«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

کریدور ریلی ایران-چین، راهکار دور زدن تحریم‌ها

در کوران تحولات اقتصادی و سیاسی منطقه، ایران و چین کریدوری زمینی دور از چشم آمریکا با هدف دور زدن تحریم‌ها ایجاد کردند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 May 29
کد خبر: ۲۷۹۳۱۵

کریدور ریلی ایران-چین، راهکار دور زدن تحریم‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در اقدامی که جایگاه جمهوری اسلامی ایران را به عنوان قطب راهبردی در شبکه‌ حمل و نقل ریلی منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت می‌کند، چندی پیش نخستین قطار باری به طور مستقیم از چین وارد کشورمان شد. این قطار از گذرگاه مرزی اینچه برون به ایران رسید و سپس به سمت بندر خشک آپرین اسلامشهر، واقع در 20 کیلومتری جنوب غربی تهران حرکت کرد.

اهمیت این خط آهن در توانایی آن در فراهم کردن واردات به موقع برای رفع ناترازی انرژی کشور است

 

با این رویداد مهم تاریخی، ایران و چین مرحله مهمی از ابتکار «کمربند و جاده» چین را تکمیل و خط ریلی و کریدور زمینی و تجاری جدیدی راه‌اندازی کرده‌اند که محاصره اقتصادی و تحریم های ظالمانه آمریکا را دور خواهد زد. این خط ریلی مسیر ارتباط زمینی کلیدی میان آسیا و اروپا خواهد بود و مزایای اقتصادی عظیمی خواهد داشت. خط آهن میان دو کشور، صادرات نفت ایران به چین را امکان‌پذیر می‌کند و به کالاهای چینی اجازه می‌دهد بدون دخالت نیروی دریایی آمریکا (به‌ویژه در تنگه مالاکا) به اروپا برسند. این زیرساخت به قطارهای باری اجازه می‌دهد در مدت  ۱۵ روز از شانگهای به تهران برسند، در حالی که این مسیر از دریا ۳۰ روز طول می‌کشد.

 

بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه مقرر می دارد ‌بخش ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن اولویت داشته باشد و حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی توسعه یابد.

 

در این راستا نخستین محموله خط ریلی به واردات پنل‌های خورشیدی اختصاص داشت. اهمیت این خط آهن در توانایی آن در فراهم کردن واردات به موقع برای رفع ناترازی انرژی کشور است، به ویژه با توجه به اینکه کشورمان در حال پیشبرد سیاست بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر است.

 

اهمیت بندر آپرین

این بندر در ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی تهران(اسلامشهر) در منطقه‌ای به وسعت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و شاهراه ریلی چهار استان همجوار است. بندرخشک آپرین ظرفیت پذیرش ۳۰ قطار، ۱۸ خط و یک هزار واگن در روز دارد و در حال حاضر برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی کرده که این میزان با راه‌اندازی کامل بندرخشک آپرین به ۵ هزار نفر خواهد رسید.

 

افتتاح پروژه ریلی ایران و چین به ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران و بهبود پشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضای هاب تهران منجر شده است. این بندر،‌ دسترسی صنایع و مراکز تولیدی منطقه به کالاها و مواد اولیه مورد نیاز را ارتقا داده است و مشاغل مستقیم و غیرمستقیم زیادی برای مردم محلی ایجاد خواهد کرد.

 

بندر خشک آپرین در اسلامشهر شروع به کار کرده و طبق تفاهم‌نامه منعقد شده میان رئیس کل گمرک کشور با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ عملیات احداث آن در زمینی به مساحت یک‌هزار هکتار آغاز شد و قادر است بیش از ۶۰ درصد کالاهای ورودی کشور را دریافت کند و به صاحبان کالا تحویل دهد.

 

پروژه ریلی ایران و چین بخشی از برنامه توسعه محور شرکت راه آهن جمهوری اسلامی برای کاهش فشار بر ایستگاه‌های شلوغ حمل بار در تهران و افزایش کارایی و سرعت حمل بار از مسیر ریلی است .

افتتاح پروژه ریلی ایران و چین به ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران و بهبود پشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضای هاب تهران منجر شده است

 

این بندر به دلیل اتصال به کریدورهای بین‌المللی شاخص است و آن را به حلقه مکمل کریدورهای ترابری شمال-جنوب، چابهار-سرخس و حتی محور چین-اروپا تبدیل می‌کند و در نتیجه، نقش جمهوری اسلامی را به عنوان مرکز ثقل لجستیکی ارتقا می‌دهد .

 

22 اردیبهشت مسئولان راه‌آهن کشورمان، چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه در تهران برای توسعه شبکه راه‌آهن بین قاره‌ای که آسیا را به اروپا متصل می‌کند، دیدار و درباره تعرفه‌های رقابتی و استانداردهای عملیاتی برای ساده‌سازی خدمات ریلی منطقه‌ای و افزایش ارتباطات تجاری توافق کردند.

 

به وسیله این بندر، بسیاری از همسایگان شمالی ایران که به دریاهای آزاد دسترسی ندارند، ازجمله کشورهای آسیای میانه، روسیه و بلاروس و نیز کشورهای حوزه قفقاز مانند جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان به همراه قرقیزستان و ازبکستان می‌توانند به بندرعباس و حوزه خلیج فارس دسترسی داشته باشند.

 

در آن سوی آب های نیلگون خلیج فارس نیز امارات قادر خواهد بود از مسیرهای امن، قابل اعتماد و کارآمد ایران به آسیای مرکزی بهره‌مند شود.

 

ازجمله مهمترین مزایای این مسیر می‌توان پشتیبانی از حمل و نقل ریلی و کاهش وابستگی به کامیون‌ها و سایر وسایل حمل و نقل را بیان کرد که به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و کشتیرانی، مصرف سوخت، انتشار کربن و گازهای زیانبار برای محیط زیست منجر می‌شود. همچنین باعث کاهش ترافیک در شهرها و حذف نیاز به خدمات حمل و نقل در انبارهای ذخیره سازی ساحلی می‌شود.

 

ارسال نظر