معتمدیان: برخی مدارس استان تهران سه شیفته هستند علت مرگ جوان ایرانی در آفریقای جنوبی چه بود؟ ماجرای همه‌گیری ویروس جدید در قم چیست؟ / توضیحات دانشگاه علوم پزشکی پیدا شدن ۷۴ جسد در مخزن سد کرج حقیقت داشت؟ نحوه مراحل گزینش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ماجرای فوت دانشجوی دانشگاه شیراز در خوابگاه چه بود؟ رأی محکومیت شبنم نعمت زاده به ۲۰ سال حبس نقض شده است تغییرات در دریافتی معلمان؛ شمول کسور بازنشستگی فرهنگیان اعلام شد نحوه فعالیت مدارس خوزستان اعلام شد هشدار هواشناسی به این مناطق تهران / پیش بینی وضعیت جوی ۲۶ آبان ۱۴۰۴ ماجرای صدور کارت‌های صلیب سرخ، کهنه سربازان، معیشت و غرامت برای آزادگان چیست؟ تونل توحید ساعاتی دیگر مسدود می‌شود ۳۰۳ هزار سایت قمار مسدود شدند استانداری تهران: خروج بیش از ۴۷۰ هزار نفر از اتباع غیر مجاز از ایران، موجب آزادسازی ۳ هزار کلاس درس شده بزرگ‌ترین محموله مخدر شیشه در جنوب شرق کشور زمین گیر شد جزئیات اجرای بازنشستگی مادران شاغل با ۲۰ سال سابقه

میانگین معدل دانش‌آموزان کشور؛ زنگ خطر برای آموزش ایران

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد: میانگین معدل دانش‌آموزان کشور بین ۹ تا ۱۲ است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۱۳ مهر ۱۴۰۴ - 2025 October 05
کد خبر: ۲۹۰۹۱۳

به گزارش راهبرد معاصر، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده است که میانگین معدل دانش‌آموزان کشور بین ۹ تا ۱۲ است؛ عددی که به‌روشنی نشان می‌دهد کیفیت آموزشی و سطح یادگیری دانش‌آموزان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

میانگین معدل زیر ۱۲ برای یک نظام آموزشی ملی، نه فقط یک آمار ساده، بلکه نشانه‌ای از افت جدی در سواد پایه و انگیزه تحصیلی نسل جدید است. این رقم وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم در بسیاری از کشورها، میانگین معدل دانش‌آموزان در مقاطع مشابه بالای ۱۵ است و نمرات پایین‌تر از ۱۲ نشانگر نیاز به مداخله آموزشی فوری تلقی می‌شود.

 چرا معدل‌ها پایین آمده؟

کارشناسان آموزش چند عامل کلیدی را در این وضعیت مؤثر می‌دانند:

۱. ضعف محتوای درسی و آموزش سنتی که کمتر با نیاز‌های واقعی و مهارت‌های روز دنیا همخوان است.

۲. بی‌انگیزگی دانش‌آموزان به‌دلیل نبود چشم‌انداز روشن برای آینده شغلی.

۳. فشار اقتصادی خانواده‌ها که باعث کاهش تمرکز بر تحصیل و افزایش ترک‌تحصیل پنهان می‌شود.

۴. افزایش استفاده از فضای مجازی و محتوای زرد که زمان و تمرکز دانش‌آموزان را می‌گیرد.

۵. کاهش نقش معلم و مدارس در تربیت فکری و مهارتی دانش‌آموزان.

اگر این روند ادامه پیدا کند، کشور با نسلی مواجه می‌شود که مدرک دارد، اما مهارت و سواد واقعی ندارد؛ نسلی که نه‌تنها در بازار کار، بلکه در درک اجتماعی و فرهنگی نیز دچار ضعف خواهد بود.

در شبکه‌های اجتماعی، کاربران در واکنش به این خبر نوشته‌اند: «سواد و دانش توی نسل آینده موج می‌زنه!» جمله‌ای کنایه‌آمیز که درد عمیق نظام آموزشی را به‌روشنی بیان می‌کند.

اصلاح نظام آموزشی، توانمندسازی معلمان، آموزش مهارت‌های زندگی و تغییر نظام ارزشیابی از نمره‌محوری به مهارت‌محوری تنها راه جلوگیری از گسترش این بحران است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار