صهیونیست ها در فرهنگ کابویی به «دفاع از خود» تعبیر و ادعا شده است.
 
چند روز پیش، واشنگتن پست در مقاله‌ای مدعی شد، ایران فعالانه برای غنی‌سازی اورانیوم با هدف دستیابی به چندین بمب هسته‌ای کار می‌کند. چند روز پیش خبر دیگری درباره همکاری ایران و روسیه در زمینه هسته ای منتشر شد. با توجه به مطالب یادشده، برخی تحلیلگران بر این باورند، ایران همچنان درصدد پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران است و امکان دارد مقاومت لبنان در این راستا و نیز پس از انفجار پیجرها و وسایل الکترونیکی، به دنبال پاسخ باشد.
 
آیا ایران به دنبال پاسخی غافلگیرکننده است؟ در صورتی که غافلگیری به تعویق بیفتد و پاسخ ایران موکول به آینده شود، انتظار می رود رژیم صهیونیستی حملات زمینی به لبنان را آغاز کند و بی توجه به خسارت های انسانی هنگفتی که متحمل خواهد شد، وارد حمله زمینی علیه لبنان و حزب الله شود. در این صورت وارد جنگ منطقه ای همه جانبه ای خواهیم شد که آمریکا را مجبور به مداخله خواهد کرد و به این ترتیب مهم ترین هدف نتانیاهو که جنگ با ایران به همراه متحدانش به سرکردگی آمریکا و انگلیس است، محقق می شود.
 
 پس از همه حملات وحشیانه به روستاها و شهرهای لبنان، پس از آن همه ترور، پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد و پس از سخنرانی های ضدصهیونیستی در آغاز هفتاد و نهمین نشست جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بیانیه ای از سوی گروهی از کشورهای عضو این سازمان بین المللی صادر می شود که شامل آمریکا و بیشتر متحدان غربی اش و نیز سه کشور عربی قطر، عربستان سعودی و امارات است.
 
این بیانیه بدون تأکید بر آتش بس در غزه و بدون توجه به شرایط بد بشردوستانه، قحطی، وخامت اوضاع بهداشتی و گسترش بیماری ها، آتش بس فوری اما موقت تنها به مدت 21 روز در سراسر مرز لبنان و رژیم صهیونیستی را تأیید می کند. این بیانیه هیچ ارتباطی میان جنگ غزه و درگیری‌های جاری میان رژیم صهیونیستی و مقاومت لبنان نشان نمی‌دهد. در اینجا باید بر دو نکته تأکید کرد؛

 
نخست، اینکه کشورهای عربی ازجمله اردن و مصر که بیش از سایرین نگران عواقب جنگ، نسل کشی و کشتار هستند و در بیانیه یادشده شرکت نکردند، خوب عمل کردند.

دوم، با توجه به آوارگی مردم غزه و کرانه باختری بیانیه مشترک نشان می دهد آتش بس موقت به دیپلماسی اجازه خواهد داد در زمینه آتش بس دائمی در لبنان و نوار غزه بحث کند.


بیانیه یادشده با همه کاستی ها، ضعف ها و بی توجهی به جنگ غزه، به دنبال توافق آتش بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت لبنان بود و دولت آمریکا را تشویق کرد متحدانش را برای صدور بیانیه ترغیب کند. این به عادتی تکراری تبدیل شده است که در آن واشنگتن به آنچه نتانیاهو می‌خواهد عمل می‌کند و پس از برداشتن چندین گام در راستای دستیابی به خواسته‌هایش، نتانیاهو در مانوری یک جانبه تجدیدنظر و آن را رد می‌کند.

 
در نهایت، آنچه مشهود است اینکه حق بر باطل پیروز خواهد شد و نیروهای استعمار و استبداد شکست خواهند خورد و مردم آزاده جهان در کنار مردم فلسطین، لبنان و مقاومت خواهند ایستاد و اتحادیه عرب، نظم ظالمانه جهانی و ساختار ناعادلانه و تک قطبی بین المللی به سرکردگی واشنگتن فرو می ریزد و به جای آن ساختاری عادلانه تر و چند قطبی به وجود می آید که هدفش تثبیت حقیقت است. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده