هيات داوران؛ چالش هميشگى جشنواره فيلم فجر-راهبرد معاصر

هيات داوران؛ چالش هميشگى جشنواره فيلم فجر

در ارتباط با سی هفتمین جشنواره فیلم فجر، بیش از همه نحوه انتخاب فیلم ها برای ورود به این جشنواره و داوری آنها را مورد توجه قرار بوده و برخی نسبت به هیات انتخاب و مدیریت «انتخاب‌ها» انتقادهایی را مطرح کرده‌اند
مسعود احمدی
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 07
کد خبر: ۴۳۶۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ جشنواره فیلم فجر به عنوان یک میراث ملی از ابتدای شکل‌گیری تاکنون با همه فراز و نشیب‌ها، اختلاف سلیقه‌ها و نگاه‌های متفاوت یکی از مجامع مهم سینمای ایران و در واقع مهم‌ترین آنها بوده است. در ٣٧ سال گذشته اما با وجود رویکردهای متفاوت در دوره‌های مختلف، هیچگاه شاهد چنین آشفتگی‌ای در برگزاری جشنواره فیلم فجر نبوده‌ایم. جشنواره‌ای که در سال هاى ميانى دولت  دوم روحانى برگزار مى شود و ظرف روزهاى آينده به ایستگاه آخر می‌رسد، نشان داد این دولت پس از ٦ دوره برگزاری این جشنواره حتی در برآورده کردن حداقل انتظارات فیلمسازان، منتقدان، اهالی رسانه و مخاطبان مردمی موفق نبوده است. اتفاقات نامناسب  و گاف‌هایی که در طول مدت برگزاری جشنواره از برگزارکنندگان سر زد، هر کدام به تنهایی برای به چالش کشیدن روند اجرایی این جشنواره کافی بود.

 

از معرفی یک هیات انتخاب ضعیف که از همان ابتدا جشنواره را با حاشیه‌های جدی مواجه کرد تا بازار سياه فروش بلیت که اهالی سینما را با مشکلات فراوان روبه‌رو کرد، از انتخاب هیات داورانی که معلوم نيست چه نقطه  شاخصى در كارنامه خود دارند و سال‌های زیادی در حوزه سینما فعالیت نکرده‌اند تا روند برنامه‌ریزی سانس نمایش فیلم‌ها در کاخ جشنواره، همه و همه دست به دست هم داد تا جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر به بدترین شکل ممکن برگزار شود. در طول مدت برگزاری جشنواره نمایش برخی فیلم‌ها در بخش رقابتی این سوال را برای منتقدان به وجود می‌آورد که اساسا برخی از این فیلم‌ها چگونه وارد بخش رقابتی جشنواره شده‌اند؟ فیلم‌هایی که بسیاری از آنها در حد تله‌فیلم‌های بعدازظهر جمعه‌ای تلویزیون بودند و هرگز در قد و قواره یک کار سینمایی ظاهر نشدند. با همه اینها اما جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر نزديك به ایستگاه آخر است و هیات داوران پرحاشیه این جشنواره با یک ترکیب عجیب، نامزدهای سیمرغ جشنواره در بخش‌های مختلف را بزودى معرفی خواهند کردند.

 

حضور فيلم هاى بدون محتوا و عارى از پيام هاى انسانى و اخلاقى در جشن انقلاب بار ديگر اين نكته را به وزارت ارشاد يادآور شد كه جشنواره فيلم فجر مسير خودش را از انقلاب جدا كرده است و راه خودش را مى شود. امسال در حالى سى و هفتمين جشنواره فيلم فجر برگزار مى شود كه جشن ٤٠ سالگى انقلاب را پشت سر خواهيم گذاشت. با اين حال در جشنواره فيلم فجر كدام اثر سينمايى را هيات داوران انتخاب كردند كه مضامين آن در ارتباط با چهل سالگى انقلاب باشد؟ چرا استقرار چهل سال مديريتى انقلاب اسلامى در هيچ يك از آثار سينمايى حضور ندارد.

 

حضور محمد آفريده تهيه كننده فيلم «يك خانواده محترم» به عنوان داور بخش نگاه نو سى و هفتمين جشنواره فيلم فجر به قدرى براى همگان عجيب و باورنكردنى بود كه سينماگران هم از حضور وى در اين هيات داوران استقبال نكردند و جمعی از خانواده‌های شهدای آذربایجان شرقی و غربی به حضور تهیۀ کنندۀ فیلم «یک خانواده محترم» در هیئت داوری جشنواره فیلم فجر انتقاد کرده‌اند.

 

حضور چهره هاى كم مايه سينمايى در دو هيات داوران بخش نگاه نو و سوداى سيمرغ از چالش هاى اصلى تمامى دوره هاى برگزارى جشنواره فيلم فجر بوده است كه معمولا اصحاب رسانه را نسبت به اين شيوه گزينش افراد متعجب مى كند. حال به نظر مى رسد كه در آئين نامه جشنواره فيلم فجر بايد مفاد حداقلى براى انتخاب و حضور داورى افراد در جشنواره فيلم فجر تبيين شود تا كمتر شاهد اختلاف نظر ميان متوليان برگزارى جشنواره فيلم فجر با منتقدان و اصحاب رسانه حاضر در مهمترين جشنواره سينمايى كشور باشيم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار