به گزارش راهبرد معاصر معاونت دادستانی کل کشور چندی پیش با ارسال نامهای به اتحادیه کسب و کارها مجازی، تاکید کرد سایتهایی چون دیوار، شیپور و باما از ابتدای مهر ماه ملزم به ثبت هویت آگهیدهندگان خود در سامانه سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) هستند.
این دستورالعمل از همان زمان، با انتقاداتی از سوی فعالان این حوزه و نهادهای صنفی از جمله سازمان نظام صنفی رایانهای و اتحادیه کسبوکارهای مجازی مواجه شد. برخی کارشناسان نگران بودند که اجرای شتابزده این تصمیم و ایجاد ابهام و پیچیدگی در احراز هویت کاربران، آنها را از سایتهای انتشار آنلاین آگهی دلزده کند و به سمت پلتفرمهای غیرقابل نظارت سوق دهد.
پیگیریهای نهادهای صنفی در این رابطه موثر بود و اجرای دستورالعمل موقتا متوقف شد. مدیران کسبوکارهای آنلاین معتقدند انحصار احراز هویت با یک سامانه و خارج شدن کاربر از پلتفرم برای هویتسنجی در یک سایت دیگر، ضربه بزرگی به کسبوکار آنها میزند.
بر اساس این گزارش، بررسیهای سازمان نظام صنفی رایانهای نشان میدهد که پلتفرمهای موفق انتشار آگهی در دنیا، برای احراز هویت کاربران خود از شماره تلفن کاربر استفاده میکنند. براساس بررسیهای این کمیسیون از آنجایی که هر سیم کارت به اسم یک شخص معین صادر شده، فرایند احراز هویت بدون کمترین پیچیدگی و مشکل سمت کاربران انجام میشود. در حالی که در روش پیشنهادی کنونی توسط «امتا» کاربر از مسیر ثبت آگهی خود خارج شده که این امر چالش زیادی برای کاربران ایجاد خواهد شد (پیوست).
حالا امتا با انتشار اطلاعیه از احراز هویت کاربران در این سامانه دفاع کرده است. به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در این اطلاعیه تاکید شده است که این سامانه به صورت API در اختیار کسب و کارها قرار میگیرد. با توجه به اینکه مرحله اول و اصلی احراز هویت در فضای مجازی، شناسایی (ثبتنام) غیرحضوری کاربران است و در فرآیند این شناسایی، اطلاعات مهم هویتی کاربران اخذ میشود، لذا کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی ذیل شورای عالی فضای مجازی راهاندازی این سامانه را با شرط صیانت از داده های کاربران به تصویب رسانده است.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: نقطه قوت شیوه احراز هویت اِمتا نسبت به شیوه پیشنهادی برخی منتقدان، فرآیند ساده و کوتاه آن است، به این شکل که کاربر فقط یک مرتبه شناسایی میشود و در دفعات بعدی تنها با نام کاربری (شماره موبایل) و رمز عبور یکتای خود احراز میشود. در نظر بگیرید چندین هزار کسب و کار وجود دارد و با شیوه پیشنهادی هر یک برای احراز هویت کاربر خود میبایست فرآیند شناسایی را طی کند که این فرآیند به مراتب طولانیتر است و حجم ترافیکی و بار مالی پیامکی زیادی را به سامانه مربوطه و کسب و کارها تحمیل میکند و تجربه کاربری نامناسبی نیز دارد. با توجه به اینکه شیوه مذکور تاکنون عملیاتی نشده، لذا تبعات منفی آن آگاهانه یا ناآگاهانه در نظر گرفته نشده است.
بر اساس این اطلاعیه در حال حاضر فرآیند شناسایی بیش از هشت میلیون کاربر در سامانه اِمتا طی شده و این کاربران تنها با وارد نمودن شماره موبایل و رمز عبور خود برای کسب و کارها احراز هویت میشوند.
امتا افزوده است: بررسی ها نشان میدهد با توجه به ساختار، ویژگیها و کارکردهای سکوهای آگهی، هیچ یک از پلتفرمها و شبکههای اجتماعی خارجی قابلیتهای کاربردی در این خصوص را ندارند و از طرفی صرفا کاربرانی ریزش میکنند که به قصد انجام اقدامات سوداگرانه و خلافکارانه در این بسترها فعالیت می کنند. قابل توجه تحلیلگران اینکه، یکی از عللی که کاربران به سمت شبکههای اجتماعی خارجی هدایت میشوند استعلام قیمت برخی کالاهاست که از سکوهای آگهی حذف شده است، که در این خصوص نظر کارشناسی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز عدم حذف قیمتهاست و درصورتی که این سکوها دستورالعمل ابلاغی از سوی کمیته عالی نظارت بر کسب و کارهای مجازی در شهریورماه سال گذشته را که یکی از بندهای مهم آن الزام احراز هویت آگهیدهندگان است را رعایت می کردند، قیمت های خودرو و مسکن از این سکوها حذف نمیشود.
به گزارش تجارتنیوز، کسب و کارهای انتشار آگهی آنلاین از صدور دستورالعملهای قانونی، بدون مشورت با آنها گلایه دارند و شاید اگر تصمیمات با حضور و مشورت آنها گرفته شود، چالشهای کمتری میان فعالان این حوزه و مراجع قانونی ایجاد شود.
تجارت نیوز