شفافیت و پاسخگویی رمز عبور از بحران-راهبرد معاصر
رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه جلیلی:‌ خون اسماعیل هنیه مهر پایانی بر عمر رژیم صهیونیستی است دولت برای شهادت «اسماعیل هنیه» ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

شفافیت و پاسخگویی رمز عبور از بحران

با نزدیک شدن به پایان سال، عیار عملکرد سازمان ها و دستگاه های اجرایی نیز مشخص می شود
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - 2020 March 16
کد خبر: ۳۸۳۸۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ اگر چه  هنوز در بوته ی آزمایش بحران کرونا ویروس هستیم، اما لزوم توجه به شفاف سازی و مدیریت دیگر بحران ها نباید مغفول بماند. گزارش پاسخگویی دستگاه های فعال در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از خردادماه۹۶ تا کنون در آدرس:
https://foia.iran.gov.ir/web/guest/home

 

منتشر شده است .در این میان برخی دستگاه های اجرایی مجدانه و متعهد نسبت به درخواست های مردم پاسخگو بوده اند.برخی نیز، از بار مسؤلیت پاسخگویی شانه خالی کرده اند.به گزارش دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سازمان های برنامه و بودجه کشور، وزارت کشور ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بر مبنای تعدد درخواست ها، بیشترین پاسخگویی را داشته اند.

 

مطابق گزارش پاسخگویی دستگاه های فعال در سامانه، در قوه ی مقننه مجلس شورای اسلامی  با ۱۳۸ درخواست و پاسخگویی ۸۰ درصدی داشته و روزنامه رسمی  با ۹۷درصد از قوه قضاییه به درخواست ها پاسخگو بوده اند.
از میان استانداری ها نیز بیشترین درخواست مربوط به استانداری هرمزگان با۳۳۹، استانداری اصفهان ۱۱۵ و استانداری تهران ۹۱درخواست برایشان ثبت شده است  .

 

بررسی اجمالی آمارهای یاد شده و مراجعه به گزارش پاسخگویی دستگاه های فعال در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، دستگاه های شفاف، پاسخگو و خدوم را مشخص می کند.
 

هم اکنون بیش از 1000 دستگاه و موسسه در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات  برای اجرای قانون از مجرای این سامانه فعال هستند. از زمان راه اندازی سامانه (خرداد96)تاکنون 14865 درخواست از سوی مردم ثبت شده که دستگاه ها به 86% این درخواست ها پاسخ داده اند. همچنین تاکنون 1574 شکایت از پاسخ ثبت شده که 772 مورد آن توسط دبیرخانه کمیسیون رسیدگی و پاسخ مجددبرای متقاضی اطلاعات ارسال شده است. مدت زمان کلی پاسخگویی به درخواست مردم تحت این سامانه 44 روز است که با مهلت قانونی پاسخگویی(10 روز) فاصله زیادی دارد.

 

منبع: فارس 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار