به گزارش راهبرد معاصر؛ هشتمین روز جشنواره فیلم فجر آرام و کم حاشیه با حضور چند سلبریتی و نمایش دو فیلم پرمخاطب جشنواره در پردیس سینمایی ملت به پایان رسید.
در روز هشتم جشنواره با حذف فیلم "جاندار" شش فیلم در گردونه رقابت کسب سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران باقی ماندند، این فیلم ها شامل "ماجرای نیمروز ۲ "، "متری شش و نیم"، "غلامرضا تختی"، "۲۳ نفر"، "شبی که ماه کامل شد" و "سرخ پوست" می شوند.
اولین سانس نمایش روز هشتم به مجموعه فیلم های کوتاه اختصاص داشت که سازندگان فیلمهای این بخش در نشستی خلوت رسانهای، علاوه بر اینکه تاکید داشتند جشنواره فجر میتواند فرصت مناسبی برای دیده شدن فیلمهای کوتاه باشد و شاید بهتر باشد این جشنواره یک هیأت انتخاب مجزا داشته باشد تا فیلمهایی که پیش از این در جایی نمایش داده نشدند به جشنواره فجر راه یابند، از کم توجهی اهالی رسانه نیز به نمایش این فیلمها انتقاد کردند. نشست خبری فیلمهای کوتاه در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور ندا جبرائیلی بازیگر فیلم کوتاه «رورانس»، الهام معین طراح لباس «رورانس»، محمد کارت کارگردان و آبان عسگری نویسنده «بچه خور»، برگزار شد.
متری شش و نیم
فیلم «متری شش و نیم» که جزو شش فیلم برتر آرای مردمی است عصر چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه و منتقدان نمایش داده شد و مورد توجه قرار گرفت اما عدهای هم با توجه به تعریف و تمجیدهای شنیده شده از آن توقع بیشتری از فیلم جدید سعید روستایی داشتند.
در نشست خبری این فیلم، سید جمال ساداتیان با اشاره به سختیهایی که تولید این فیلم در ۱۴ ماه داشت، در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا بخشهایی از فیلم با توجه به حاشیههای پیش آمده حذف شده و آیا سینما باید تصویری را که نهادهای قدرت و انتظامی دوست دارند نشان دهد؟ گفت: مشکل ما در کشور این است که برخی سازمانها و ارگانها دوست دارند شخصیت فیلمها براساس بخشنامههای آنها شکل بگیرد. زبان سینما با زبان بخشنامه متفاوت است و خیلی باید تلاش کنیم این همدلی را به وجود آوریم چون زبان سینما خیلی متفاوت است و باید زبان آن را قبول کرد.
نوید محمدزاده، پیمان معادی و هومن کیایی هم از جمله بازیگران حاضر در نشست بودند، اما با توجه به سوالات مطرح شده صحبت خاصی نداشتند جز نوید محمدزاده که در بخشی تاکید کرد: قرار نیست تمام قاچاقچیها تصویری باشند که معمولاً تصور میکنیم یا سن بالایی داشته باشند، قاچاقچی میتواند فلسفه زندگی را هم بداند.
در بخشی دیگر ساداتیان درباره سرمایه گذاری فیلم گفت: جنگ که تمام شد دولت گفت هر کسی هر پروژهای دارد ۸۰ درصد آن را تقبل میکند و بعد هم با همین شیوه در دولت فعلی صنعت برای صنعت توریسم چنین برنامهای را اعلام کردند اما آیا برای کار ما، بانکی این امر را به رسمیت میشناسد؟ ما حسرت به دلمان ماند تا از یک بنگاه اقتصادی وام بگیریم.
فیلم «متری شش و نیم» اگرچه با استقبال خوب اهالی رسانه همراه شد اما بسیاری از واکنشها نشان میداد با توجه به تعریف و تمجیدهایی که از ابتدای جشنواره تاکنون درباره این فیلم شنیده شده بود، سطح توقعات میان خبرنگاران و منتقدان بالا رفته بود و انتظارشان در آن حد برآورده نشد.
ایده اصلی
کارگردان فیلم سینمایی "ایده اصلی" در نشست خبری این فیلم که در پردیس ملت برگزار شد،درباره موضوع فیلمش که اشارههایی به فسادهای اقتصادی دارد بیان کرد: اگر واقع بینانه به مسائل اطراف نگاه کنیم و راه حل پیدا کنیم میبینیم بزرگترین دلیل همه زشتیها پیرامون ما ریشه در فساد اقتصادی دارد و شایسته سالاری به سختی در حال پیروزی است، امیدوارم از این فیلم برداشت سطحی نشود.
آزیتا موگویی (کارگردان و تهیهکننده)، بهرام رادان، مریلا زارعی، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی، مهرداد صدیقیان (بازیگران)، امیر عربی (فیلمنام نویس)، سودابه خسروی (طراح گریم)، علیرضا برازنده (مدیر فیلمبرداری)، بهزاد عبدی (آهنگساز) در این نشست حضور داشتند.
آزیتا موگویی کارگردان این اثر در پاسخ به پرسشی درباره بودجه و منابع مالی این فیلم گفت: شهرداری و بانک شهر اسپانسر این فیلم بودند. در تیتراژ سرمایهگذارها گفته شده و از جمله آنها یک شخص کارخانهدار است، شرکت توسعه گردشگری و خودم که از جمله دیگر سرمایهگذارها هستیم. منطقه آزاد کیش هم ماشین و هتل در اختیار ما گذاشت.
در ادامه این نشست امیر عربی نیز که فیلمنامهنویس این اثر گفت که داستان الهام گرفته از واقعیت است.
مریلا زارعی از بازیگران "ایده اصلی" نیز در واکنش به سوالی درباره لاکچری بودن این فیلم گفت: من اخبار اجتماعی و اقتصادی را دنبال میکنم. خبری را درباره اجاره املاک تهران خواندم که حتی روی کاغذ و مقاله برایم حیرتآور بود.
او ادامه داد: ما در جامعه زندگی میکنیم که وضعیت معیشت بسیار سخت است اما نکته جالب این بود که بر سر تصاحب این خانهها مسابقه است. صاحبان این خانهها نبض این جامعه را در دست دارند و این فیلم بحث ریشهای دارو. شکاف طبقاتی عظیمی بین مردم است و کسی آنقدر دارد که نمیداند با آن باید چه کار کند. ما میخواستیم پشت پردهها را بگوییم.
سرخپوست
آخرین فیلمی که در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت به نمایش درآمد «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی بود که پیش از این فیلم «ملبورن» را کارگردانی کرده است. این فیلم معمایی در دهه ۴۰ و در یک زندانی که دکور آن کاملاً طراحی شده بود ساخته شده و نوید محمدزاده نقش سرگرد جاهد را به عنوان بازیگر اصلی آن ایفا کرده است.
به گفته کارگردان، داستان این فیلم از چند سال قبل بر اساس یک خبر طراحی شده بود که آن خبر هم به دعوایی میان مدیران یک فرودگاه و یک زندان برای احداث یک مسیر مربوط می شد.
در نشست پرسش و پاسخ این فیلم که شامگاه پنجشنبه ۱۸ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد، جمعی از عوامل «سرخپوست» به توضیح درباره فیلم خود پرداخته که فضایی متفاوت با بیشتر فیلمهای سینمایی ایران دارد.
جاویدی که تاکید کرد مقطع تاریخی این فیلم را برای نبودن دوربین های مداربسته در زندانها به گذشته برده، گفت: من وقتی «ملبورن» را ساختم، موفقیتهایی به دست آورد گرچه آن را برای فستیوال نساخته بودم. اما این فیلم تفاوتهای زیادی با «ملبورن» دارد و هدفم بیان یک داستان سرراست و بهتر کردن حالا مردم در این روزها بوده است.
بازیگر نقش اصلی فیلم «سرخپوست» نوید محمدزاده است که برای ایفای این نقش ۱۲ کیلو اضافه کرده و کاراکتر خود را بر اساس شناختی که از یک تیمسار قدیمی که در دهه ۴۰ مدیر زندان قصر بوده ساخته است
نوید محمدزاده در نشستی که برای فیلم سرخپوست برگزار شد اعلام کرد که از بازی در دو فیلم متری شش و نیم و سرخپوست رضایت دارد اما قطعاً برای سال آینده فیلمی در جشنواره فجر نخواهد داشت چون میخواهد مدتی کمتر دیده شود و مردم نقشهای او را که در این سالها بازی کرده یک بار دیگر مرور کنند. البته او تاکید کرد فقط برای جشنواره فجر فیلمی نخواهد داشت و احتمالاً او را بیشتر در تئاتر خواهیم دید.