سه پیشنهاد جلسه اضطراری شورای سنجش و پذیرش دانشجو به شورای عالی انقلاب فرهنگی جزییات و ساعت طرح ترافیک از ۱۶ فروردین ۱۴۰۴ روش‌های پرداخت زکات فطره اعلام شد ممنوعیت تردد کلیه وسایل نقلیه از مرزن آباد به سمت تهران از دقایقی قبل آغاز ثبت نام میهمانی و انتقال دانشجویان از ۱۵ فروردین صدور حکم سنگین برای ۹ متهم فساد در شورای شهر سردشت تدوین اساسنامه مدارس مجازی/ برنامه وزارت آموزش و پرورش در حوزه هوش مصنوعی ورود سامانه بارشی از شمال غرب و غرب کشور امروز و فردا چطور با ChatGPT عکس‌هایمان را به سبک انیمیشن‌های استودیو «جیبلی» درآوریم؟ ۵۰۵ جانباخته و ۱۲ هزار مجروح در ابتدای طرح نوروزی در کشور سازمان نظام پرستاری: کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در بیمارستان‌های کشور مرکز مدیریت راه‌های کشور: تردد ۲۱.۶ میلیون خودرو در موج اول سفر‌های نوروزی برخورد قضایی با عوامل انتشار کلیپ خارج از شئون از یک کنسرت تشریح وضعیت ترافیکی جاده‌ها و محور‌های مسدود در روز جمعه ۸ فروردین هواشناسی ایران امروز ۱۴۰۴/۱/۸؛ بارندگی و وزش باد در ۱۱ استان

فرآیند صدور پروانه در دفاتر خدمات الکترونیک تهران بروکراتیک است

محمد سالاری گفت: فرآیند صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی یکی از بروکراتیک ترین فرایندهای ارائه خدمات در شهرداری تهران است و از بیشترین میزان نارضایتی شهروندان برخوردار است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 14
کد خبر: ۵۸۹۷۷

به گزارش راهبرد معاصر جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران پیرامون فرآیند صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی و به ویژه آسیب‌شناسی عملکرد دفاتر الکترونیک شهر تهران برگزار شد.


محمد سالاری رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای شهر تهران گفت: در این جلسه مشاور طرف قرارداد با مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نسبت به ارائه گزارش مجموعه مطالعات و پژوهش‌های خود در خصوص نقاط ضعف و مشکلات و به طور کلی وضعیت ارائه خدمات توسط دفاتر خدمات الکترونیک پرداخت.

 

وی ادامه داد: علیرغم خروجی‌های بسیار مثبتی که این گزارش داشت، اما معطوف بودن کامل این پژوهش به عملکرد دفاتر و فرآیندهای درون سیستمی آن، اشکال اساسی مطالعات و گزارش ارائه شده بود، در صورتیکه انتظار کمیسیون شهرسازی و معماری فراتر از این نگاه و بررسی عملکرد و نقش و جایگاه دفاتر در فرآیند کلی صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی بود و اینکه در این نگاه وضعیت و نقش دفاتر چگونه است و برای حل مشکلات چه سناریوهایی متصور است؟

 

سالاری تصریح کرد: فرآیند صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی یکی از بروکراتیک ترین فرایندهای ارائه خدمات در شهرداری تهران است و لذا بیشترین نارضایتی شهروندان و ذی‌نفعان در حوزه مربوطه وجود دارد. علی رغم اینکه در سال ۸۶ شورای شهر تهران موافقت خود را با برون سپاری ارائه خدمات حوزه شهرسازی و معماری، صدور پروانه و گواهی‌های ساختمان به دفاتر الکترونیک با هدف کاهش بروکراسی، کاهش فساد و رانت، کاهش اعمال سلیقه با رقابتی کردن ارائه خدمات و البته نظارت مستمر و جدی اعلام کرد اما گزارش‌ها حاکی است که با ایجاد دفاتر الکترونیک نه‌تنها تعداد نیروها و کارشناسان حوزه شهرسازی و معماری مناطق ۲۲ گانه کاهش پیدا نکرد، بلکه چندین برابر هم شده است و همچنان در بخش قابل توجهی از خدمات موازی و دوباره کاری می‌شود و شهروندان بین دفاتر و شهرداری‌ها در برخی موارد بلاتکلیف هستند.

 

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده بر روی تجربیات جهانی اظهار داشت: رویکرد حاکم بر فرآیند صدور پروانه و گواهی‌ها می‌بایست شهروند محور و توأم با هوشمندسازی کامل فرایندها باشد و دفاتر الکترونیک، متخصصین، کارشناسان و مهندسین ذیصلاح کمک یار شهروند در این پروسه باشند.

 

سالاری افزود: نهایتاً در این جلسه مقرر شد، معاونت شهرسازی و معماری نسبت به ارائه لایحه فرایند صدور پروانه و گواهی‌ها اقدام کند و پس از تصمیم گیری درخصوص این فرآیند آن هم با رویکرد حداکثری شهروند محوری و هوشمندسازی، جایگاه و نقش دفاتر الکترونیک تبیین و تعیین تکلیف شود.

 

مهر

ارسال نظر