بندر چابهار شاهراه ارتباطی ایران با اقیانوس هند-راهبرد معاصر
سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد آخرین قیمت ارز توافقی نیما/ دلار حواله ۶۲هزار و ۷۳۲ تومان شد
یادداشت اختصاصی منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین؛

بندر چابهار شاهراه ارتباطی ایران با اقیانوس هند

چابهار به عنوان تنها بندر ایران که دسترسی به تنگه هرمز دارد و تأمین نفت خام به اقیانوس هند و ارسال کالا به شمال، جنوب غرب و شرق انجام می‌شود، می‌تواند نمونه ‌ای برای همکاری کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری به شمار رود.
منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 05
کد خبر: ۲۶۱۹۷۳

بندر چابهار شاهراه ارتباطی ایران با اقیانوس هند

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی)، رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته از دولت و ‌مقام های مربوطه خواستند در زمینه اقتصاد دریامحور و الزامات آن و لزوم همکاری با کشورهای همسایه در راستای تحقق و توسعه فعالیت های دریایی تلاش کنند.
 

حفظ امنیت انرژی برای اقتصادهای بزرگ و نوظهور جهان همچون چین و‌ هند از اقیانوس هند و حوزه خلیج فارس و غرب آسیا بسیار مهم است و اگر زنجیره تأمین کالا متوقف شود، همه کشورهای منطقه و فرا منطقه ای دچار زیان خواهند شد


بی تردید فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی دستورالعمل و نقشه راه دولتمردان است و دولت چهاردهم باید همانند دولت سیزدهم به دنبال اجرای فرامین رهبری و تقویت ارتباط دریایی با کشورهای همسایه در حریم دریایی به ویژه حوزه اقیانوس هند باشد. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند، «نگاه به شرق» سیاست اصولی جمهوری اسلامی در روابط بین المللی به شمار می رود و باور داریم آسیا در آینده نزدیک راهبر اقتصاد و سیاست جهان خواهد شد؛ آن هم در دوره ای که شاهد افول هژمونی آمریکا و قدرت گرفتن اقتصادهای نوظهور هستیم.
 
سیاست «نگاه به شرق» در امتداد و پشتیبان توسعه روابط با همسایگان جمهوری اسلامی در حوزه اقیانوس هند ازجمله کشورهای آسیایی و آفریقایی است. در حال حاضر حوزه دریایی و پهنه آبی غرب آسیا و خلیج ‌فارس به واسطه اقدام شرورانه رژیم جعلی صهیونیستی و کشتار مردم بی گناه غزه و ‌لبنان با حمایت آمریکا در آستانه خطر جنگ قرار دارد و منافع همه کشورهای دوست و همسایه و حتی فرا منطقه ای به خطر افتاده است.
 
هرچند این بحران را غربی ها و آمریکایی ها در غرب آسیا به راه انداختند، ولی منافع کشورهای بزرگ‌ مانند چین و هند نیز در خطر است. حفظ امنیت انرژی برای اقتصادهای بزرگ و نوظهور جهان همچون چین و‌ هند از اقیانوس هند و حوزه خلیج فارس و غرب آسیا بسیار مهم است و اگر زنجیره تأمین کالا متوقف شود، همه کشورهای منطقه و فرا منطقه ای دچار زیان خواهند شد؛ لذا کشورهای بزرگ و قدرتمند باید اقدامی بین المللی برای توقف آتش افروزی ها و برقراری آتش بس انجام دهند و جلوی «سگ هار و  شرور منطقه» گرفته شود؛ زیرا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با جنایت هایش تمام قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته است.
 
جمهوری اسلامی ایران کشوری صلح جو ‌و تلاش های دیپلماتیک منطقه ای و بین المللی خود را مصروف برقراری صلح و ثبات و کمک‌ به  توسعه روابط با همسایگان کرده است. هرچند ایران اکنون در معرض خطر و تهدیدات سگ هار منطقه قرار دارد، ولی با قدرت از کیان و امنیت خود دفاع خواهد ‌کرد و اجازه تجاوز به هیچ رژیم جنایتکار و مستکبری نخو‌اهد ‌داد و آمادگی دارد پاسخی قدرتمند به طرف های متخاصم بدهد.
 
همان گونه که سیدعباس عراقچی، وزیر امور ‌خارجه کشورمان در سفر دوره ای خود به منطقه و در دیدار با رهبران و همتایانش در کشورهای همسایه تأکید کرد، کشورها فکر نکنند اگر جنگی میان ایران و رژیم اشغالگر قدس دربگیرد، تنها منحصر در دو طرف است؛ بلکه دامنه آن دیگر کشورها را متأثر خواهد کرد. سؤال این است، اگر تنگه هرمز دچار مشکل شود، تأمین نفت جهانی چگونه خواهد بود؟ لذا باید اقدامی جمعی و بین المللی برای توقف درگیری و برقراری آتش بس شکل بگیرد.
 

ایران از ورود چین به اقیانوس هند حمایت و استقبال می کند و بی تردید حضور چین در این منطقه باعث رشد رقابت میان چین و هند می شود


چابهار به عنوان تنها بندر ایران که دسترسی به تنگه هرمز دارد و تأمین نفت خام به اقیانوس هند و ارسال کالا به شمال، جنوب غرب و شرق انجام می شود، می تواند نمونه  ای برای همکاری کشورها و سرمایه گذاری به شمار رود. این منطقه دارای زیرساخت های بسیاری در زمینه اسکله، صید آبزیان دریایی و تعمیر کشتی های باری است.
 
توسعه بندر چابهار به عنوان سنگ بنای همکاری ایران و هند مطرح است. در ماه می دو کشور توافقنامه‌ای ۱۰ ساله برای توسعه و مدیریت پایانه شهید بهشتی چابهار امضا کردند. این بندر راهبردی به عنوان دروازه‌ای برای افزایش تجارت و اتصال در نظر گرفته شده است و دسترسی مستقیم هند به آسیای مرکزی و افغانستان را بدون نیاز به عبور از پاکستان فراهم می‌کند.
 
اگر توسعه این منطقه که منطقه آزاد تجاری نیز در آن تأسیس شده است، مورد توجه کشورها قرار بگیرد، همه طرف های منطقه ای و بین المللی می تواند از سرمایه گذاری در آنجا بهره مند شوند. بی تردید منفعت سرمایه گذاری هند در منطقه و قراردادهایی که برای توسعه آن انجام شده، به نفع همه طرف هاست و جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عضو سازمان اقیانوس هند دعوت می کند در فرایند توسعه مناسبات شرکت کنند.
 
ایران از ورود چین به اقیانوس هند حمایت و استقبال می کند و بی تردید حضور چین در این منطقه باعث رشد رقابت میان چین و هند می شود و درنهایت توسعه منطقه را رقم خواهد زد. طبعاً کشورهای غربی به ویژه آمریکا خواستار حضور چین در منطقه نیستند و مانع تراشی و اخلال ایجاد می کنند. در هر صورت منطقه غرب آسیا متعلق به آسیاست و نباید آمریکا از آن سوی دنیا چشم طمع به منافع ملی کشورهای منطقه بدوزد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار