کاخ سفید فرایند خروج از توافق پاریس را کلید زد-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

کاخ سفید فرایند خروج از توافق پاریس را کلید زد

دولت آمریکا با انتشار اطلاعیه ای خطاب به سازمان ملل متحد، تصمیم رسمی واشنگتن برای خروج از معاهده جهانی پاریس را اعلام نمود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 05
کد خبر: ۲۷۰۱۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ توافق پاریس ، که با نام پیمان پاریس نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی است که از سال ۲۰۲۰ شروع می‌شود. متن توافق از سوی نمایندگان ۱۹۵ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و با اجماع در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ تصویب شد. در ۲۲ آوریل ۲۰۱۶ (روز زمین) در مراسمی در نیویورک برای امضا معرفی شد. تا سال ۲۰۱۷، ۱۹۵ عضو UNFCCC این پیمان را امضا و ۱۴۷ کشور آن را به تصویب مجلس خود رسانده‌اند.

 

روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه خبر داد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درصدد خروج رسمی از توافق آب و هوایی پاریس در پاییز سال آینده است.

 

این روزنامه آورده است که دولت ترامپ روز دوشنبه به جامعه بین الملل اطلاع داد که قصد دارد پاییز آینده به صورت رسمی از توافق آب و هوایی پاریس خارج شود. اقدامی که موجب می‌شود دومین انتشار دهنده گازهای گلخانه ای در دنیا از تلاش جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی دست بکشد.

 

این توافق را ۱۸۸ کشور برای مقابله با تغییرات اقلیمی امضا کرده‌اند. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا ماه پیش با اعلام قصد آمریکا در این زمینه مدعی شد که توافق پاریس "بار اقتصادی غیرعادلانه‌ای" بر دوش آمریکا می‌گذارد.

 

سطح بودجه آب و هوایی به طور آشکار در توافق پاریس مشخص نشده است. اما در کنار این توافق، کشورهای توسعه یافته می‌بایست تا سال ۲۰۲۰، مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهایی که توسعه‌نیافته‌اند کمک کنند تا آنها بتوانند خودشان را با تکنولوژی‌ها و تغییرات صنعتی لازم سازگار کنند که این کمک‌ها ترکیبی از کمک‌های دولتی و عمومی است.

 

دانشمندان و فعالان محیط زیست نگران تاثیر خروج آمریکا از توافق هستند. دولت ترامپ سیاستی را دنبال کرده است که منتقدان آن را تعقیب و تخریبِ قوانین زیست محیطی آمریکا می دانند.

 

براساس توافق پاریس، آمریکا و ۱۸۷ کشور دیگر متعهد می شدند میزان افزایش دما را نسبت به دوران ماقبل صنعتی زیر دو درجه سانتیگراد نگاه دارند و حتی برای محدود کردن آن به ۱.۵ درجه بکوشند. با تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق، آمریکا تنها کشوری خواهد بود که به آن پایبند نیست.

 

این کشور پیش از این امکان خارج شدن از توافق را نداشت و در واقع در اولین فرصت ممکن براساس مفاد توافق در این جهت گام برمی دارد.آمریکا در حال حاضر مسئول ۱۵ درصد تولید دی اکسید کربن جهان است و در عین حال یک منبع مهم مالی و فنی برای کشورهای درحال توسعه که برای مقابله با گرمایش تلاش می کنند به حساب می‌آید.

 

ابراز تاسف فرانسه نسبت به خروج آمریکا از پیمان پاریس

 

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در جریان دومین روز از سفر خود به شانگهای با ابراز تاسف از اقدام واشنگتن گفت: این (اعلام واشنگتن مبنی بر خروج از توافق پاریس) یک فرایند رویه ای بود که انتظار آن می رفت.

 

او که به منظور تقویت روابط پاریس و پکن و به منظور شرکت در نمایشگاه بین المللی واردان چین به دعوت رئیس جمهوری این کشور به شانگهای رفته تاکید کرد: خروج آمریکا از توافق پاریس، همکاری فرانسه و چین در مورد آب و هوا و تنوع زیستی را حتی ضروری تر هم می کند.

 

ایالات متحده تنها کشوری است که از این متن امضا شده توسط ۱۹۷ کشور ، حتی کره شمالی ، امتناع می ورزد.

 

به دنبال اعلام خروج ترامپ از توافق پاریس در سال ۲۰۱۷، پیونگ‌یانگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدام واشنگتن برای خروج از توافق پاریس نشان‌دهنده‌ نهایت خودخواهی و خلاء اخلاقی است. آمریکا فقط به دنبال منافع خود است حتی به قیمت نابودی سیاره زمین.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده