به گزارش راهبرد معاصر؛ «مازیار بیگلو» افزود: پیشنهاد کاهش قیمت مواد اولیه که منشا داخلی دارد، با وزیر صنعت، معدن وتجارت و مدیران ایران خودرو و سایپا مطرح شده است.
وی بیان داشت تاکید ما این است که مواد اولیه به قیمت تمام شده به خودروسازان و قطعه سازان اهلیتدار عرضه شود.
بیگلو تاکید کرد: اینکه مواد اولیه را با نرخ دلار به سازندگان داخلی میفروشند، بزرگترین صدمه را به صنعت خودرو و قطعه سازی وارد کرده است و نباید اقتصاد کشور به دلار وابسته باشد.
این مقام صنفی خاطر نشان کرد که مطابق برآوردهای اولیه و در صورت تحقق این موضوع، قیمت کارخانهای هر خودروی تولید داخل به طور متوسط تا ۱۰ میلیون تومان کاهش خواهد یافت.
وی بیان داشت: در یک ماه اخیر به فولاد مبارکه اجازه ۱۵ درصد افزایش قیمت داده شده، همچنین رشد ۱۰ درصدی قیمت آلومینیوم ایرالکو و به طور مشابه در مس و محصولات پتروشیمی شاهد بودیم.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ادامه داد: قیمت تمام شده مواد اولیه در کشورمان بسیار پایینتر از قیمتهای جهانی است.
وی گفت: صورتهای مالی منتشره شرکتهای تولید کننده مواد اولیه در بورس که گاهی اوقات تا ۵۰ درصد فروش شان را به عنوان سود اعلام میکنند، گویای همین مساله است.
بیگلو یادآور شد: نظیر این اتفاق در کشورهایی مثل کره جنوبی، چین و ترکیه افتاده و مواد اولیه تولید داخل در این کشورها با یارانه به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تعلق میگیرد.
وی گفت: اگر قرار باشد قیمت مواد اولیه مان جهانی باشد، اما از نظر نرخ سود بانکی در صدر کشورها باشیم و فشارهای بیمهای و مالیاتی بر تولیدکنندگان باشد، دیگر فضایی برای رقابت باقی نمیماند.
این مقام صنفی تاکید کرد هدف اصلی، جلب رضایت مردم و همچنین رقابت پذیر کردن قطعه سازان برای صادرات محصولاتشان است و میتوان به برنامه صادرات ۶ میلیارد دلاری در افق ۱۴۰۴ دست یافت.
وی اظهار داشت: بالا بودن قیمت خودرو سبب شده تا برنامه اسقاط خودروها نیز به تعویق بیفتد.
بیگلو یادآور شد: پایه قیمت گذاری مواد اولیه در بورس بر مبنای نرخهای جهانی است و همین مساله سبب شده مواد اولیه با ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت تمام شده به دست قطعه سازان برسد؛ این نحوه قیمت گذاری مطابق فرمولی در سال ۹۰ در بورس کالا ارائه شده و خواستار آن هستیم که این قانون تعدیل شود.
وی در خاتمه بیان داشت: با شرایط کنونی، اگر بزرگترین خودروسازان که امروز با کشورمان مقایسه میشوند با تحریم مواجه میشدند، قادر به تولید فرغون هم نبودند، اما ما در این شرایط سخت، خودروهایی با آپشنها و امکانات مناسب تولید میکنیم.
منبع: ایرنا