فرصت ها و تهدید های هجوم نقدینگی به بازار بورس-راهبرد معاصر

فرصت ها و تهدید های هجوم نقدینگی به بازار بورس

رشد چشم گیر بورس طی ماه های اخیر مسئله ی بحران زایی نیست، به شرط آن که نقدینگی های جذب شده به سمت تولید و جهش آن سوق پیدا کند. در غیر این صورت سیل نقدینگی می تواند برحسب شرایطی از این بازار خارج شده و به سمت بازارهای موازی میل کند.
وحید شقاقی شهری؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 06
کد خبر: ۴۲۲۴۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازار سرمایه را از دو زاویه فرصت و تهدید برای اقتصاد باید مورد بررسی قرار دارد. آنچه در ذیل فرصت بازار سرمایه در ایران قابل تحلیل است مساله مهم عبور از محوریت نظام بانکی در اقتصاد است که با عدم تخصیص سپرده ها به تولید و بنگاه داری، خود لطمات بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرده است، لذا خروج از بانک محوری مساله بسیار مهمی است که یکی از فرصت های استفاده از بازار سرمایه به شمار می رود. از این فرصت برای هدایت جریان نقدینگی به سمت تولید استفاده کرد، به این معنا که با تامین مالی بلند مدت بنگاه های اقتصادی و تولیدی می توان به جهش تولید امید بست.

 

عرضه شرکت های دولتی تسهیل روند خصوصی سازی است

یکی از موضوعاتی که دراین حوزه کمک کننده است حضور دولت با عرضه شرکت های خود برای ارتقای خصوصی سازی یا مردمی سازی اقتصاد است. توجه مردم به بازار بورس را باید به مثابه یک فرصت دانست چرا که همین مردم سال های گذشته به بازارهای دیگری غیر از بازار بورس توجه داشتند اما خوشبختانه بازار بورس از یک و نیم سال گذشته تا کنون روند پر رونقی را تجربه کرده است. لذا تقویت بعد خصوصی سازی و سرعت بخشی به این موضوع مهم فرصتی است که نباید به سادگی از کنارآن گذشت.

 

تامین مالی بنگاه های اقتصادی که منجر به پرداخت مالیات می شود و توسعه و رشد اقتصادی کشور را به دنبال دارد همگی از مزایای بازار بورس است که فرصت محسوب می شود، اما اگر هدایت سرمایه ها به این بازار درست برنامه ریزی نشده باشد به شکلی می تواند برای اقتصاد تهدید به شمار برود، بنابراین می توان گفت دولت در وضعیت کنونی که مردم به بازار بورس اقبال نشان داده اند باید هنر مدیریتی خود را نشان دهد.

 

هنر دولت؛ هدایت صحیح جریان نقدینگی

هنر دولت در این است که از جریان نقدینگی بزرگ کشور که کارشناسان از آن  به عنوان سیل عظیم نقدینگی یاد می کنند که روزانه 2800 میلیارد تومان به آن افزوده می شود به نفع تولید و کار استفاده کنند. بازار بورس ما در حال حاضر شبیه به حوضی است که آب پر فشاری وارد آن می شود، همان سیل عظیم نقدینگی! این موضوع نشان دهنده آن است که عمق بازار سرمایه ما کوچک است و اگر درست مدیریت نشود و منابع به سمت تولید هدایت نشود ممکن است حوض سرریز شود، به این معنا که افزایش قیمت سهام بنگاه ها و نمادهای موجود به صورت غیر منطقی افزایش بیاید، این موضوع منجر می شود که در آینده کلیت بازار سرمایه وارد حباب شود و سهامداران را با مشکل رو به رو کند و تبعات سنگینی به اقتصاد کشور وارد کند. لذا اینجاست که هنر دولت درمدیریت بازار بورس مشخص می شود، آیا از فرصت این بازار استفاده می کند آیا این بازار را به سمت تهدید هدایت می کند؟

       

بزرگ شدن عمق بازار سرمایه فرصت زاست

 قطعا بی توجهی به استفاده از فرصت های بازار بورس به نفع اقتصاد کشور نیست از این رو باید تلاش کنیم تا عمق بازار سرمایه را افزایش دهیم آن هم با سرعت متناسب با جریان نقدینگی کشور بدون این که طرف تقاضا کاهش بیابد. یکی از دو کار باید دراسرع وقت انجام شود، یا جریان نقدینگی کاهش بیابد و کنترل شود یا عمق بازار سرمایه متناسب با افزایش جریان نقدینگی بزرگ شود، در غیر این صورت فرصت اشاره شده تبدیل به تهدید می شود.

         

زمان زیادی نداریم! سیل نقدینگی در راه است

مطمئنا زمان زیادی نداریم، یعنی هر روز که دیرتر دست به کار شویم وضعیت را خراب تر می کنیم، یعنی بین فرصت و تهدید یک خط باریک است که باید به سرعت از روی آن بگذریم تا بریده نشود. اگر دولت می خواهد از این فرصت استفاده کند باید بروکراسی های اداری دست و پاگیر را بردارد و اگر مایل به سرعت بخشی به عرضه است با قوانین دست وپاگیر برخورد کند.جریان نقدینگی منتظر ما نمی ماند، سیل که منتظر باز شدن مسیل ها نمی ماند، دولت باید از سیل مردمی که در جلوی پیش خوان ها برای دریافت کد بورسی صف کشیده اند استفاده کند. در حال حاضر روزانه  صدهزار کد بورسی صادر می شود. این رقم در برابر اضافه شدن روزانه 2800 میلیارد تومان به نقدینگی کشور بسیار کوچک و ناچیز است، لذا باید عمق بازار سرمایه با سرعت افزایش بیابد و متناسب با جریان نقدینگی کنترل شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار