تحقق امنیت روانی جامعه در گرو اطاعت از رهنمودهای رهبر انقلاب-راهبرد معاصر
مجید ابهری، تحلیلگر مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

تحقق امنیت روانی جامعه در گرو اطاعت از رهنمودهای رهبر انقلاب

مجید ابهری، تحلیلگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه امنیت روانی می‌تواند تلاش‌ها و توانمندی‌های ملت را به میدان آورد و به سمت استقلال و خودکفایی سیاسی و اقتصادی بکشاند، گفت: در راستای افزایش امنیت روانی در جامعه نگاه و اطاعت از رهنمودهای رهبری عالی جامعه مهم‌ترین گزینه است.
مجید ابهری؛ تحلیلگر مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۸ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 19
کد خبر: ۱۴۲۷۳۳

تحقق امنیت روانی جامعه در گرو اطاعت از رهنمودهای رهبر انقلاب

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از حقوق عمومی مردم را داشتن امنیت روانی عنوان کردند و در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه فرمودند: هر چند وقت شایعه ای، دروغی، حرفی را آدم مشخص یا نامشخصی در فضای مجازی منتشر و مردم را نگران می کند، یکی از وظایف قوه قضاییه برخورد با این قضیه است.


امنیت روانی ازجمله موضوعاتی است که جامعه و مردم به شدت به آن نیازمندند، اما درست اجرا نشدن قوانین در کنار افزایش بیکاری، گرانی، جرم و جنایت، شایعات، دروغ پراکنی و سیاه نمایی دشمن در فضای مجازی امنیت روانی جامعه را دچار معضل می کند.


مجید ابهری؛ تحلیلگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه امنیت روانی باید جزو اصلی ترین ضروریات پیشرفت جامعه بررسی شود، در گفت وگو با «راهبرد معاصر» گفت: امنیت به عنوان یکی از مهمترین  فرآیندهای اجتماعی و فرهنگی دارای ابعاد گوناگونی است و باید از نقاط مختلف به آن نگاه کرد.


وی افزود: امنیت در فضای محض باید اصلی ترین ضرورت پیشرفت جامعه بررسی و تحلیل شود، زیرا در صورت فقدان آن هیچ یک از فرآیندهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی دوام و قوام نخواهند یافت و باعث پسرفت بیشتر فعالیت‌های مرتبط با یکدیگر خواهند شد.

 

اصلی ترین ضرورت دوام جوامع

این آسیب شناس اجتماعی عنوان کرد: امنیت به عنوان اصلی ترین ضرورت دوام جوامع به محورهای مختلفی ازجمله امنیت اقتصادی وابسته است. در صورت تزلزل امنیت اقتصادی و به خطر افتادن امنیت سرمایه گذاری کشورهای بیگانه و سرمایه گذاران داخلی تمایلی برای به کارگیری سرمایه خود نخواهند داشت و در این صورت جامعه با انباشت بدهکاری ها و آوار شدن مطالبات واقعی و کاذب به قهقرا خواهد رفت.

امنیت در فضای محض باید اصلی ترین ضرورت پیشرفت جامعه بررسی و تحلیل شود، زیرا در صورت فقدان آن هیچ یک از فرآیندهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی دوام و قوام نخواهند یافت


ابهری درباره محورهای امنیت در جامعه گفت: امنیت فرهنگی در صورتی در جامعه پدید می‌آید که روابط فرهنگی برگرفته از معنویات و باورهای دینی و یا تفاسیر فرهنگی از باورهای معنوی در صورت ایجاب و قبول به طور کلی در جامعه با سلامت تحقق پذیرد. دخالت‌های بیگانگان چه به صورت جنگ نرم و چه به صورت فرهنگی به وسیله شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی، ویروس‌های فرهنگی را وارد کالبد فرهنگی جامعه خواهد کرد. در این صورت امنیت فرهنگی جامعه به مخاطره می افتد و با به خطر افتادن امنیت فرهنگی، چارچوب‌های عقلی و فلسفی نیز به انحراف کشیده خواهند شد.


وی عنوان کرد: امنیت سیاسی به عنوان سومین صورت از امنیت در جوامع است و نقش تضمین کننده حق سرنوشت یک ملت بدون دخالت بیگانگان را دارد. حدود 40 سال است ملت ایران در تعیین سرنوشت خود به هیچ یک از قدرت‌های بیگانه وابستگی ندارند و به تهدیدات آنها توجه نمی کنند، استقلال سیاسی مقدمه رشد محورهای اصلی در جامعه و ازجمله مهمترین آنها استقلال فرهنگی و جغرافیایی است.


ابهری درباره امنیت اجتماعی گفت: کوتاه کردن دست ارازل و اوباش داخلی و خارجی و آرام کردن مرزها از تنش‌های سیاسی و نظامی باعث ایجاد آرامش در ابعاد امنیت سیاسی و نظامی می شود؛ بنابراین در صورت تصویب و اجرای ابعاد مختلف امنیت که گوشه کوچکی از آنها بیان شد، می توان باور کرد امنیت روانی تقدیم جامعه می شود.

 

امنیت روانی در کلام رهبری

این آسیب شناس اجتماعی به اهمیت امنیت روانی در کلام رهبری پرداخت و عنوان کرد: امنیت روانی است که می تواند تمام تلاش‌ها و توانمندی‌های ملت را به میدان آورد و به سمت استقلال و خودکفایی سیاسی و اقتصادی بکشاند. این همه سختی و مشکلات در چهار دهه گذشته به صورت تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی به خاطر این هدف است که حاضر نشدیم امنیت سیاسی و روانی جامعه خود را با بیگانگان معامله کنیم، هر چند که به قیمت رفاه دنیوی ما تمام شود.


ابهری در پاسخ به چیستی راهکارهای افزایش امنیت روانی در جامعه گفت: در راستای افزایش امنیت روانی در جامعه نگاه و اطاعت از رهنمودهای رهبری عالی جامعه مهمترین گزینه است؛ همانطور که در مواقع حساس رهبری نظام بر چارچوب‌ها و نقاط  ضروری تأکید و از حیثیت ملی دفاع می کنند، باید در سایه وحدت ولایی و رهبری همه ملت ایران به صورت تحقق استقلال واقعی حرکت کنند.


 وی عنوان کرد: امروز از هر سوی جهان فتنه‌ها و توطئه‌های مختلف در قالب ذرات الکترونیکی شبکه های ماهواره‌ای، پلتفرم‌ها و شبکه های مجازی وجود دارد. در حال حاضر منافقین حدود 3 هزار نفر از هواداران خود را در آلبانی به صورت مستمر همانند کارمندان سازمانی از صبح تا غروب پای رایانه ها نشانده اند و به تخریب حیثیت داخلی و خارجی کشورمان می پردازند، شایعه سازی و سیاه نمایی ابزارهای جنگ نرم در تضعیف و تخریب امنیت روانی جامعه است.


ابهری با بیان اینکه باید نهادهای متولی با یکدیگر در زمینه مقابله و خنثی‌سازی هماهنگ باشند، افزود: اگر فعالیت گسترده، صادقانه و خالصانه نهادهای امنیتی ازجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ... وجود نداشت، ملاحظه می کردیم جامعه امروز به عنوان یک مستعمره ذلیل در غرب آسیا قرار گرفته بود. استقلال و خودکفایی ما امروزه خاری است بر چشم برخی از کشورهای همسایه و حتی دورتر از آن؛ بنابراین اطاعت از رهبری و اجرای نظریاتشان تنها ابزار تضمین و مراقبت از امنیت روانی و ابعاد مختلف امنیت در جامعه است.

 

شایعه سازی و سیاه نمایی ابزارهای جنگ نرم در تضعیف و تخریب امنیت روانی جامعه است

سیاه نمایی ها و دروغ پردازی ها

وی در ارزیابی نقش  سیاه نمایی‌ها و دروغ پراکنی‌های دشمن در کاهش امنیت روانی جامعه گفت: برخی اوقات سیاه نمایی‌ها و شایعه پراکنی‌های شبکه های معاند و مخالف ازجمله منافقین و زباله های سلطنت طلب تا جایی می رسد که دروغ‌های آنها با رفتارهای برخی مسئولان ناآگاه داخلی تطابق پیدا می کند. رانت خواری‌ها و فساد سازمان یافته به وسیله‎‍‌‎ برخی افراد زمانی که با شایعات تطابق عینی پیدا می کند باعث دلسردی و ضعف در جامعه می شود.


ابهری افزود: پیدایش ضعف‌ها به ناامیدی و دلسردی منجر می شود و به تدریج مردم دست از حمایت خود برمی دارند. مقابله اساسی و سازمان یافته با رانت و رانت خواری، قبیله سالاری و تبارشاهی باید به گونه‌ای باشد که مردم همانند سالهای اوایل انقلاب به تحقق حکومت مستضعفان در جهان امیدوارتر شوند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده