جزئیات جلسه علنی پرونده کلاهبرداری «موبایل استقلال» با ۴۰۰۰ مال باخته / شاکیان چه گفتند؟ موارد منع استخدام دانشجومعلمان ١۴٠۴ میانگین معدل دانش‌آموزان کشور؛ زنگ خطر برای آموزش ایران ابراز نگرانی از افزایش انتقال اچ‌آی‌وی و هپاتیت در پی رواج تتو و پرسینگ استرداد کلاهبردار ۱۶۴ هزار دلاری به کشور آخرین اخبار تعطیلی پنجشنبه ادارات/ تعطیلی پنجشنبه ها از کی اجرا می شود؟ سردی زودهنگام پاییز/ کاهش محسوس دما در شش استان کشور تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴ لغو شد؟  مدارس خوزستان تعطیل شد؛ تاخیر در آغاز به کار ادارات ۶ شهرستان گزینه نهایی هیات امنا برای ریاست دانشگاه آزاد مشخص شد توضیحات وزارت آموزش و پرورش درباره اجباری شدن پیش دبستانی مجوز استخدام ۶۳۵ عضو هیأت علمی پیمانی صادر شد اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۴ اعلام شد تاریخ جایزه صلح نوبل ۲۰۲۵ نتایج المپیاد دانشجویی ۱۴۰۴ ماجرای آب معدنی‌های آلوده ایرانی در عمان چه بود؟

میانگین معدل دانش‌آموزان کشور؛ زنگ خطر برای آموزش ایران

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد: میانگین معدل دانش‌آموزان کشور بین ۹ تا ۱۲ است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۱۳ مهر ۱۴۰۴ - 2025 October 05
کد خبر: ۲۹۰۹۱۳

به گزارش راهبرد معاصر، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده است که میانگین معدل دانش‌آموزان کشور بین ۹ تا ۱۲ است؛ عددی که به‌روشنی نشان می‌دهد کیفیت آموزشی و سطح یادگیری دانش‌آموزان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

میانگین معدل زیر ۱۲ برای یک نظام آموزشی ملی، نه فقط یک آمار ساده، بلکه نشانه‌ای از افت جدی در سواد پایه و انگیزه تحصیلی نسل جدید است. این رقم وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم در بسیاری از کشورها، میانگین معدل دانش‌آموزان در مقاطع مشابه بالای ۱۵ است و نمرات پایین‌تر از ۱۲ نشانگر نیاز به مداخله آموزشی فوری تلقی می‌شود.

 چرا معدل‌ها پایین آمده؟

کارشناسان آموزش چند عامل کلیدی را در این وضعیت مؤثر می‌دانند:

۱. ضعف محتوای درسی و آموزش سنتی که کمتر با نیاز‌های واقعی و مهارت‌های روز دنیا همخوان است.

۲. بی‌انگیزگی دانش‌آموزان به‌دلیل نبود چشم‌انداز روشن برای آینده شغلی.

۳. فشار اقتصادی خانواده‌ها که باعث کاهش تمرکز بر تحصیل و افزایش ترک‌تحصیل پنهان می‌شود.

۴. افزایش استفاده از فضای مجازی و محتوای زرد که زمان و تمرکز دانش‌آموزان را می‌گیرد.

۵. کاهش نقش معلم و مدارس در تربیت فکری و مهارتی دانش‌آموزان.

اگر این روند ادامه پیدا کند، کشور با نسلی مواجه می‌شود که مدرک دارد، اما مهارت و سواد واقعی ندارد؛ نسلی که نه‌تنها در بازار کار، بلکه در درک اجتماعی و فرهنگی نیز دچار ضعف خواهد بود.

در شبکه‌های اجتماعی، کاربران در واکنش به این خبر نوشته‌اند: «سواد و دانش توی نسل آینده موج می‌زنه!» جمله‌ای کنایه‌آمیز که درد عمیق نظام آموزشی را به‌روشنی بیان می‌کند.

اصلاح نظام آموزشی، توانمندسازی معلمان، آموزش مهارت‌های زندگی و تغییر نظام ارزشیابی از نمره‌محوری به مهارت‌محوری تنها راه جلوگیری از گسترش این بحران است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار