قیمت خرید خانه و نرخ اجاره مسکن در تهران امروز چهارشنبه 25 تیر ۹۹-راهبرد معاصر

قیمت خرید خانه و نرخ اجاره مسکن در تهران امروز چهارشنبه 25 تیر ۹۹

قیمت مسکن در تهران اگرچه در طول یک ماه اخیر با کاهش سرعت رشد همراه بود اما کارشناسان معتقدند که بازار مسکن در سردرگمی به سر  می برد و بین قیمت های اعلامی اختلاف فاحشی وجود دارد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 15
کد خبر: ۵۰۷۲۵

به گزارش راهبرد معاصر قیمت مسکن در تهران در خرداد ماه بر اساس فایل موجود به قیمت میانگین نزدیک 19 میلیون تومان رسیده است که نسبت به ماه قبل 11.6 درصد رشد داشته است. همچنین مقایسه قیمت ها با ماه مشابه در سال گذشته از افزایش نزدیک 43 درصدی حکایت دارد. اگرچه با رشد فزاینده قیمت مسکن در تهران مسئولان تلاش کردند تا جلو افازیش قیمت لجام گسیخته در تهران را بگیرند اما همچنان روند قیمت ها صعودی اگرچه سرعت آن کاهش پیدا کرده است. در این میان بر اساس اعلام بانک مرکزی تعداد معاملات  آپارتمان های مسکونی نسبت به ماه گذشته با کاهش  4.7درصدی روبه رو بوده است که این نشان می دهد افزایش قیمت باعث رکود در بازار مسکن شده است.  البته میزان معاملات نسبت به ماه مشابه در سال گذشته افزا ش 80 درصدی را شاهد بوده است.

وضعیت بازار مسکن در شرق تهران + جدول قیمت

واسطه‌های ملکی می‌گویند تا اوایل هفته گذشته تعدادی از سازنده‌ها قیمت‌های خود را چند روز یکبار تغییر داده و مرتب قیمت‌های بالاتری را برای فروش پیشنهاد می‌کردند که در بسیاری از موارد موجب بر هم خوردن معامله‌ای که توافق اولیه درباره آن صورت گرفته بود، می‌شد. اما طی چند روز اخیر برخی از سازنده‌ها که روی موج تغییرات قیمت اعلامی سوار بودند، روند تثبیت قیمت را در پیش گرفته‌اند و عملا به‌عنوان فروشنده واقعی در بازار ایفای نقش می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد آنها از ادامه هیجان قیمتی در بازار مسکن و حبابی شدن قیمت‌ها بیش از سطوح فعلی ناامید شده و درواقع معتقدند قیمت مسکن به قله رسیده و بعید است از این سطح فراتر برود.

 

هرچند با قطعیت نمی‌توان درباره آینده قیمت مسکن سخن گفت و سرانجام تغییرات قیمتی بستگی زیادی به متغیرهای بیرونی بازار و نیز وضعیت سایر بازارهای سرمایه‌پذیر دارد؛ اما دریافت این سینگال از سوی سازنده‌های فعال در یکی از پرمعامله‌ترین مناطق شهر تهران یعنی منطقه چهار نشان‌دهنده افزایش احتمال توقف افزایش قیمت مسکن در روزها و هفته‌های آتی است. البته نباید فراموش کرد قیمت‌های اعلامی برخی از فروشندگان این منطقه به حدی نسبت به سطح انتظار متقاضیان در بازار بالاتر است که بعید به نظر می‌رسد حتی در همین سطوح قیمتی، خرید و فروشی انجام شود. بنابراین نمی‌توان قیمت‌های آپارتمان‌های نوساز در بازار فعلی را به منزله ارزش قطعی و واقعی آپارتمان در این منطقه تلقی کرد.

مطابق با آمارهای رسمی مربوط به تحولات بازار مسکن در خرداد امسال منطقه ۱۸ ارزان‌‌ترین منطقه پایتخت به لحاظ میانگین قیمت فروش آپارتمان بوده است.

قیمت مسکن در تهران

بازار معاملات مسکن در ارزانترین مناطق تهران + قیمت روز

در خرداد ماه هر مترمربع آپارتمان مسکونی در این منطقه به طور متوسط حول‌وحوش ۸ میلیون و۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید که این میزان کمترین سطح متوسط قیمت فروش مسکن در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران است.

بعد از منطقه ۱۸ منطقه ۲۰ شهر تهران ارزان‌ترین منطقه پایتخت به لحاظ قیمت مسکن است. میانگین قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان در این منطقه در خرداد ماه به ۹ میلیون و۳۰۰ هزار تومان رسید.

منطقه ۱۷ شهر تهران با میانگین قیمت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان سومین منطقه پایتخت به لحاظ کمترین سطح متوسط قیمت فروش آپارتمان است.

تنها در این سه منطقه میانگین قیمت فروش هر مترمربع مسکن در خردادماه کمتر از ۱۰ میلیون تومان گزارش شده است.

بعد از این سه منطقه، مناطق ۱۵ و ۱۹ تهران با میانگین قیمت هر مترمربع ۱۰ میلیون تومان ارزان‌ترین مناطق شهر تهران در معاملات مسکن خردادماه بوده‌اند.

قیمت خانه در تهران

رهن کامل آپارتمان‌های نقلی در تهران + قیمت روز

واسطه‌های ملکی افزایش آپارتمان‌های رهن کامل در بازار واحدهای نقلی تا ۶۰ مترمربع را عمدتا به شرایط رونق در بورس مرتبط می‌دانند.

شواهدی که آنها از بازار اجاره دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد امسال حتی برخی از مستاجران که پیش‌تر با قرارداد ترکیبی از رهن و اجاره در یک واحد آپارتمان سکونت داشته‌اند، به دلیل اصرار موجر به تمدید قرارداد صرفا به شکل رهن کامل، ناگزیر به جابه‌جایی شده‌اند.

تمایل موجران به عرضه آپارتمان‌های اجاری نقلی خود به‌صورت رهن کامل می‌تواند به نفع یک گروه از مستاجران که همواره پرداخت اجاره ماهانه را دشوارتر از تامین ودیعه می‌دانند، تمام شود؛ اما این منفعت مشروط به تعیین قیمت پیشنهادی عادلانه است.

در برخی از محله‌های مصرفی تهران در حالی که ارزش آپارتمان‌های اجاری تا سال گذشته در قراردادهای رهن کامل زیر مترمربعی ۲ میلیون تومان بوده، اکنون قیمت‌های پیشنهادی به بهای مترمربعی ۳ میلیون تومان رهن مشاهده می‌شود که از استطاعت خانوارهای مستاجر ساکن در این مناطق به مراتب بالاتر است.

طبیعی است مستاجرانی که قدرت پرداخت ودیعه آنها برای یک واحد آپارتمان رهنی ۵۰ مترمربعی حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان بوده، امکان افزایش ۵۰ میلیون تومانی این رقم را برای تمدید قرارداد در سال جاری ندارند؛ آن هم بدون اینکه بر مطلوبیت واحد اجاری آنها افزوده شود.

نرخ اجاره در تهران

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار