توصیه رهبر انقلاب به جوان‌گرایی، چراغ راه دولت چهاردهم-راهبرد معاصر
تاکید پزشکیان بر اصلاح فوری روند فعالیت شرکت‌های دولتی زیان‌ده ادای احترام عارف به شهید نصرالله در دفتر حزب‌الله در دیدار پزشکیان با اعضای کمیته ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ چه گذشت؟ پزشکیان: حمله به رژیم صهیونیستی، اقدامی برای صلح بود | دنبال جنگ نیستیم طرح ساماندهی اتباع خارجی از دستورکار مجلس خارج شد؟ نشست سران قوا برگزار شد استاندار جدید آذربایجان‌شرقی معرفی شد دستور فوری پزشکیان برای ساماندهی اینترنت ‌وزیر کشور: مشارکت مردم در امور ایران را خواهانیم علم‌الهدی: ما در میدان جنگ هستیم | بحث خنک شدن دل نسبت به انجام وعده صادق ۲ نیست مسئله جنگ است اتفاق منحصر به فرد در نماز جمعه به امامت رهبر انقلاب رهبر انقلاب: کار نیرو‌های مسلح ما کمترین مجازات برای سگ هار آمریکا در منطقه بود پزشکیان، قالیباف و محسنی اژه‌ای به مصلی رسیدند | لاریجانی و عارف هم هستند شهادت یک نیروی ارتش هنگ مرزی زابل در اقدام تروریستی کور دستور ویژه رئیس جمهور به همتی و فرزین
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

توصیه رهبر انقلاب به جوان‌گرایی، چراغ راه دولت چهاردهم

سال هاست رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به لزوم جوان‌گرایی در دولت‌ها تذکر داده و توصیه کرده اند، تذکراتی که برخی دولت‌ها گوش فرا دادند و انتظار می‌رود دولت چهاردهم نیز این توصیه مدبرانه را چراغ راه خود کند.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 07
کد خبر: ۲۵۹۴۴۴

توصیه رهبر انقلاب به جوان‌گرایی، چراغ راه دولت چهاردهم

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت الله رئیسی تا حدودی در عمل به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم جوان‌گرایی در دولت ها موفق بود و توانست جوانانی را در جایگاه های کلیدی و میانی به عنوان مدیران صاحب فکر، ایده و پشتکار به کار بگیرد، اما عمر دولت سیزدهم جوابگوی به ثمر نشاندن میراثی که جوان گرایی را سنگ بنای دولت پویا و جوان آینده کند، نبود.

 
دغدغه های رهبر انقلاب در زمینه جوان گرایی

 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز تشکیل دولت چهاردهم خطاب به رئیس دولت و اعضای آن چند توصیه مهم ایراد فرمودند. ازجمله مهم ترین توصیه های ایشان تاکید بر بکارگیری جوانان در جایگاه های کلیدی و به عنوان مدیران تأثیرگذار است.
 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در نگاهی راهبردی و کلیدی برای آینده فرمودند: یکی از کارهای مهم جوان سازی دولت است، در بدنه دولت و مدیریت میانی از جوان های زبده و نخبه که کم هم نداریم، استفاده کنید


توصیه و دغدغه ای که با گذشت چندین ماه از آغاز دولت چهاردهم قابل ارزیابی و بررسی است. توصیه حکیمانه و مدبرانه رهبر انقلاب می تواند نقش مهمی در آینده کشور داشته باشد و از هم اکنون با آموزش جوانان مستعد، مؤمن و انقلابی جایگزینی مناسب برای دولتمردان و سیاستمداران سالخورده کنونی به یادگار گذاشت، زیرا وقتی نیروی جوان، با استعداد و متخصص مرحله به مرحله وارد فعالیت های اجرایی و کلان نظام شود، آمادگی لازم را برای حضور فعال در جایگاه های حساس و کلیدی آینده فرا خواهد گرفت.
 
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان در زمان تبلیغات انتخاباتی بارها وعده استفاده از متخصصان جوان را در کابینه خود داد، اما انتصابات وی در هیئت دولت بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تاکنون چندان سنخیتی با تبلیغات و وعده های داده شده ندارد و دست کم در زمینه بکارگیری جوانان در قسمت های مختلف امیدوارانه عمل نشده است. هرچند برای ارزیابی نهایی و دقیق زود است، اما با توجه به آنچه رهبر معظم انقلاب توصیه فرمودند، جوان‌گرایی باید از اولویت ها و کارهای مهم باشد.

 
از وعده تا عمل

 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در نگاهی راهبردی و کلیدی برای آینده فرمودند: یکی از کارهای مهم جوان سازی دولت است، در بدنه دولت و مدیریت میانی از جوان های زبده و نخبه که کم هم نداریم، استفاده کنید که احساس انسداد را از بین می برد و شما ذخیره ارزشمندی برای آینده مدیران ارشد، کارکشته و مجرب  فراهم می کنید. جوانی که امروز وارد میدان می شود، 10 سال دیگر مدیر مجرب و کارآزموده ای است که ذخیره مهمی برای کشور به شمار می رود.
 
رئیس جمهور در نامه ای به رؤسای انجمن های علمی، نهادهای مدنی، اتاق بازرگانی و احزاب عنوان کرد: در ترکیب کابینه ایجاد وفاق ملی، فراگیر شدن شمول دولت، ارتقای کارآمدی، ورود چهره های نو، کاهش میانگین سنی اعضای دولت و حضور زنان و نمایندگان جامعه مورد توجه جدی است.

 
کابینه چهاردهم با میانگین حدود 60 سال سن

 
هرچند رئیس جمهور سعی کرد به وعده اش و البته توصیه رهبر انقلاب عمل کند، اما تاکنون شواهد موجود نشان دهنده جوان گرایی نیست. بررسی انتصابات تاکنون نشان می دهد معاون اول دولت ۷۳ سال سن دارد و رئیس دفتر رئیس جمهور ۶۵ ساله است.  معاون راهبردی رئیس جمهور ۶۵ ساله و معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری 70 سال سن دارند که گویا خبری از جوان گرایی و استفاده از نیروهای جوان و کارآمد در بدنه دولت نیست.
 
روند انتخاب اعضای کابینه دولت بعد از این تا حدودی تغییر کرد و مقداری اندک سن مسئولان دولت کاهش یافت. وزیر کشور ۶۲ سال، وزیر ورزش و جوانان ۶۴سال، وزیر اطلاعات ۶۳ سال، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۶۱ سال، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۵۶ سال، وزیر جهاد کشاورزی ۵۴ سال، وزیر راه و شهرسازی ۴۸ سال، وزیر نفت ۵۸ سال، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ۶۳ سال، وزیر نیرو ۶۳ سال و وزیر کار و رفاه اجتماعی ۶۱ سال سن دارند.
 
وزیر ارتباطات ۴۸ سال، وزیر امور خارجه ۶۲ سال، وزیر اقتصاد ۶۷ سال و وزیر دفاع ۶۰ سال سن دارند. وزیر دادگستری ۵۶ سال و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۶۶ ساله هستند.

 
جوان گرایی محدود

 
با آنکه اعضای کابینه دولت چهاردهم با میانگین سنی حدود ۶۰ سال منصوب شده اند و جز یکی دو نفر جایی برای جوانان در نظر گرفته نشده است، اما به نظر می آید رده های پایین تر مدیریتی دولت تا حدودی به جوانان اختصاص یافت؛ چنانچه جوان نخبه دانشگاه علم و صنعت در مقطع دکتری و عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان «مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری (USO)» منصوب شده و جوان دیگری فعالیت خود را به عنوان مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری آغاز کرده است. جوان دیگری نیز از سوی رئیس‌جمهور به سمت «معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان» منصوب شد.
 

با آنکه اعضای کابینه دولت چهاردهم با میانگین سنی حدود ۶۰ سال منصوب شده اند و جز یکی دو نفر جایی برای جوانان در نظر گرفته نشده است، اما به نظر می آید رده های پایین تر مدیریتی دولت تا حدودی به جوانان اختصاص یافت


اما این انتصابات باز هم پاسخگوی مطالبه رهبر انقلاب و جامعه از جوان گرایی دولت نیست. معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به جوان گرایی نکردن کابینه با وجود وعده های انتخاباتی گفت: در همه دولت های پس از انقلاب توانمندسازی و کادرسازی نکردیم، برای همین مجبوریم مسئولان خودمان را از میان افراد خاص بیابیم. جوان باید کشف، توانمندسازی و آماده برای پذیرش مسئولیت شود، به دلیل اینکه چنین کاری نکردیم، مجبوریم سهمیه بگذاریم.
 
جوان گرایی و جوان سازی دولت و کادرسازی ازجمله سیاست های راهبردی ای است که آینده یک سرزمین را تضمین می کند؛ آن هم سرزمینی که از پنجره جمعیتی عبور کرده است، به سمت پیری جمعیت حرکت می کند و روز به روز از نیروهای جوان، نخبه و با استعداد و پشتکار برای حل مشکلات کشور کمتر می شود.
 
آنهایی که به تعبیر معاون اول رئیس جمهور افراد خاص برای تصدی مسئولیت های کلیدی هستند، تا چند سال دیگر باید مسئولیت را به افراد دیگری تحویل دهند، حال آنکه در نبود سیاستمداران و دولتمردان جوان و با انرژی چه کسی باید عهده دار مسئولیت های حساس کشور باشد؟

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده