اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی دولت چهاردهم-راهبرد معاصر
حضور مهمانان تحلیف در مجلس؛ آغاز مراسم تا دقایقی دیگر علت انصراف طیب‌نیا از معاون اولی دولت پزشکیان پزشکیان: یقین دارم فلسطین پیروز و رژیم صهیونیستی نابود می‌شود عارف در دیدار «مانوئل ماررو»: آمادگی داریم برای مقابله با تحریم‌ها با دولت کوبا رایزنی کنیم پزشکیان: تقویت مناسبات با کشورهای همسایه اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم است رهبر انقلاب: امروز بلندترین پرچم اسلام در دستان مردم غزه است پزشکیان در دیدار «امامعلی رحمان»: باید برای کمرنگ کردن مرزهای سیاسی تلاش کنیم سرلشکر سلامی: نیروی دریایی سپاه با نوسازی قدرت، مدام شکل جدیدی می‌گیرد رهبر انقلاب در دیدار «امامعلی رحمان»: باید برای حفظ و گسترش زبان فارسی همکاری‌های بیشتری شود اسماعیل هنیه و زیاد نخاله با رهبر انقلاب دیدار کردند آخرین وضعیت همسان سازی حقوق حداقل‌بگیران حاجی‌صادقی: امروز جمهوری اسلامی، مقاومت را به یک گفتمان تبدیل کرده است نخست وزیر ارمنستان و هیأت همراه با رهبر انقلاب دیدار کردند پزشکیان: امت اسلامی برای جلوگیری از جنایت صهیونیست‌ها منسجم‌تر شود مراسم تحلیف رئیس‌جمهور با حضور نمایندگان ۸۶ کشور برگزار می‌شود
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی دولت چهاردهم

دولت چهاردهم در آغازین روزهای خود می‌تواند با ترسیم نقشه فرهنگی و اجتماعی درستی در کشور پاسخ تمامی مطالبات جامعه ایران را بدهد و برای خدمت به مردم از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در این کشور پهناور وجود دارد، بهره کامل را به دور از هرگونه تبعیض و کم کاری مجریان و فرصت سوزی ببرد.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۲ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 30
کد خبر: ۲۵۲۳۸۹

اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی دولت چهاردهم

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب مردم به طور رسمی با مراسم تنفیذ ریاست جمهوری ریاست دولت چهاردهم را عهده دار شد؛ دولتی که بعد از خدمات بی شائبه شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی بایستی پاسخگوی مطالبات اجتماعی و ادامه دهنده مسیر خدمت به مردم باشد. 
 
یکی از مهم ترین مطالباتی که از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی مهم تلقی می شود، موضوعات فرهنگی و اجتماعی است؛ یعنی آنچه به عمق فرهنگ، سنن و اعتقادات مردم مربوط می شود و می تواند ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی را حل و فصل کند. به این مطالبه تحت الشعاع مطالبات اقتصادی جامعه توجه شده است و دولت جدید با اجرای قوانین مربوطه می تواند بسیاری از دغدغه های فرهنگی و اجتماعی جامعه را پاسخ دهد.  
 

رهاسازی بدون تربیت و تهیه خوراک درست فکری و فرهنگی بزرگترین آسیبی است که نوجوان و جوان در معرض آن قرار دارد


بیکاری، تحدید جمعیت، طلاق، تهاجم فرهنگی، نبود خوراک فکری مناسب در مقابل تهاجم فکری و فرهنگی دشمن و فضای مجازی ولنگار که خود سبب ساز ناهنجاری هایی مانند بی حجابی، بدحجابی و بداخلاقی های فرهنگی و اجتماعی در جامعه اسلامی شده، برخلاف قوانین مصوب  جامعه و ازجمله مهم‌ترین مطالبات فرهنگی و اجتماعی است. مردم از رئیس جمهور و دولت جدید انتظار رسیدگی، حل موضوعات و اجرای قوانین دارند که در مسیر پاسخگویی به مطالبات فرهنگی و اجتماعی برآید.

 


تغذیه فرهنگی لازمه جامعه امروز 

به باور کارشناسان، مهم‌ترین دغدغه و مطالبه جامعه از دولت جدید تغذیه فرهنگی نوجوانان و جوانان و انتقال مبانی، مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی به آن‌هاست؛ موضوعی که در گام نخست لازمه دغدغه های فرهنگی و اجتماعی و با تغذیه و خوراک درست فکری می تواند آسیب های تهاجمات عقیدتی را با مهندسی درست کمتر کند. 
 
رهاسازی بدون تربیت و تهیه خوراک درست فکری و فرهنگی بزرگترین آسیبی است که نوجوان و جوان در معرض آن قرار دارد؛ عنصر فعال اجتماعی که از فضای مجازی بی قانون و ولنگار تا افکار نامتعادل برخی هم سن و سالان و حتی مربیان و معلمانش تغذیه می کند که خود بر اثر امواج بیگانه دچار فروپاشی فرهنگی شده اند. به باور کارشناسان، مسدودسازی شبکه های اجتماعی در هیچ عرصه ای پاسخگو نیست و به جای این موضوع باید جامعه با محتوای فکری درست و سالم تغذیه شود تا حتی در بدترین شرایط از آسیب ها مصون بماند، زیرا دشمن دست از تلاش برای آسیب به جامعه اسلامی بر نمی دارد. 


 
از دغدغه های رهبری تا مطالبات اجتماعی  

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های اخیر بارها روی کلیدواژه هایی مانند «شبیخون فرهنگی»، «تهاجم فرهنگی»، «جهاد فرهنگی» و «تعامل فرهنگی» تأکید فرموده اند؛ کلیدواژه هایی که همگی حاکی از دغدغه های فرهنگی و اجتماعی و لازم است دست اندرکاران امر برای پاسخ به آن مسیر مشخصی ترسیم کنند.  

 
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار کارگران و معلمان فرمودند: مبارزه براى استقلال فرهنگى، از همه‌ انواع استقلال ها سخت‌تر است. زمانی گفتم دشمنان شبيخون فرهنگى مى‌زنند. اين ادعا راست است و خدا مى‌داند راست است. بعضى نمى‌فهمند؛ يعنى صحنه را نمى‌بينند. كسى كه صحنه را مى‌بيند، ملتفت است دشمن چه‌كار مى‌كند و مى‌فهمد شبيخون است و چه شبيخونى هم هست.


ایشان در جای دیگری بر لزوم تبادل فرهنگی و وظیفه رسانه ها به دور از تبلیغات سیاسی-رسانه ای غرب تأکید کردند و افزودند: رسانه‌ها مى‌توانند به صورت اخلاقى و استدلالى مفاهيم ملت ها را ميان يكديگر تبادل و دادوستد معنوى، اخلاقى و فرهنگى كنند؛ اين موضوع بسيار ارزشمندى است. مى‌توانند سطح آگاهى و معرفت مردم را ارتقا دهند. اگر رسانه‌ها در دنيا عادلانه اداره شوند و جاده رسانه‌اى يك‌طرفه نباشد، ملت ها به معناى حقيقى كلمه، حرف يكديگر را گوش كنند و مفاهيم محترم در نزد يكديگر را بشناسند، اين به نزديكى ملت ها كمك خواهد كرد.

 
کم کاری مجریان 

متأسفانه تهاجم فرهنگی طی سالیان اخیر سبب بروز ناهنجاری هایی شده، به ویژه برای نسل جوان برخی ارزش ها را بی ارزش جلوه داده است و امروز شاهد مواردی در جامعه اسلامی هستیم که برخی نتیجه ناآگاهی است و از قصد انجام نمی شود. وقتی فرزند مسلمان ما مدام با صحنه های بی حجابی و بد حجابی مواجه است و از پشت پرده آن آگاه نیست و مضمون اسلامی و دینی برخی ارزش ها به طور کل برداشته شده است و برعکس جلوه داده می شود، دیگر نمی توان توقع داشت به ارزش های جامعه پایبند باشد. 

 
رهبر انقلاب اسلامی می فرمایند: تهاجم فرهنگى كه بنده چند سال قبل گفتم، شبيخون فرهنگى ای كه انسان در بخش هاى مختلف علائم آن را مشاهده مي كرد و امروز هم انسان آن را در بخش هاى مختلف مى‌بيند، به اين نيت و با اين قصد است که انقلاب را از محتوا، مضمون اسلامى و دينى و روح انقلابى خود تهى و جدا كند. اين، از همان نقاط حساسى است كه هوشيارى مردم را مي طلبد. اين هم مثل همان قضيه‌ 29 بهمن است. خيلى‌ها اهميت 29 بهمن را نفهميدند، شما تبريزى‌ها اين را فهميديد، در مرحله‌ عمل هم، اين فهم خودتان را به كار بستيد؛ در همه‌ مقاطع همين جور است. اهميتِ حوادث را بايد ملت ما درك كند و خوشبختانه امروز درك مي كنند؛ ملت كاملاً هوشيارند. خود اين هم يكى از بركات انقلاب و نظام جمهورى اسلامى بوده است. مردم بيدار شده‌اند، قدرت تحليل پيدا كردند.


تهاجم فرهنگی و شبیخون اجتماعی به عمق جامعه یکی از مطالباتی است که مسئولان بایستی با برنامه ریزی های درست به حل آن کمک کنند؛ موضوعی که جزو اهداف و نقشه های اصلی دشمن است؛ دشمنی که به جای کارزار نظامی با کارزار فرهنگی و اجتماعی ورود کرده و به دنبال تسخیر پایگاه های مهم کشور است. 

متأسفانه تهاجم فرهنگی طی سالیان اخیر سبب بروز ناهنجاری هایی شده، به ویژه برای نسل جوان برخی ارزش ها را بی ارزش جلوه داده است


رهبر انقلاب اسلامی در جای دیگری تأکید فرمودند: امروز هيچ كس نمي تواند انكار كند فوري ترين هدف دشمنان جمهورى اسلامى، تسخير پايگاه هاى فرهنگى كشور است. آنان درصدد هستند به اين وسيله باورهاى اسلامى و انقلابى را كه اصلى‌ترين عامل ايستادگى ملت ايران در برابر نظام سلطه‌ استكبارى است، از ذهن ها و دل ها بزدايند و باورهاى سلطه‌پذيرى و فرودستى در برابر غرب را به جاى آن بنشانند. تلاش آشكار از سوى واسطه‌ها و دست‌نشاندگان امپراتوري هاى زر و زور در بسيارى از عرصه‌هاى فرهنگى براى ترديد افكنى در مبانى اسلام و انقلاب، امروز افراد دير باور را نيز به دغدغه افكنده است و كسانى كه ديروز هشدار در برابر شبيخون فرهنگى را جدى نمي گرفتند، امروز آن را به چشم خود مى‌بينيد. بي شك نخستين آماج شبيخون، جوانان‌اند، به ويژه آنان كه در جاده‌ دانش و فرزانگى قدم برمى‌دارند و آينده‌ فرهنگى و سياسى كشور در دست آنهاست.

 
نقشه راه مطالبات فرهنگی و اجتماعی

متأسفانه شبیخون فرهنگی دشمن خیلی از عرصه های دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد. از تأثیر تبلیغات فرزند کمتر در جامعه اسلامی و تحدید نسل ها تا سیاه نمایی در جامعه و بروز ناهنجاری ها. اما نباید همه تقصیرها را بر گردن تهاجم فرهنگی دشمن انداخت و از یاد برد مسئولان اگر مهندسی درستی داشتند، خیلی پیش تر جلوی چنین آسیب هایی گرفته می شد؛ اما کم کاری مجریان دولت های قبلی سبب بروز چنین مواردی شده است. حال باید با تدبیر و ترسیم نقشه راهی مبتنی بر انقلاب و ارزش های آن پاسخ تمامی مطالبات اجتماعی و فرهنگی جامعه داده شود، مانند آنچه در دولت شهید آیت الله رئیسی در حال روی دادن بود، اما عمر کوتاه دولت اجازه اتمام آنها را نداد. 
 
رهبر انقلاب اسلامی عنوان می کنند: مردم را هدايت، ذهن شان را روشن و به فراگرفتن دين تشويق كنيد؛ دين صحيح و پيراسته را به آنها تعليم دهيد؛ آنها را به فضيلت و اخلاق اسلامى آشنا كنيد؛ با عمل و زبان، فضيلت اخلاقى را در آنها به وجود آوريد؛ مردم را موعظه كنيد؛ ... دل ها روشن خواهد شد؛ آگاهى و حركت به‌وجود خواهد آمد؛ ايمان عميق خواهد شد. مؤثرترين حربه عليه تهاجم فرهنگى و شبيخون نامردانه‌ دشمن همين است.

 
از جوانی جمعیت تا بیکاری 

اجرای کامل قانون جوانی جمعیت به دور از کم کاری سازمان های متولی یکی دیگر مطالبات اجتماعی جامعه است؛ قانونی که اگر درست اجرا شود دیگر نباید نگران نقشه شوم دشمن در زمینه تحدید نسل ها و کمبود نیروی انسانی در آینده کشور باشیم. 
 
تولید کار و کاهش آمار بیکاری به ویژه میان تحصیلکردگان کشور از دیگر مطاباتی است که یک سر آن به مطالبات اجتماعی و سر دیگر آن به مطالبات اقتصادی جامعه برمی گردد، اما جزو ملزومات جامعه است.
 
دولت چهاردهم در آغازین روزهای خود می تواند با ترسیم نقشه فرهنگی و اجتماعی درستی در کشور پاسخ تمامی مطالبات جامعه ایران را بدهد و برای خدمت به مردم از ظرفیت ها و فرصت هایی که در این کشور پهناور وجود دارد، بهره کامل را به دور از هرگونه تبعیض و  کم کاری مجریان و فرصت سوزی ببرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار