پایان صبر راهبردی/ دست‌های مقاومت روی ماشه-راهبرد معاصر
حمله موشکی حزب‌الله به حیفا گالانت به آمریکا سفر خواهد کرد حمله موشکی رژیم صهیونیستی به حومه حمص و حماه ۸ نیروی امنیتی پاکستان در ایالت خیبرپختونخواه کشته شدند نخست وزیر انگلیس: حمله هولناک ایران به اسرائیل ما را به نقطه خطرناکی رساند اظهارات مقام بلندپایه اردنی درباره استفاده احتمالی اسرائیل از حریم هوایی این کشور علیه ایران گردان‌های القسام مسئولیت عملیات «بئر السبع» را بر عهده گرفت هریس: هر کاری بتوانیم برای کمک به اسرائیل انجام می‌دهیم ادعای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره روش و زمان پاسخ به حمله ایران  سفیر استرالیا در تهران به وزارت خارجه احضار شد + جزئیات سخنگوی وزارت امور خارجه: سیاست ناامنی‌سازی منطقه توسط رژیم صهیونیستی تهدید جدی علیه صلح و ثبات است نتانیاهو: ایران بزرگ‌ترین حمله موشکی تاریخ را علیه ما انجام داد ورود فرمانده سنتکام به تل آویو رئیس جمهور آرژانتین متهم به سرقت ادبی شد شهدای حملات رژیم صهیونیستی به لبنان به ۲۰۳۶ نفر رسید
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

پایان صبر راهبردی/ دست‌های مقاومت روی ماشه

در مقابل عملکرد پلید دشمن در منطقه، صبر راهبردی مانند قبل قادر به ایجاد بازدارندگی نیست. ایران سال‌های گذشته با اتخاذ این سیاست قادر بود پایه و اساس توان هسته‌ای، نظامی، اقتصادی و… را به قوت خود حفظ و در ماه‌های اخیر با همکاری محور مقاومت فشارهای مضاعفی علیه رژیم صهیونیستی وارد کند.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 07
کد خبر: ۲۵۹۳۶۴

پایان صبر راهبردی/ دست‌های مقاومت روی ماشه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در دو دهه اخیر شرارت‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران به اقدامات گوناگونی به وسیله مقام های جمهوری اسلامی منجر شده است. صهیونیست‌ها از سال 1995 میلادی تاکنون به طور غیر مستقیم در اقدامات غیرقانونی و تروریستی علیه ایران دست داشتند و همیشه برای فشار آوردن به کشورمان از هیچ کار خارج عرفی کوتاهی نکردند که یکی از اقداماتشان ترور دانشمندان هسته‌ای بود. از سال‌های 2009 تا 2020 میلادی صهیونیست‌ها با شیوه‌های متفاوت شخصیت‌های با ارزش هسته‌ای ایران را هدف قرار دادند. 
 

حمله به کنسولگری ایران در دمشق، به معنای تجاوز به خاک ایران قلمداد می‌‌شد و برای پاسخ به این جنایت، زمان آن فرا رسیده بود ایران راهبرد خود را از صبر و بردباری به بازدارندگی تاکتیکی تغییر دهد


حملات سایبری علیه تأسیسات هسته‌ای در سال 2010 میلادی، حملات متعدد هوایی به سوریه و نقش داشتن در ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ازجمله مهم‌ترین اقدامات شرورانه رژیم صهیونیستی بوده است. ایران در این‌سال‌ها تلاش می‌کرد با اتخاذ صبر راهبردی و اقدامات پشت پرده از جنگ متعارف در منطقه جلوگیری کند، اما اقدامات تبهکارانه رژیم صهیونیستی در چند ماه اخیر موجب تغییر راهبرد ایران در قبال این رژیم شد.
 
ماه آوریل رژیم صهیونیستی با حمله به کنسولگری ایران در دمشق عملکرد جنایتکارانه خود را بار دیگر به شکلی افراطی‌ انجام داد. در این حمله تعدادی از فرماندهان نظامی ایران همچون سرتیپ محمدرضا زاهدی به شهادت رسیدند. رهبر انقلاب اسلامی در پیام تسلیت فرمودند: رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد.
 
شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید کشورمان با انتشار بیانیه‌ای این حمله را نقض آشکار مقررات بین‌المللی خواندند و افزودند، چنین اقدامی بی‌پاسخ نخواهد ماند. به تعبیری حمله به کنسولگری ایران در دمشق، به معنای تجاوز به خاک ایران قلمداد می‌‌شد و برای پاسخ به این جنایت، زمان آن فرا رسیده بود ایران راهبرد خود را از صبر و بردباری به بازدارندگی تاکتیکی تغییر دهد. ایران طبق بند 51 منشور سازمان ملل متحد که «دفاع از خود» را جزو حقوق حاکمیتی همه ملت‌ها می داند، برای نخستین بار برای باز پس‌گیری حق خود و اقدامی تلافی‌جویانه، عملیات «وعده صادق 1» را 13 آوریل علیه رژیم صهیونیستی انجام و به طور مستقیم سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. ایران با این اقدام نشان داد توانایی مقابله با دشمن غیرمرزی خود را دارد و به نوعی اقتدار و توانمندی موشکی خود را به دشمن نشان داد.
 
ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس آن هم در تهران در ماه ژوئیه به وسیله رژیم اشغالگر موجب خشم ایرانیان شد. شهید هنیه که در سفری مهمان رسمی مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان بود، هدف حمله تروریستی قرار گرفت. رهبر انقلاب در برابر این اقدام شرارت‌آور فرمودند: وظیفه خود می‌دانیم انتقام خون مهمان را از دشمن بگیریم.
 
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره این موضوع گفت: زمان به نفع ماست و دوره انتظار برای این پاسخ می‌تواند طولانی باشد.
 
با وجود طنین انداز شدن ندای انتقام جویی در داخل کشور، ایران به دنبال آن بود در زمان و به شیوه مناسب به دشمن آسیب برساند. با حمله هوایی رژیم صهیونیستی به بیروت سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله و سردار عباس نیلفروشان، معاون فرمانده سپاه پاسداران در لبنان و سوریه به شهادت رسیدند. جمهوری اسلامی ایران در برابر این جنایت بزرگ، مانند «وعده صادق 1» دشمن را غافلگیر و ضربه سختی به ساختارهای نظامی آن در قالب عملیات «وعده صادق 2» وارد کرد. به این ترتیب ایران با حمله موشکی غافلگیرکننده علیه رژیم صهیونیستی معادلات منطقه را بار دیگر به نفع مقاومت تغییر داد.

 
بهره سخن

در مقابل عملکرد پلید دشمن در منطقه راهبرد صبر مانند قبل دیگر قادر به ایجاد بازدارندگی نیست. ایران سال‌های گذشته با اتخاذ صبر راهبردی قادر بود پایه و اساس توان هسته‌ای، نظامی، اقتصادی و ... را به قوت خود حفظ و در ماه‌های اخیر با همکاری محور مقاومت فشارهای مضاعفی علیه رژیم صهیونیستی وارد کند. آنها با تهدید سکوهای گازی و مناطق راهبردی آن همچون تنگه باب‌المندب و دریای سرخ رژیم صهیونیستی را در مخمصه راهبردی قرار دادند.
 

با وجود طنین انداز شدن ندای انتقام جویی در داخل کشور، ایران به دنبال آن بود در زمان و به شیوه مناسب به دشمن آسیب برساند

انصارالله، مقاومت اسلامی عراق، حزب‌الله لبنان در پاسخ به جنایت‌های رژیم کودک‌کش حملاتی در سرزمین‌های اشغالی انجام دادند که پیش تر سابقه نداشت. به عنوان نمونه حمله شجاعانه انصارالله با هواپیماهای بدون سرنشین نزدیک سفارت آمریکا در تل‌آویو یکی از اقدامات هماهنگ و مشترک محور مقاومت است. 
 
از همان روزهای نخست درگیری نیروهای حرب‌الله مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی را ناامن کردند. در مجموع بعد از حمله هفتم اکتبر 2023 میلادی اعضای محور مقاومت برای یاری رساندن به جنبش حماس و مردم بی‌گناه غره تمام تلاش خود را برای آسیب رساندن و از بین بردن رژیم صهیونیستی انجام دادند. با توجه به شرایط پیچیده و جاه‌طلبی‌های دشمن و ترورها و حملات بی‌وقفه آن برای ناامن کردن منطقه، نیاز به راهبرد جایگزین همچون حمله موشکی برای ایجاد بازدارنگی و ضعیف نشان دادن دشمن احساس می‌شد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده