فرهنگ سهام داری لازمه حضور سرمایه گذاران خرد در بورس-راهبرد معاصر

فرهنگ سهام داری لازمه حضور سرمایه گذاران خرد در بورس

یکی از نکاتی که باید سیاستگذار در حوزه بازار سرمایه هم زمان با رشد شاخص انجام دهد، ترویج فرهنگ سهام داری به همراه آموزش های تخصصی از این بازار است. متاسفانه اقدام خاصی در راستای توسعه ی این فرهنگ از سوی نهاد های مسئول انجام نگرفته است.
بهروز شهدایی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 11
کد خبر: ۴۲۶۱۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ موضوع مهمی که در حوزه بازار سرمایه سال هاست مورد بی مهری و بی اعتنایی مسوولین قرار گرفته بحث مهم آموزش مردم برای ورود به بازار سرمایه یا بازار بورس است. اگر سازمان بورس پانزده سال پیش هنگام تاسیس کانون سهامداران واقعی کارشناسان و دست اندرکاران تشکیل این کانون را مورد غضب قرار نمی داد و مانع افزایش آگاهی، آموزش و آشنایی مردم با بازار بورس نمی شد، قطعا امروز بسیاری از ره یافتگان به بازار سرمایه از جنبه های مختلفی آشنا و آگاه به این عرصه گام می گذاشتند.

 

آموزش و آگاهی در بازار سرمایه نهادینه نشده است

اعتراض امروز کارشناسان به کارکرد دولت در بازار سرمایه ناشی از عدم آموزش و آگاهی دهی به سرمایه گذاران خردی است که بدون کمترین آموزش و آگاهی وارد این حوزه مالی و سرمایه ای بسیار مهم شده اند. قطعا یکی از موارد آموزشی و فرهنگ سازی ورود به بازار سرمایه آگاهی بخشی به مردم درباره عدم فروش دارایی های خود یا وارد کردن سرمایه در گردش به بازار بورس است. اگر از سال های گذشته موضوع بازارهای مالی، پولی و سرمایه ای به مردم از مدرسه تا دانشگاه آموزش داده می شد امروز بسیاری از سرمایه گذاران با پس اندازها یا مازاد درآمد خود وارد این بازار می شدند و آگاهانه دست به انتخاب و خریداری سهام می زدند.

 

بازار سرمایه بازاری طلایی است

بی شک بازار سرمایه یک بازار طلایی برای سرمایه گذاری به شمار می رود و هیچ کس نمی تواند منکر این موضوع واهمیت سرمایه گذاری درست و اصولی در بازار سرمایه شود. اما طلایی بودن این بازار به معنای فروش دارایی ها نیست، چرا که ریسک های مختلفی سرمایه گذاران ناآشنا به وضعیت اقتصادی و پولی و مالی را تهدید می کند. نهادینه کردن فرهنگ سرمایه گذاری در جامعه یکی از ضرورت های زندگی امروز بشر به شمار می رود. بی تردید فرهنگ سازی هدایت پس اندازها و سرمایه ها اعم از خرد تا کلان به بازار بورس باید با جدیت از سوی وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت اقتصاد کلید زده شود.

 

آموزش و پرورش کم کاری کرده است

اگر دانش آموزان از بیست سال پیش در مدرسه دروسی مختص مسائل سرمایه گذاری و بازارهای پولی و مالی گذرانده بودند قطعا دیدگاه و نوع نگرش مردم به موضوعات سرمایه گذاری و ورود به بازارهایی از این دست بسیار متفاوت از امروز بود. متاسفانه دانش آموزان و حتی دانشجویان ما کمترین آموزشی در این موضوع نمی بینند و اصلا درباره آموزش ها و آگاهی رسانی های بازارهای پولی و مالی سرمایه گذاری آموزشی نشده است.

 

بازار سرمایه محل رشد و بلوغ فرهنگی و سیاسی جامعه است

باور نداشتن به بازار سرمایه و عدم باور به طلایی بودن این بازار است که منجر به عدم سرمایه گذاری آموزشی و آگاهی رسانی به جامعه شده است. بی شک بازار بورس ریسک پذیر است این موضوع در همه ی اقتصاد و همه بازارها محتمل است، اما تا کنون کمتر دولتمردی پیدا شده که به این موضوع اشاره یا تاکید کند که بازار سرمایه محل رشد و بلوع فرهنگی سیاسی و اجتماعی جامعه است!

          

تحصیل کردگان ناآشنا به بازارهای مالی درایران فراوانند

هنگامی که دولتمردان خود نیز در باره کارکردهای اقتصادی و بازدهی بازار بورس هنوز به چنین دیدگاه و اطمینان خاطر یا آگاهی نرسیده اند چگونه می توان انتظار داشت که دانشجوی رشته پزشکی یا مهندسی چند واحد در زمینه مالی و اقتصاد پاس کند! متاسفانه امروز در جامعه با افراد تحصیلکرده در مدارج علمی بالایی رو به رو می شویم که کمترین اطلاعی از چند و چون بازار سرمایه ندارند! قطعا رشد و بهره وری اقتصادی هر جامعه ای منوط به فعال سازی بازارهای سرمایه ای به شرط آگاهی و افزایش اطلاعات مردم از این بازارهاست. چه مشکلی دارد دانشجویی که واحدهای ریاضی مختلفی پاس می کند و بعدها به کمک یک ماشین حساب حرفه ای همه کارهایش را انجام می دهد چند واحد هم در حوزه سرمایه گذاری و بازارهای پولی و مالی بخواند؟ آیا سرمایه گذاری و پس انداز برای توسعه و تولید و کار بهتر یکی از مولفه های تحقق جهش تولید و افزایش بهره وری و اشتغال و در نهایت رفاه عمومی جامعه به شمار نمی رود؟

       

دانشگاه در نهادینه سازی فرهنگ سرمایه گذاری ورود کند

 بازار سرمایه، توصیه پذیر نیست بازار سرمایه واقعیت است، لذا برای دست یافتن به واقعیتی که امروز در تمام اقتصادهای توسعه یافته بخش مهمی از امور اقتصادی کشور به شمار می رود آموزش و فرهنگ سازی باید از نهاد مدرسه آغاز شود. مدارس باید دانش آموزان را به صورت جدی با صورت های مالی آشنا کنند. این باور باید کنار گذاشته شود که درس اقتصاد، درس تنبل هاست، باوری که دهه های گذشته به گوش دانش آموزان خوانده می شد، لذا تا زمانی که آموزش های بازار سرمایه وارد واحد درسی مدرسه و دانشگاه نشود فرهنگ سازی بازار سرمایه در کشور با خلاء جدی رو به رو است.

           

رسانه ها در آموزش بازارهای مالی کم کاری می کنند

یکی از بخش های مهم در فرهنگ سازی و نهادینه کردن آگاهی و آموزش بازارهای مالی و پولی به مردم حوزه رسانه است. متاسفانه نگاه رسانه ها آنقدر به موضوعات سیاسی شده که از عطسه آقای ترامپ تا دل درد خانم مرکل می نویسند، اما وقتی پای آموزش دهی و آگاه سازی جامعه درباره بازار پول و سرمایه می رسد سکوت اختیار می کنند! متاسفانه آگاهی بخشی و آموزش مسائل مالی در جامعه به حدی ضعیف است که حتی برخی از سرمایه گذارانی که ده سال در بازار بورس حضور دارند همچنان درک درستی از روند حرکتی قیمت ها دراین بازار ندارند، به دلیل ناآگاهی دائما در حال متهم کردن دیگران به کلاهبرداری هستند! برخی از این افراد حتی هوز ابتدایی ترین موضوعات بازار بورس و سرمایه مثل بهره مرکب را درک نمی شناسند! قطعا بازار بورس با توصیه رشد نمی کند، یعنی بازار بورس در اثر توصیه وزیر اقتصاد و دارایی موجب جذب مردم نشده بلکه موج ایجاد شده و سود آوری بازار منجر به جلب توجه مردم شده است، از این رو برای عدم خسران و خسارت زیاد به سرمایه گذاران تازه وارد و ناآشنا ایجاد افزایش و آگاهی و آموزش در مردم بسیار ضروری است. انتظار می رود آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارت اقتصاد و رسانه ها برای ایجاد آگاهی در زمینه بازارهای سرمایه ای و پولی و مالی دست به دست هم دهند تا پایه های فرهنگ سازی چنین امر مهمی در جامعه استوار شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده