سه نکته کلیدی در بودجه 97-راهبرد معاصر

سه نکته کلیدی در بودجه 97

بودجه پیشنهادی دولت برای سال 97، نکات جالب توجهی در موضوعاتی همچون مالیات ها، مسائل عمرانی و نرخ حامل های انرژی را در خود جای داده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 14
کد خبر: ۴۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسن روحانی لایحه بودجه ۹۷ را تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی کرد. پس از ارائه لایحه بودجه ۹۷ توسط رئیس جمهور به مجلس، نکاتی به چشم می خورد که اجمالا و بنا به اهمیت به سه مورد آن در ذیل اشاره می کنیم:


نخست: یکی از اقلامی که در این لایحه خودنمایی می کند، درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده برای سال ۹۷ است. این رقم نسبت به سال ۹۶، ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. بر اساس آخرین آمار از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، درآمد مالیاتی ۶ ماه اول سال ۹۶ نزدیک به ۴۳ هزار میلیارد تومان بوده است، یعنی برمبنای بودجه سال ۹۶ تاکنون ۳۷ درصد از آن محقق شده است. حال سوال از دولت محترم این است چگونه با توجه به اینکه کشور در رکود به سر می برد، به دنبال تأمین بودجه از طریق مالیات است؟ در حالی که برای برون رفت از رکود و ایجاد رونق در کشور، یکی از ابزارها کاهش مالیات واحدهای تولیدی است. این سیاست موجب افزایش فشار بر عمده فعالیت های اقتصادی می شود.


دوم:یکی دیگر از مواردی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور در لایحه بودجه نامعقول به نظر می آید کاهش بودجه عمرانی است. زیرا کاهش بودجه عمرانی در نهایت به کاهش اشتغال و تولید ملی منجر می شود. یکی از دلایل رکود فعلی اقتصاد کاهش بودجه های عمرانی است.بنابراین کاهش این بودجه می تواند تبعات نگران کننده ای برای اقتصاد ایران در سال های آتی داشته باشد.


سوم: مستندات لایحه بودجه 97 نشان می‌دهد دولت افزایش قطعی قیمت حامل‌های انرژی را کلید زده و درآمد ۱۷هزار میلیارد تومانی از این محل پیش‌بینی کرده است؛در صورت افزایش قابل توجه قیمت حامل‌های انرژی، دولت به صورت رسمی وارد اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها شده است. اگرچه بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 93، مواردی چون حذف سهمیه بنزین و محاسبه بنزین با قیمت آزاد و افزایش قیمت بعضی حامل‌های انرژی به صورت پراکنده اتفاق افتاده است اما دولت هیچ‌گاه حاضر نشد رسما این موارد را به عنوان اجرای فاز بعدی هدفمندی یارانه‌ها محسوب کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده