به گزارش راهبرد معاصر، علی الهیار ترکمن در نشستی خبری درباره استخدام نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت: طبق مصوبه قانونی برای آموزشیاران و آموزش دهندهها باید آزمون ورودی برگزار کنیم که در صورت قبولی به دانشگاه فرهنگیان معرفی شوند. قرار بود آزمون فروردین ماه باشد که به دلیل شرایط خاص کشور میسر نشد و هدف گذاری ما خرداد ماه است، مگر آنکه مصوبات ستاد کرونا کار را طور دیگری رقم بزند. این در حالیست که ۲۵ هزار مجوز استخدامی برای این گروه اخذ شده است.
وی افزود: حذف آزمون در اختیار ما نیست و جزو مصوبات قانونی است. برای برگزاری آزمون استخدامی از طریق اساسنامه ماده ۲۸ نیز باید گفت که یکی از اصلیترین نیازهای ما جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ است. حجم و ترکیب این نیاز را به سازمان استخدامی اعلام کردیم و امیدواریم مجوزها صادر شوند. فعلا در فرایند مذاکره هستیم و رقم نهایی شده را بعد از صدور اعلام میکنیم.
اختصاص ۳۵۰۰ سهمیه به آموزش و پرورش برای سرباز معلم
وی درباره سهمیه سربازمعلمان گفت: امسال اعزام نیروی سرباز کمی به دلیل شرایط موجود محدود شده و با وجود محدودیتها، ستاد کل نیروهای مسلح همکاری خوبی داشتند و سهمیه ما را کاهش ندادند و ۳۵۰۰ سهمیه به آموزش و پرورش اختصاص دادند.
الهیار به بیان پیشینهای از اجرای طرح رتبه بندی پرداخت و گفت: رتبه بندی یک فرایند طولانی را طی کرد. بحث پیگیری ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه برای رتبه بندی از مطالبات اصلی ما بود و این ماده به نحوی است که تفاوتی در نگاه به نوع رتبه بندی ایجاد میکند. یک نگاه نیازمند لایحه است و طبق نگاه دوم رتبه بندی میتواند از سوی دولت انجام بگیرد. در این قانون صراحتا دولت مکلف شده نظام رتبه بندی را تنطیم کند و مجلس آن را در قالب بودجه سنواتی به تصویب برساند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بحثی که از سال ۹۷ داشتیم این بود که رتبه بندی از طریق لایحه به مجلس برود یا از طریق مصوبه دولت اجرا شود؟. نهایتا قرار شد رتبه بندی از طریق مصوبه دولت اجرایی شود. در رتبه بندی سال ۹۴ یک آیتم از فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری یعنی «حق شغل» درنظرگرفته شده بود و در سال ۹۸ سه آیتم به عنوان رتبه بندی مورد افزایش قرارگرفت.
در مصوبه رتبه بندی ۹۸، پنج رتبه برای معلمان درنظر گرفته شد و عوامل امتیاز آور مشخص شدند که سابقه خدمت، توقف در یک رتبه و... از این جمله بود. این مصوبه از مهر ۹۸ با بودجه ۲۰۰۰ میلیاردی پیش بینی شده به اجرا در آمد.
وی با بیان اینکه در پایان بهمن ۹۸ بخشنامهای را از سوی سازمان برنامه خطاب به دستگاههای اجرایی داشتیم که به استناد مصوبه سال ۹۳ نتوانسته بودند امتیازات فصل دهم را برای پرسنل خود افزایش دهند و اکنون مجاز به این افزایش تا سقف ۵۰ درصد هستند. در وزارت آموزش و پرورش این تحلیل صورت گرفت که حالا که سه آیتم فصل ۱۰ را برای معلمان با پیش شرط استفاده میکنیم، اما سایر کارمندان بدون پیش شرط از آن بهره مند میشود؛ بیاییم و یکبار برای همیشه این آیتمها را برای همه فرهنگیان اجرا کنیم.
الهیار ادامه داد: در واقع این سه آیتم برای معلمان بین ۱۵ تا ۵۰ درصدافزایش یافته بود، اما با این مصوبه برای سایر کارکنان بدون پیش شرط تا ۵۰ درصد افزایش مییافت. با جمع بندی صورت گرفته این کار را برای معلمان انجام دادیم و همه آیتمها را برای معلمان تا ۵۰ درصد افزایش دادیم.
حقوق معلمان در سال ۹۹ با سقف افزایش ۵۰ درصدی تا ۱۵ درصد رشد میکند
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نکته منفی این بود که تفاوتهای رتبهای معلمان نادیده گرفته شد و آنها که در رتبه ۴ و ۵ بودند کمتر مشمول بخشنامه سازمان برنامه شدند و اعتراضات بسیاری صورت گرفت عنوان کرد:.
اما معتقدیم این مصوبه در عملیات اجرایی به ضرر معلمان تمام نمیشود و حقوقشان در سال ۹۹ با سقف افزایش ۵۰ درصدی تا ۱۵ درصد رشد میکند.
سوال من اینست که در تمامی ادارات و مدیریتها حداقل و حداکثر برای اجرای مدیریت وجود دارد اما چرا و بر اساس چه قانونی مدیر مدرسه نه عوض می شود و نه در سازماندهی پایان سال شرکت می کند؟ در ضمن اگر در طول سال صدها مورد اشتباه و ایراد و اعتراضی هم از سوی اولیاء دانش آموزان و همکاران باشد هیچ تاثیری بر مدیریت مدرسه نخواهد گذاشت،