حسن شوندی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

هشدار به دانشجویان/ چرا دانشگاه جای فتنه نیست؟

حسن شوندی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با هشدار درباره ریل‌گذاری غلط دانشگاه‌ها و تربیت دانشجویان با تفکر سکولار گفت: میان اساتید دانشگاهی که جزو خواص جامعه هستند، طیفی از زمره افراد غافل به شمار می‌روند. چنین افرادی به دلیل در اختیار داشتن تریبون دانشگاهی، صفحات مجازی و… می‌توانند عامل فتنه و تحریک دانشجویان و جامعه باشند.
حسن شوندی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - 2025 February 16
کد خبر: ۲۷۱۱۸۵

هشدار به دانشجویان/ چرا دانشگاه جای فتنه نیست؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ قتل دلخراش دانشجویی به دست ارازل و اوباش و «خفت گیری» در اطراف کوی دانشگاه‌ تهران مایه نگرانی جامعه می شود. ️اما موضوع آزاردهنده رفتار کرکس صفتانی است که با تضعیف قانون و پلیس باعث جسارت راهزنان و ارازل و اوباش برای اقدامات مجرمانه شان شدند.

 

زمانی که در اثنای فتنه سال های اخیر پلیس را در خیابان ها زدند، خلع سلاح کردند و در کف خیابان ها خائن و مزاحم خواندند، امروز باید شاهد چنین پدیده های شومی باشیم که هر ارازل و اوباشی به خود جرئت دهد به شهروندان حمله، آنان را سلاخی کند و امنیت روانی جامعه را به هم بریزد.

 

آنچه واضح است، اینکه مقصر اصلی این حادثه و حوادث آنانی هستند که به خاطر کسب قدرت و امیال شخصی، پیاده نظام استکبار شدند و پلیس را تضعیف کردند. امروز هم با نفاق و وقاحت با بر زبان آوردن سخنان چند پهلو، قصد دارند در دانشگاه فتنه ای دیگر شکل دهند.

 

حقیقت اینکه عناصر فتنه های ۷۸، ۸۸، ۹۸ و ۴۰۱ پلیس و اقتدار ملی را تضعیف کردند و اکنون مدعی احساس ناامنی در جامعه شده اند و مصالح، امنیت ملی و جان و مال و ناموس مردم را دستاویز تعارض منافع نامشروع شان می کنند.

دسته دیگر خواص دانشجویان هستند که نیاز به تبیین دارند. باید با این طیف نشست، گفت وگو کرد و از دسته نخست خواص تفکیک شوند

 

لزوم تبیین برای عبور از فتنه ها

حسن شوندی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان لزوم توجه خواص جامعه ازجمله دانشجویان به منافع ملی و پرهیز از هرگونه اقداماتی که به فتنه انگیزی و افزایش تنش داخلی منجر می شود، به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)، رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش فرمودند، «وظیفه‌ خواص این است که در مواقع لازم، تردید‌افکنی و شک‌آفرینی دشمن را خنثی و موضوعات را تبیین کنند». اگر جریان فتنه در جامعه شکل بگیرد، در رأس آن خواص قرار دارند.

 

وی افزود: برخی خواص ازجمله سیاسیون طیف اصلاحات به دلیل رفتارهای سابق خود و برخورد قانونی نظام جمهوری اسلامی به دنبال انتقام گیری هستند. در این میان از خبرها شنیده و ادعا می‌شود برخی گرای تحریم و حتی حمله نظامی به ایران می دهند. بسیاری از عناصر اصلاح طلب به دلیل نگرش غربگرای خود و تلاش برای فتنه‌انگیزی، اعمال قانون شده اند و ضربه خورده‌اند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: دسته دیگر خواص دانشجویان هستند که نیاز به تبیین دارند. باید با این طیف نشست، گفت وگو کرد و از دسته نخست خواص تفکیک شوند؛ هرچند در لایه میانی طیف دانشجو امکان دارد نفوذی وجود داشته باشد که همین دسته می‌توانند علاوه بر دانشجویان، دسته سوم که مردم عادی هستند نیز تحت تأثیر افکار منحرف و تحریک آمیز خود قرار دهند.

 

شوندی گفت: میان اساتید دانشگاهی که جزو خواص جامعه هستند، طیفی از زمره افراد غافل به شمار می‌روند. چنین افرادی به دلیل در اختیار داشتن تریبون دانشگاهی، صفحات مجازی و ... می‌توانند عامل فتنه و تحریک دانشجویان و جامعه باشند. جمهوری اسلامی به شیوه‌های مختلف تاکنون به لایه‌های میانی اساتید و دانشجویان فرصت‌های بیان عقاید آزاد داده است، ولی باید دقت کرد اگر این افراد مغرض باشند و جزو دسته نفوذی‌ها بی ‌تردید باید شناسایی شوند و با آن‌ها برخورد شود، ولی گروه‌های دیگر را می‌توان با تبیین و بیان شفاف واقعیت‌ها به راه راست انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بازگردند.

باید در نظام آموزشی کشور تحول رخ دهد و تا زمانی که تحول رخ ندهد، اگر بر مبنای همان ریل سکولار دانشجو و استاد عوض شوند، هیچ تغییری در جهت نظام جمهوری اسلامی رخ نمی‌دهد

 

علل منفعل بودن دانشجویان در بزنگاه‌های حساس

وی با بیان اینکه مهم ترین عامل جذب طیف نخبگان و خواص، تبیین و بیان حقایق نظام است، تأکید کرد: کلیت دانشگاه‌ها با مشکلات عدیده اقتصادی، ساختاری و فرهنگی مواجهند و حتی برای اصلاح امور راهکار غلط دنبال می‌شود. رشته‌هایی در دانشگاه‌ها ایجاد شده که محتوایش علیه اصول و مبانی اسلامی است و شاهدیم به طور گسترده در این رشته‌ها جذب دانشجو انجام می‌شود. به عنوان نمونه، در سال‌های اخیر آمار بالای جذب دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها و رشته‌هایی وجود دارد که در آنها محتوای سکولار آموزش، طلاق آسان جلوه داده و ارتباط با جنس مخالف عادی انگاری می‌شود. حتی در برخی موارد اساتید راهکارهای حل مسئله را خارج از مبانی دینی ارائه می‌کنند، زیرا با همان محتوای تدریس را آموخته و جذب هیئت علمی دانشگاه شده است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: چالش مالی دانشگاه‌ها باعث می‌شود در برخی رشته‌ها که حتی در استان نیاز به رشته احساس نمی‌شود، دانشجو بی مورد جذب شود و طبعاً در چنین شرایطی مبانی تربیتی و اصول اسلامی و انقلاب نادیده گرفته می‌شود. نظام جمهوری اسلامی چرا باید برای کلاس با ۱۵ هزار دانشجو در رشته سکولار هزینه کند؟ خروجی چنین کلاسی برای انقلاب اسلامی چیست؟

 

شوندی گفت: باید در نظام آموزشی کشور تحول رخ دهد و تا زمانی که تحول رخ ندهد، اگر بر مبنای همان ریل سکولار دانشجو و استاد عوض شوند، هیچ تغییری در جهت نظام جمهوری اسلامی رخ نمی‌دهد؛ بلکه هر روز بر تعداد دانشجویان منفعل افزوده می‌شود.

 

دانشگاه جای اساتید حامی فتنه نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با هشدار درباره بخشودگی دانشجویان و اساتیدی که در برهه های مختلف با وجود تخلف و موارد انضباطی مورد عفو قرار می گرفتند، تأکید کرد: در برخی برهه ها قدرت تفکیک تعاریف از دست می‌رود. وقتی از دانشگاه صحبت می‌شود، منظور همه دانشگاه‌هاست؛ اما دانشگاه در نظام اسلامی دو رکن اصلی دارد؛ مربی (استاد) و متربی (دانشجو). به عنوان نمونه، دانشگاهی با ۵۰ هزار دانشگاهی، یک هزار استاد دارد و ۴۹ هزار نفر متربی هستند.

 

وی افزود: در چنین نظامی متربی‌ها بی‌تقصیرند، باید از تقصیرات متربی‌ها گذشت و حتی اگر تخلفی انجام شد، اگر قابل گذشت بود تا حد امکان بخشیده شود. برخلاف دانشجو، مربی و استاد نیروی ثابت دانشگاه است و جامعه روی استاد دانشگاه حساب ویژه باز می‌کند. استاد حقوق می‌گیرد تا بر مبنای نظام تربیتی دانشجو تربیت کند، پول نمی‌گیرد که دانشجو را متخلف بار بیاورد، زیرا اشتباه دانشجو جبران ناپذیر است. اگر زاویه دید دانشجو بر اثر آموزه‌های غلط استاد تغییر کند، شاید دیگر هرگز اصلاح نشود. حتی عذرخواهی استاد بعد از یک ترم برای قریب به ۴۰۰ دانشجو غیر قابل گذشت است.

 

شوندی با بیان اینکه باید میان خطای دانشجو و استاد از نظر قابلیت گذشت تفکیک قائل شد، تصریح کرد: استاد باید جایگاه خود را بداند که کارش تربیت است و آگاه باشد قصد دارد دانشجو را به چه مقصدی برساند. اشتباه استاد باید اعمال قانون تا مسیر اصلاح جامع و دانشگاه هموار شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: نمی‌توان سال‌ها تعدادی استاد داشت و هر بار بابت هر اشتباه و تفکر غلط عذر بدتر از گناه آورد و آنها را بخشید. بخشش خوب است، ولی باید استاد بابت کار اشتباهش متنبه شود یا حتی اگر در حوزه ای امکان فعالیت ندارد، جایگاهش تغییر کند. مایه تأسف است استاد دانشگاهی به غلط اصول نظام و انقلاب را زیر سؤال می برد و به جای تنبیه و عذرخواهی، وی را به عنوان یکی از مسئولان ارشد دانشگاه منصوب می‌کنند. بعد که پیگیری می‌شود، ادعا می‌کنند استاد عذرخواهی کرد و بخشیده شده است. ایراد ندارد؛ اگر بخشیده شده در جایگاه دیگری استفاده شود، نه اینکه سمتی بالاتر بگیرد. پشت پرده چنین اقدامی تنبیه نیست، بلکه بوی نفوذ با مشام می‌رسد.

 

شوندی گفت: دانشجو مانند فرزند است و باید به چشم اشتباه و گذشت نگاه کرد و باید در محیط دانشگاهی سالم حفظ شود، اما باید با استاد طبق ضوابط برخورد کرد، زیرا اشتباه یک استاد گاهی جامعه را به انحراف می‌کشاند. استاد باید منظومه و تفکرش در چارچوب نظام جمهوری اسلامی باشد؛ حتی اگر چنین تفکری ندارد، باید قانونمند و طبق ضوابط دانشگاهی عمل کند، نه اینکه به یکی از ارکان انحراف و حتی فتنه تبدیل شود.

 

ارسال نظر