به گزارش راهبرد معاصر، احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آئین امضای این تفاهم نامه اظهار کرد: با کمک سازمان نهضت سوادآموزی تلاش میکنیم کودکانی که به دلایل مختلف مانند معلولیت جسمی یا فقر خانواده خارج از مدرسه هستند، آموزش ببینند و با اخذ مدارک تحصیلی بتوانند وارد چرخه آموزش عادی شوند.
میدری با اشاره به همکاری با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اظهار کرد: در مراکز توانبخشی پرتو (مراکز آموزش کودکان کار) قرار است که این طرح آموزشی شروع و سازمان نهضت سوادآموزی هم آموزشهای رسمی خود را آغاز کند تا بعد از آن بتوانیم این طرح را در همه کشور انجام دهیم.
«پروانه رضایی» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران نیز در این مراسم با اشاره به دسته بندیهای مختلف از پدیده کودکان کار، اظهار کرد: علاوه بر مراکزی مانند مرکز پرتو باید از توان دیگر دستگاههای کشور نیز برای حل مساله کودکان کار نیز استفاده کرد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران همچنین بر ضرورت توجه به دیگر مسائل کودکان کار در کنار مساله سوادآموزی آنها تاکید کرد.
همچنین «شاپور محمدزاده» رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با مثبت توصیف کردن فضای حاکم بر امضای تفاهم نامه آموزش کودکان کار، اظهار کرد: امیدواریم با مشارکت دیگر دستگاههای طرف تفاهم بتوانیم کودکانی را که تحصیلاتی نداشتهاند را وارد سیستم آموزشی کنیم. هدف ما این است که در کوتاهترین زمان ممکن فرایند آموزش به این کودکان نهایی شود.
همچنین «محمدرضا جوادی یگانه» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز گفت: شهرداری تهران بخشنامهای را به امضای شهردار تهران برای پایان دادن به کار کودکان در همه بخشهای پیمانکاری شهرداری و به ویژه جمع آوری پسماندهای خشک و زباله گردی رسانده است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه بخشی از مسئولیت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی ارائه خدمات حمایتی به کودکان کار است، اظهار کرد: شهرداری تهران از سالهای گذشته طرحهای متعددی را برای حمایت از کودکان کار و در معرض آسیب تدارک دیده است.
جوادی یگانه اضافه کرد: در حال حاضر در ۲۴ مرکز پرتو و چهار مدرسه صبح رویش ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از این کودکان در حال آموزش و مهارت آموزی هستند، تا بتوانند مدرکشان را به صورت رسمی بگیرند و در آینده ادامه تحصیل بدهند؛ این مساله میتواند خود عاملی برای خروج از چرخه فقر توسط این کودکان باشد.
«سیدمالک حسینی» رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران، نیز با بیان اینکه در مراکز پرتو سرفصلهای آموزش رسمی به کودکان تدریس میشود، گفت: بر توانمد سازی خانوادههای کودکان کار هم تمرکز کردهایم و با قراردادی که با جهاد دانشگاهی منعقد شده بحث توانمندسازی اقتصادی ۵۰۰ واحد از خانوادههای این کودکان اجرایی شده است.
حسینی با بیان اینکه شهرداری تهران فراتر از انتظارات قانونی به مساله ورود پیدا کرده است، گفت: فرایند اتفاقات در مرکز پرتو علاوه بر حمایت از کودکان، کمک به خروج آنها از چرخه فقر است. در همین راستا برای اولین بار و در جمع ۱۵ کشوری که به این حوزه ورود کردهاند آموزشهای مهارتی تا خارج شدن کودکان کار از چرخه فقر آغاز شده است.
بر اساس این تفاهم نامه فراهم کردن تسهیلات لازم جهت برخورداری از بانکهای اطلاعاتی طرفین، حمایت وپشتیبانی از اجرای برنامههای آموزشی در مورد کودکان در معرض آسیب خارج از مدرسه، بهره گیری از ظرفیتهای استانی در دستیابی به اهداف مشترک آموزشی و تشکیل کارگروه اجرایی به منظور برنامه ریزی، اجرا و نظارت و پایش اجرای مفاد تفاهم نامه مهمترین تعهدات مشترک طرفین است.
ایجاد فرصت برابر آموزشی، توانمندسازی کودکان بی سواد و بازمانده از تحصیل در معرض آسیب و انسداد مبادی ورودی بی سوادی مهمترین اهدافی است که برای تفاهم نامه سه جانبه با موضوع آموزش کودکان کار ترسیم شده است.