به گزارش راهبرد معاصر؛ محسن حاجی میرزایی در ارتباطی با رادیو «گفتوگو» درباره افزایش حقوق فرهنگیان اظهار کرد: یکی از دغدغه های جامعه فرهنگی رتبه بندی است. فرهنگیان علاقه مند هستند همانند دانشگاهیان و متناسب با صلاحیت های حرفه ای و تخصصی در درجات مختلفی طبقه بندی شوند.
وی افزود: معلم یک واژه منحصر است که افراد تجربیات و صلاحیت و تحصیلات متفاوتی دارند و انتظار دارند که این موارد در دریافتی آنها لحاظ شود. سندتحول و قانون هم بر این موضوع تاکید و تصریح کرده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قبل از دوره وزارت بنده هم اقداماتی انجام شده بود و مجموعه این تلاش ها در دوره بنده به ثمر نشست گفت: بر اساس آیین نامه، رتبه بندی معلمان در رسته شاغلین رسمی متناسب با صلاحیت های عمومی ، حرفه ای و اختصاصی در رتبه های یک تا پنج قرار گرفته و برحسب هررتبه از مزایایی بهره مند شدند.
حاجی میرزایی بابیان اینکه رتبه بندی از مهر ۹۸ اجرایی شد که هم کمک خوبی بود و هم پاسخی به مطالبات بود افزود: آخر سال ۹۸ فوق العاده فصل دهم قانون مدیریت خدمات که اجازه رشد ۵۰ درصدی امتیازات را می داد بخش اداری که از این ظرفیت استفاده نکرده بودند که مشمول شدند. چون قبلا رتبه بندی را از همین ظرفیت فصل دهم اجرا کرده بودیم، شاغلین آموزشی هم از مزایایی بهره مند شدند و مجددا همه در یک نقطه مشترکی از این قانون بهره مند شدند.
وی افزود: یک فوق العاده تخصصی داشتیم که مشاغل اداری در مابقی دستگاه های اداری می گرفتند اما در آموزش و پرورش شامل آن نبودند که از خرداد ۹۹ اعمال و در احکام اعمال شد. مجموعه اتفاقاتی که از مهر ۹۸ تا خرداد ۹۹ در حقوق فرهنگیان رخ داد بیش از ۶۵ درصد افزایش حقوق را به همراه داشت.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی فرهنگیان گلایه دارند که چرا مرتب این موارد اطلاع رسانی می شود؟ گفت: این نکته درست است؛ اما این سوال را همه جا از ما می پرسند، زیرا در جامعه فرهنگیان چنین سوالی مطرح است. با همه اینها تصریح می کنم که افزایش ۶۵ درصدی حقوق باعث شده حقوق فرهنگیان به متوسط دریافتی کشوری سایر کارکنان دولت نزدیک شود.
تحویل ۵۰۰ واحد مسکونی تا پایان امسال
حاجی میرزایی درباره مسکن فرهنگیان نیز اظهار کرد: فراخوانی به همه فرهنگیان اعلام کردیم که هر کسی صاحب خانه نیست و واجدشرایط خانه دار شدن است ثبت نام کند. ۳۲۰ هزار نفر از شاغلین و بازنشستگان ثبت نام کردند که اسامی را در اختیار وزارت راه قرار دادیم که اطلاعات ۷۵ هزار نفر تایید شد، البته بررسی ها ادامه دارد و ممکن است تعداد دیگری به این جمع افزوده شود.
وی ادامه داد: تفاهم ما برای ساخت ۱۷۰ هزار مسکن است و قرار شده هرکجا که زمین داریم ما در اختیار قرار دهیم و هرکجا زمین نداریم وزارت راه اقدام کند تا فرهنگیان از تسهیلات درنظر گرفته شده استفاده کنند. در گام اول نزدیک به ۲۰ هزار نفر واحد مسکونی شان هم مشخص شد و ۳۰ تا ۹۰ درصد هم احداث شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به ما نوید داده اند تا ۵۰۰ واحد را تا آخر سال ۹۹ تحویل بدهند. اولویت را به بازنشستگان، زوج های فرهنگی و زنان سرپرست خانوار داده ایم. اعتباری برای دریافت وام مسکن در نظر گرفته شده است.
بهروزرسانی پرداخت خسارات بیمه ای
حاجی میرزایی با اشاره به بیمه فرهنگیان نیز اظهار کرد: همه ما در معرض بیماری قرار داریم. کاری که توانستیم امسال انجام دهیم این بود که تعداد خدمات مشمول بیمه را افزایش دادیم و تعداد مراکزی که افراد می توانستند مراجعه کنند را نیز افزایش دادیم. زمان پرداخت خسارات را به یک هفته کاهش دادیم و اکنون پرداخت خسارات به روز است.
استخدام بی سابقه در آموزش و پرورش
حاجیمیرزایی در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۹ مجوز استخدامی که گرفتیم در ۱۰ سال گذشته بی سابقه است افزود: ۲۰ هزار مجوز جذب در دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور و ۲۸ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و برگزاری آزمون استخدامی و ۲۵ هزار مجوز تبدیل وضعیت حق التدریس ها و آموزش دهنده و آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی را دریافت کرده ایم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: طبق قانون برنامه تا آخر سال ۱۴۰۰ باید همه این افراد که از آنها نام بردیم تبدیل وضعیت و استخدام شوند که برای امسال این مجوز ۲۵ هزار نفر است.
سیر صعودی جمعیت دانش آموزی و بازنشستگی فرهنگیان
حاجی میرزایی با بیان اینکه در طول برنامه ششم توسعه که هنوز یکسال آن باقی مانده است ۱۸۶ هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شده اند که سه برابر جذب نیرو در برنامه پنجم توسعه است گفت: تا سال ۱۴۰۴ سیر جمعیت دانش آموزی صعودی و سیر بازنشستگی در آموزش و پرورش هم صعودی است و هرسال حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر بازنشسته می شوند.
کرونا و آموزشی که تعطیل نشد
وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره عملکرد وزارت آموزش و پرورش در دوران کرونا گفت و توضیح داد که دنیا در برابر پدیده غیرمنتظره ای قرار گرفت که همه شئون زندگی را تحت تاثیر قرار داد و بزرگترین وقفه آموزشی رخ داد. بیش از یک میلیارد افراد در حال تحصیل از رفتن به مدرسه و دانشگاه محروم شدند.
وی افزود: این تعطیلات طولانی شد و یکی از مهمترین آسیب های ان این بود که خطر ترک تحصیل افراد محروم تر را تهدید می کند. فراموشی یافته ها و از دست دادن یک سال زندگی از دیگر تبعات چنین تعطیلات طولانی مدت بود. ما به این نتیجه رسیدیم که آموزش را تعطیل نکنیم. نهضتی در میان فرهنگیان شکل گرفت. باید روی کارهای ارزشمند فرهنگیان کار شود و نمونه های فداکاری و ایثار آنها به نمایش کشیده شود.
حاجی میرزایی با بیان اینکه راه حل ثابت و یکسانی در تمام دنیا وجود نداشت و کشورها به روش های متعددی متوسل شدند اظهار کرد: ما از حیث سرعت و کیفیت آموزش کارنامه قابل قبولی داریم. یک هفته پس از تعطیلات آموزش های تلویزیونی شروع شد و به تدریج ساعات تدریس افزایش یافت و به ۴۰ نوبت آموزش از طریق شبکه های رسانه ملی رسید و ۲۰۰۰ برنامه آموزشی ارائه شد.
وی ادامه داد: البته دو سوم کتاب درسی آموزش داده شده بود و یک سوم باقی مانده از طریق رسانه ملی تدریس شد. تلویزیون ۹۷.۳ درصد پوشش داشت. پس از برنامه نیز امکان دانلود برنامه ها وجود داشت. تنها اشکال کار این بود که تعاملی نبود و امکان دریافت بازخورد و کنترل نداشتیم که بچه ها برنامه را دیده اند یا خیر؟. بنابراین ناگزیر شدیم به روش های دیگری روی بیاوریم که در همین راستا شبکه شاد راه اندازی شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شبکه شاد بومی، ملی، یکپارچه، سراسری و تعاملی بود عنوان کرد: زمانی نداشتیم که بخواهیم این شبکه را به صورت پایلوت اجرا کنیم بنابراین قطعا ابتدای کار کاستی هایی داشت. بیش از ۱۱.۵ میلیون دانش آموز، دومیلیون اولیای دانش آموزان و مدیران و معلمان به شبکه پیوستند. تمام محتوای مورد نیاز تولید و در شبکه شاد بارگذاری کردیم.
پرونده سال تحصیلی با کمترین دغدغه بسته شد
حاجی میرزایی ادامه داد: برای کسانی که دسترسی به اینترنت نداشتند نیز بسته های آموزشی تهیه و ارسال شد و در برخی مناطق نیز کلاس هایی به صورت حضوری برگزار شد. ضمن آنکه از اواخر اردیبهشت مدارس به صورت موقت و یک ماهه برای رفع اشکال داوطلبانه بازگشایی شد و ۲۰ درصد دانش آموزان در روستاها و ۱۵ درصد در شهرها مراجعه کردند و اشکالاتشان رفع شد که در دوره ابتدایی آمار بالاتر بود. آزمون های پایانی نیز برگزار و پرونده سال تحصیلی با کمترین دغدغه بسته شد.
چگونگی برگزاری کلاسها در سال تحصیلی جدید
وزیر آموزش و پرورش درباره سناریوهای بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور ماه در سه وضعیت سفید، زرد و قرمز گفت: ستاد ملی کرونا به پیشنهاد آموزش و پرورش اعلام کرد که آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور باشد. اصل بر این است هرکجا امکان برگزاری حضوری هست، کلاس ها حضوری برگزار شوند. ۳۵ درصد مدارس ما زیر ۵۰ دانش آموز دارند و مجموع دانش آموزان آنها به ۵۰۰ هزار نفر می رسد که می توانند کلاس ها را با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به صورت حضوری برگزار کنند.
هزینه اینترنت شبکه شاد تامین می شود
حاجیمیرزایی گفت: هرکجا جمعیت زیاد است بچه ها به دو دسته تقسیم شوند و به این ترتیب تعداد دانش آموز در هرکلاس کم شود اما ممکن است در برخی مناطق اجازه برگزاری حضوری را به کلی به ما ندهند که در این صورت آموزش غیرحضوری است. شبکه شاد را توسعه داده ایم و آموزش های تلویزیونی هم شروع می شود.
حاجی میرزایی افزود: از ابتدای شهریور با وزارت ارتباطات در ارتباطیم و متعهدیم که همه مدارس به شبکه ملی اینترنت وصل شوند. درباره پهنای باند نیز در حال گفت وگو هستیم. هزینه اینترنت را هم تامین می کنیم.
همشهری