مشکلات آموزش مجازی برای 3 میلیون دانش آموز نیازمند ابزار-راهبرد معاصر
ادارات، مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل شدند تهران فردا هم تعطیل شد/ آموزش غیرحضوری مدارس و تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران مدارس و دانشگاه‌های زنجان چهارشنبه ۲۸ آذر تعطیل شد فردا دانشگاه بوعلی سینا تعطیل شد/ فعالیت‌های آموزشی به صورت مجازی آلودگی هوای تهران به وضعیت قرمز رسید مدارس قم فردا (چهارشنبه) غیرحضوری شد نیمه شرقی کشور رکوردار سرما شد  ادارات مازندران فردا تعطیل نیست؛ فعالیت مدارس غیرحضوری تردد رایگان بانوان با BRT و مترو در روز زن / برگزاری نمایشگاه خوداشتغالی زنان در ایستگاه‌های منتخب مترو مدارس ۱۱ شهرستان کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل است / ادارات فعالند مدارس و دانشگاه‌های یزد فردا هم تعطیل شدند گیلان ۲۷ آذرماه تعطیل نیست اسکان اضطراری بیش از ۱۲۰ نفر گرفتار در برف در نیشابور/ استقرار ۲ اتوبوس برای اسکان بی‌خانمان‌ها مشاهده اشیاء نورانی در آسمان فردیس / ماجرا چه بود؟ تعطیلی مدارس ۱۳ شهر سیستان و بلوچستان به دلیل سرما/ فعالیت ادارات با تاخیر

مشکلات آموزش مجازی برای 3 میلیون دانش آموز نیازمند ابزار

وزیر آموزش و پرورش گفت: از مجموع15 میلیون دانش‌آموز حدود 3 میلیون و 200 هزار دانش‌آموز نیازمند ابزار دریافت آموزش‌های مجازی هستند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 03
کد خبر: ۵۳۳۷۱

به گزارش راهبرد معاصر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نهمین نشست شورای هماهنگی ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که به میزبانی کمیته امداد برگزار شد، اظهار کرد: عدالت یکی از مفاهیم کلیدی انقلاب اسلامی است لذا اگر بپذیریم در برابر این مفهوم مسؤول هستیم پس باید دین خود را ادا کنیم و برای دستیابی به عدالت باید تلاش کنیم.

وی افزود: بسیاری از ناعدالتی‌ها ناشی از توزیع نامناسب فرصت‌هاست لذا جوامعی در توسعه عدالت اجتماعی موفق هستند که در ارائه عدالت آموزشی موفق باشند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران قدم‌های خوبی در توسعه عدالت آموزشی برداشته و در منطقه کارنامه درخشانی دارد، تصریح کرد: ما در آموزش و پرورش باید برای آموزش دانش‌آموزان جامعه فکر کنیم و تلاش کنیم توزیع آموزش عادلانه باشد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اینکه ما در ایران 10 هزار مدرسه با دانش‌آموز کمتر از 10 نفر داریم، نشانه‌ای از تأمین دسترسی همه دانش‌آموزان به آموزش و گامی در جهت عدالت آموزشی است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در کاستن از محرومیت‌ها، قدم‌های خوبی را با همراهی و مساعدت خیرین برداشته است به طوری که بر اساس آمار و ارقام حدود30 درصد مدارس توسط خیرین مدرسه ساز احداث شده است و این یعنی مشارکت جامعه در توسعه عدالت آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا همه چیز را به هم ریخت و آسیب‌هایی را ایجاد کرد.لذا در این شرایط راه‌هایی را که سال‌های سال برای ارائه آموزش‌ها استفاده می‌کردیم بر اثر کرونا بسته شد.

وی ادامه داد: پس ازبسته شدن روش‌های معمول و سنتی آموزش باید راه‌های جدیدی را می‌پیمودیم و این کار را انجام دادیم اما در این مسیر با افرادی مواجه شدیم که مشکل دریافت آموزش‌های مجازی دارند در ستاد ملی کرونا نیز به این موضوع پرداخته و تصمیماتی اتخاذ شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی برای دانش‌‌‌آموزان با عنوان «سامانه شاد» گفت: در سال تحصیلی گذشته پس از شیوع کرونا، از ۱۴میلیون دانش‌آموز سراسر کشور حدود۱۰ میلیون نفر در این سامانه عضو شدند و بیش از سه میلیون دانش‌آموز به دلایلی همچون نداشتن گوشی هوشمند یا تبلت یا عدم دسترسی به اینترنت، امکان استفاده از این سامانه را پیدا نکردند و در خطر ترک تحصیل قرار گرفتند.

وی دسترسی به ابزارهای آموزشی فناورانه را یک ضرورت دانست و افزود: امروز مدرسه به یک تبلت تبدیل شده و نگرانیم که پیشرفت‌های کشور در حوزه پوشش تحصیلی و کاهش نرخ ترک تحصیل به خطر بیفتند و اهدافی که به خوبی پیش رفته است، متوقف شود.

وزیر آموزش و پرروش بر استفاده از ظرفیت خیران برای توسعه آموزش مجازی در کشور تاکید کرد و ادامه داد: خیران مدرسه‌ساز می‌توانند با تمرکز بر خرید تبلت برای دانش‌آموزان، مدارس را به خانه نیازمندان ببرند.

وی اظهار کرد: ۳۰ درصد مدارس ما زیر ۳۵ نفر دانش‌آموز دارد که حدود ۱۰ درصد دانش‌آموزان کشور را شامل می‌شوند و امکان برگزاری کلاس حضوری را دارند. در برخی مناطق نیز استفاده از روش زوج و فرد کردن دانش‌آموزان به عنوان یک راه حل پیشنهاد شده است تا بخشی از نگرانی مسئولان در مورد تامین ابزار و تجهیزات آموزش مجازی برطرف شود.

حاجی میرزایی گفت: به همه مدارس ابلاغ کردیم برای تک تک دانش آموزان برنامه ویژه‌ای را طراحی کنند و وضعیت هر دانش آموز را تا قبل از 15 شهریور مشخص کنند که آیا این دانش آموز قادر به دریافت آموزش‌های مجازی هست یا خیر و این موضوع را اعلام کنند.

وی افزود: از مجموع 15 میلیون دانش آموز حدود 3 میلیون و 200 هزار دانش آموز نیازمند ابزار دریافت آموزش‌های مجازی هستند. لذا بخشی از جامعه ممکن است قادر به تهیه این وسایل مورد نیاز نباشند. بنابراین نهادها و دستگاه‌های مختلف در کنار خیرین برای تهیه این ابزار باید تلاش کنند تا عدالت آموزشی برقرار شود.

وی اضافه کرد:در کنار همه کاستی‌ها،نگرانی ما در خصوص کیفیت آموزشی برطرف خواهد شد، زیرا امکان تدریس با کیفیت و در دسترس بودن آموزش‌های باکیفیت از ویژگی‌های فضای مجازی است و این فرصتی برای تحقق عدالت آموزشی است. لذاما موظفیم همه ظرفیت‌ها را به کار گیریم و با راه حل‌های مختلف مشکل تبلت دانش آموزان مناطق محروم و مشکل دسترسی آنها را برطرف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه اندازی سامانه شاد و آموزش‌های مجازی گفت: ما وارد کار بزرگی شدیم که می‌تواند نقطه عطفی برای رفع بسیاری از مشکلات باشد بنابراین ارزش این‌کار اقتضا می‌کند ما همه ظرفیت ها را به کار گیریم و از فرصت‌ پیش آمده استفاده کنیم.

وی ادامه داد: سه موضوع بسیار مهم است اول اینکه ضروری است برای کاستن نیازهای دانش آموزان همه نهادهای حمایتی در جهت مجموعه‌های خودشان گام بردارند، دوم مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها است.

حاجی میرزایی افزود: در سومین استراتژی،نیازمند درگیر کردن جامعه با این موضوع هستیم؛ مشارکت فعال اجتماعی خانواده‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: از ظرفیت‌های تبلیغی باید برای نهادینه کردن آموزش مجازی و مشارکت جامعه در رفع مشکلات پیش روی این آموزش‌ها،استفاده کرد. بنابراین دستگاه‌ها هریک باید حل بخشی از این مشکل را بر عهده گیرند.

 

فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده