افزایش ناگهانی قیمت محصولات اپل آتش زدن پرچم آمریکا در ایران ممنوع شد؟ اجرای محدودیت تردد در جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال هشدار وزارت بهداشت نسبت به خطر پرتو‌های فرابنفش اطلاعیه آموزش و پرورش درباره نتایج نقل و انتقالات فرهنگیان هوش مصنوعی روزانه چند بشکه نفت مصرف می‌کند؟ ثبت تردد ۶۰ هزار خودرو در آزادراه تهران ـ شمال / پیش‌بینی موج سنگین ترافیک در آخر هفته تالاب قره قشلاق چهاربرج بعد از ۱۵ سال جانی دوباره گرفت هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد تعویق یک هفته‌ای امتحانات پایان‌ترم این دانشگاه/ غیبت در امتحانات باعث حذف درس می‌شود؟ گام تازه ایلان ماسک به سوی شبکه اینترنت تمام‌فضایی کاهش نسبی دما از فردا در بسیاری از استان‌ها / هشدار سیلاب در شمال و گردوخاک در شرق کشور ترافیک سنگین در محور‌های شمالی/ این مسیر‌ها تا اطلاع بعدی مسدود است عاشورا و تاسوعا کدام مراکز خدمات‌رسان تهران تعطیل است؟ خبر خوش معاون رئیس قوه قضائیه برای دانش‌آموختگان حقوق جاده چالوس دوطرفه شد

افزایش آمار بارداری اول در ایران بعد از ۴۰ سالگی

افزایش آمار بارداری اول در ایران بعد از ۴۰ سالگی پزشکان تاکید دارند که سن طلایی باروری برای زنان قبل از ۲۵ سالگی است و بهترین سال‌های باروری یک زن بین ۲۵ تا حدود ۳۰ سالگی است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ - 2025 April 09
کد خبر: ۲۷۵۳۱۳

به گزارش راهبرد معاصر، یک بررسی آماری نشان داده برای اولین بار تعداد زنانی که بعد از ۴۰ سالگی باردار می‌شوند، از تعداد دختران نوجوانی که باردار می‌شوند بیشتر شده است و کارشناسان، مهم‌ترین دلیل آن را افزایش سن ازدواج و نیز پیشرفت درمان‌های ناباروری در ایرلان عنوان می‌کنند.

اما آیا بارداری و بچه دار شدن زنان بعد از ۴۰ سالگی خطری برای خود آنها و فرزندشان ندارد؟ آیا باروری بعد از ۴۰ سالگی واقعا شدنی و امکان‌پذیر است؟ چراکه پزشکان تاکید دارند که سن طلایی باروری برای زنان قبل از ۲۵ سالگی است و بهترین سال‌های باروری یک زن بین ۲۵ تا حدود ۳۰ سالگی است.

دکتر طاهره لباف، متخصص زنان و زایمان در گفت‌و‌گو با همشهری‌آنلاین در این رابطه به نکته جالب و مهمی اشاره می‌کند و می‌گوید: زن‌ها تا وقتی که قاعده می‌شوند، قاعدگی منظمی دارند و به خصوص فولیکول‌های خوبی در تخمدان‌شان هست، می‌توانند باردار شوند و این حرف که بارداری بعد از ۴۰ سالگی اصلا نباید رخ دهد، وگرنه بچه دچار سندروم داون یا ناتوان ذهنی خواهد شد، شایعه‌ای بیشتر نیست.

دکتر لباف تاکید می‌کند: البته سن زن برای بارداری خیلی مهم است. مهم‌تر از سن آقایان. چون وقتی سن زن بالا می‌رود و مثلا از ۴۰ می‌گذرد، کیفیت تخمک‌ها بسیار پایین می‌آید. از طرف دیگر در سنین بالاتر احتمال ابتلا به دیابت و فشارخون در دوران حاملگی بیشتر است. اما هیچ یک از اینها نمی‌تواند دلیلی بر منع بارداری زن بعد از ۴۰ سالگی باشد. فقط بارداری در سن بالا مراقبت‌های بیشتری می‌خواهد. چون بعد از ۴۰ سالگی احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ و فشارخون برای مادر بیشتر است.

این متخصص زنان و زایمان می‌گوید: بارداری اول در بالای ۴۰ سالگی اصلا غیرممکن نیست، اما بستگی به باز بودن لوله‌های رحم و کیفیت تخمک زن دارد. ما مراجعینی داشتیم که بدون آن که خودشان بخواهند، حامله شدند و بالای ۴۷ سال سن داشتند و فکر می‌کردند که یائسه شده‌اند. چون چند ماه پریود نشده بودند.

دکتر لباف تاکید می‌کند: اولین بارداری، مساله پیچیده‌ای نیست و اگر لوله‌های رحم باز باشد و نتیجه آزمایش آنتی‌مولرین هورمون زن مورد قبول باشد، بارداری با یک تحریک تخمک‌گذاری ممکن است. این طور نیست که بگوییم زن بعد از ۴۰ سالگی اصلا باردار نمی‌شود یا اگر باردار شود، فرزندش قطعا ناتوان ذهنی خواهد شد.

این پزشک متخصص زنان و زایمان با بیان این که بالا رفتن سن ازدواج دختران، باروری دیرهنگام زوجین و همچنین پیشرفت تکنولوژی ازجمله دلایل بارداری در سن بالا است، می‌گوید: خیلی از دختر‌ها وقتی می‌بینند سن‌شان دارد بالا می‌رود، تخمک‌های خود را فریز می‌کنند و در بانک جنین می‌گذارند تا بعد از ازدواج بتوانند از آن استفاده کنند البته این موضوع صددرصدی نیست. چون در مواردی وقتی تخمک را از فریز درمی‌آوریم، می‌بینیم کیفیت آن پایین آمده و در باروری اثربخش نیست. با این حال یکی از مواردی که می‌تواند در بارداری موثر باشد، فریز کردن تخمک است و آمار این کار هم به دلایل مختلف ازجمله بالا رفتن سن ازدواج دختر‌ها بالا رفته است./ همشهری 

کلمات کلیدی: بارداری بانوان
مطالب مرتبط
ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار