معاون وزارت بهداشت: سرانه مصرف دارو در ایران کمتر از ۶۰ دلار است-راهبرد معاصر

معاون وزارت بهداشت: سرانه مصرف دارو در ایران کمتر از ۶۰ دلار است

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به موضوع مصرف منطقی دارو و آنتی‌بیوتیک افزود: گفته می‌شود در کشور میزان مصرف دارو بالاست در حالی که این موضوع درست نیست. سرانه مصرف دارو در ایران کمتر از ۶۰ دلار است در حالی که در اکثر کشور‌ها ۵۰۰ دلار است و این به دلیل قیمت ارزان دارو نیست.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 07
کد خبر: ۲۵۹۵۰۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ سعید کریمی در جلسه کمیته کشوری علمی پیشگیری و کنترل عفونت بیمارستانی و مصرف منطقی آنتی بیوتیک که در سالن جلسات معاونت درمان برگزار شد، اظهار کرد: کنترل عفونت، موضوع بسیار مهمی است و نقش آن در سلامت بیماران مشخص و به عنوان یکی از اجزای مهم در ارکان فرآیند‌های بیمارستانی مطرح است.

وی با بیان این که شستن دست که یک کار ساده در کنترل عفونت است می‌تواند تا ۵۰ درصد شانس عفونت‌های بیمارستانی را کاهش دهد، افزود: رعایت اصول اولیه بهداشتی در مراقبت‌های اولیه بعد از زایمان می‌تواند احتمال بقای نوزادان را ۴۴ درصد افزایش دهد. از این رو آموزش مستمر در این زمینه بسیار حایز اهمیت است و نیاز به تشکیل جلسات مستمر هم‌اندیشی و آموزش‌های مداوم دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: در سنجه‌های اعتباربخشی مراکز درمانی نیز پیشگیری و کنترل عفونت مورد توجه ویژه قرار دارد و این سنجه‌ها در بخش‌های شلوغ، حیاتی و حساس از جمله در اورژانس، بخش‌های پیوند، جراحی‌های باز قلب و چشم و چنین بخش‌هایی باید به دقت پیگیری و رصد شوند.

کریمی با اشاره به موضوع مصرف منطقی دارو و آنتی‌بیوتیک افزود: گفته می‌شود در کشور میزان مصرف دارو بالاست در حالی که این موضوع درست نیست. سرانه مصرف دارو در ایران کمتر از ۶۰ دلار است در حالی که در اکثر کشور‌ها ۵۰۰ دلار است و این به دلیل قیمت ارزان دارو نیست.

وی ادامه داد: مساله این است که یک سوم مردم دارو‌های اساسی خود را درست و به موقع استفاده نمی‌کنند. به عنوان مثال در بیماران دارای فشار خون بالا و دیابت دارو درست و به میزان تجویز شده مصرف نمی‌شود. از سوی دیگر مردم خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند؛ بنابراین مهم این است دارو‌های اساسی در چارچوب و زمان درست مصرف شوند و دارو‌هایی آنتی بیوتیک که عوارضی همچون مقاومت به درمان را سبب می‌شوند با نظر پزشک مصرف شده و از مصرف خودسرانه اجتناب شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت نوشتن استاندارد‌ها و راهنما‌های بالینی و الزام به استفاده از استانداردها، گفت: تدوین استاندارد در این دوره به عنوان یک رکورد محسوب می‌شود. تاکنون نزدیک به ۱۵۰۰ استاندارد و راهنمای بالینی نوشته شده که ۵۷۰ مورد آن در این دوره تدوین و ابلاغ شده اند.

وی یادآور شد: الزام به استفاده از این دستورالعمل‌ها مورد تاکید بوده و همگی باید به اجرای آنها پایبند باشند. این دستورالعمل‌ها با کمک انجمن‌های مختلف پزشکی، اعضای بورد‌های تخصصی و افراد صاحب نظر و متخصص تدوین و به محیط ابلاغ شده اند.

وی در خصوص دستورالعمل‌های جدید در زمینه کنترل عفونت گفت: دو دستورالعمل برای بیماری‌های منتقله از پشه آئدس تهیه و به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. همچنین دستورالعمل کنترل عفونت بیمارستانی بیماری آبله میمونی ابلاغ و همچنین دستور العمل بالینی مدیریت تشخیص و درمان آبله میمونی در کودکان تهیه و به زودی در اختیار دانشگاه‌های قرار خواهد گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: بخش دیگر اهمیت کنترل عفونت و مصرف منطقی آنتی بیوتیک در حوزه دامی، کشاورزی و بهداشت محیط است که در صورت عدم رعایت، عوارض آن در بیمارستان‌ها مشهود می‌شود و در نتیجه بخشی از مقاومت میکروبی می‌تواند به این حوزه‌ها مرتبط باشند؛ بنابراین کار بین بخشی وسیعی در تمامی حوزه‌های علوم پزشکی، دامپزشکی، کشاورزی، سموم و محیط زیستی مورد نیاز است تا بتوان از دارو‌ها و آنتی بیوتیک‌ها استفاده منطقی کرد. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار