به گزارش راهبرد معاصر؛ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی مدت هاهست که بر ضروررت تبیین و تدریس مقوله فقه مقاومت در حوزه تاکید می ورزد. وی سال پیش و در سخنانی اظهار داشته بود که باید ببینیم اصلاً مقاومت چیست؟ فقه مقاومت، البته فقه مقاومت را باید فهمید، چون من دیدم یک کسی راجع به فقه مقاومت صحبت کرد در همین رسانه ملی هم پخش شد، اما یک نکته علمی و فقهی و اجتهادی راجع به فقه مقاومت نتوانست ارائه بدهد! فقط میگفت فقه مقاومت.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)بیان کرد: یکی از کارهایی که باید بشود این است که ما تا حالا فکر میکردیم جهاد دو نوع است یک جهاد ابتدایی و یک جهاد دفاعی. من سال گذشته به دعوتی که تولیت حرم امام حسین علیه السلام و تولیت حرم حضرت عباس علیه السلام از من کردند در ماه شعبان یک سخنرانی داشتم که به عربی هم بود، این هم به عربی و هم به فارسیاش منتشر شده، به نام جهاد ذبی، ما یک جهاد سوم داریم، یک جهاد داریم نه دفاعی است و نه ابتدایی. جهاد دفاعی دفاع از خود آدم است، از مال و جان و ناموس و … .
فاضل لنکرانی در چهارمین نشست علمی مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم با عنوان «جهاد ذبی و نسبت آن با فقه مقاومت» که در سالن فقاهت مرکز فقهی ائمه اطهار قم برگزار می شد نیز بر این مقوله تاکید ورزیده و گفت: از ویژگیهای منحصر به فرد مقام معظم رهبری، دشمنشناسی است، آیا امروز یک طلبه نباید بداند دشمن کیست و چیست؟ دشمنشناسی واجب و امری عقلایی است و کسی نمیتواند بگوید من نماز خودم را میخوانم و درس و بحث خودم را دارم و کاری به اینکه آمریکا چه میکند ندارم؛ این حرفها درست نیست، بلکه شناخت دشمن و رصد برنامهها و مقابله با او واجب است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جهاد ذبی گفت: «ذب» همان دفاع است، اگر در جایی انسان خوف پیدا کند که اصل و اساس دین در خطر است؛ براساس ادله، هر فردی که تمکن برای مقابله دارد، این نوع دفاع واجب بر او خواهد بود، اعم از اینکه این دفاع در منطقهای غیر از منطقه خود فرد مانند فلسطین و یمن و سوریه و ... باشد.
وی با بیان اینکه جهاد امام حسین(ع) بر اساس جهاد دفاعی و ابتدایی قابل توجیه نیست، بیان کرد: امام فرزند شیرخواره خود را به میدان جنگ آورد و میدانست دشمنان او را خواهند کشت؛ اگر بپرسیم چرا بچه را وارد میدان کرد یا چرا دست زن و فرزند خود را گرفت و به میدان عاشورا آورد؟ اینها فقط بر اساس جهاد ذبی قابل توجیه است چرا که اساس اسلام در خطر قرار گرفته بود.
آیتالله فاضل لنکرانی خاطرنشان ساخت: شاید بیش از ده تفاوت میان احکام جهاد ذبی با دفاعی و ابتدایی وجود داشته باشد؛ در این دفاع ملاک، حفظ اسلام است و این دفاع واجب است حتی اگر فرد بداند که کشته خواهد شد.
وی تاکید کرد: جهاد ذبی از مصادیق فقه مقاومت است و اگر جایی برای حفظ دین خدا باید با دشمن مقابله کنیم، این امر واجب است؛ نهضت عاشورا و امام خمینی(ره)، قضیه فلسطین و مقابله با داعش، حمایت از حزبالله و مردم یمن هم براین اساس است.
وی گفت: در مورد دفاع ایران از فلسطین بسیار سئوال میشود، الان ریشه همه اختلافات ما با آمریکا بر سر مسئله فلسطین و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی است و اگر ایران در این ناحیه کوتاه بیاید مسائل دیگر مانند هستهای و موشکی و ... مسئله اصلی نخواهد بود و آنها بهانه هستند، امام راحل هم تاکید داشتند که اسرائیل باید از بین برود؛ این مسئله که اینقدر امام بر آن اصرار داشتند، بر چه مبنای فقهی استوار است؟ چرا باید ما این همه کشور را زیر فشار قرار دهیم؟ این جز همان جهاد ذبی است؟
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه برخی حتی میگویند مردم فلسطین ولایت امام علی(ع) را قبول ندارند، پس چرا اینقدر از آنها دفاع می کنیم گفت: جواب همه این پرسشها در همین نظریه دفاع ذبی است، زیرا بر این اساس دفاع از اسلام واجب است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به مسئله فقه مقاومت تصریح کرد: برخی تصور میکنند فقه مقاومت مسائل مربوط به جهاد متعارف است، در صورتی که مسئله خیلی عمیقتر است؛ ما اگر به فقه نگاه عمیقی داشته باشیم، خواهیم دید که در جای جای فقه، بحث مقاومت مورد نظر شارع است.
وی با بیان اینکه در فقه، لزوم مقابله با کتب ضاله، مذاهب باطله و انحرافات را داریم، اضافه کرد: مقاومت برای حفظ دین فقط مسلحانه نیست؛ امروز کار اصلی دشمن برای از بین بردن دین، از طریق فکر و اندیشههای باطل است و از طریق بدعتها، مذاهب فاسده و تغییر مفاهیم درون دینی و ارزشی اهداف خود را دنبال میکنند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: یکی از مظاهر فقه مقاومت، عدم جواز محبت نسبت به کفار است؛ در آیه اول سوره ممتحنه این موضوع بیان شده است که مسلمین حق ندارند دست دوستی به سمت دشمنان دراز کنند. البته اینکه مسئولی براساس مصلحت با یک کافر دور یک میز مینشیند مسئله دیگری است، ولی همان هم حق ندارد دوستی با آنان داشته باشد.