کدام نامزد انتخابات به کاخ سفید راه می یابد؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
محمد کهندل؛ استاد دانشگاه در گفت و گو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

کدام نامزد انتخابات به کاخ سفید راه می یابد؟

پیش‌بینی این است که ترامپ ۲۷۱ رای الکترال را اخذ می‌کند. در صورتی که ترامپ به عنوان رئیس جمهور چهار سال آینده آمریکا انتخاب شود، قطعا سیاست های خارجی آمریکا چه در ارتباط با برجام، اف ای تی اف، مسائل منطقه و غیره تفاوت چندانی نمی کند.
محمد کهندل؛ استاد دانشگاه
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 04
کد خبر: ۶۵۵۵۹

کدام نامزد انتخابات به کاخ سفید راه می یابد؟

 

دکتر محمد کهندل اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با راهبرد معاصر پیرامون انتخابات آمریکا گفت: آمارهای انتخاباتی آمریکا تا کنون نشان دهنده این است آقای ترامپ به احتمال زیاد برنده این انتخابات است، لذا رئیس جمهور آمریکا کاخ سفید را ترک نمی‌کند و در ۴ سال آینده در کاخ ریاست جمهوری خواهد بود. آراء اعلام شده تا کنون به نفع آقای ترامپ است، اگرچه آقای جوبایدن در حال حاضر ۲۲۳ رای الکترال دارد و آقای ترامپ ۲۱۲، اما آرای غرب آمریکا که تقریباً ۶ ایالت غرب آمریکا که در نتیجه انتخابات نهم است تا کنون رای پنج ایالت مهم متعلق به آقای ترامپ بوده است.


این استاد اقتصاد تصريح نمود: پیش‌بینی این است که آقای ترامپ ۲۷۱ رای الکترال را اخذ می‌کند. در صورتی که آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهور چهار سال آینده آمریکا انتخاب شود، قطعا سیاست های خارجی آمریکا چه در ارتباط با برجام، اف ای تی اف، مسائل منطقه و غیره تفاوت چندانی نمی کند. اگرچه حتی اگر آقای جوبایدن هم وارد کاخ سفید شود هیچ تفاوتی در تغييرات مواضع علیه جمهوری اسلامی ایران انجام نمی شود، به این دلیل که اهداف آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تغییر نمی‌کند، با این حال ممکن است برای رسیدن به اهداف نهایی در برخی از سیاست های راهبردی تغییراتی ایجاد کنند اما با ورود آقای ترامپ به کاخ سفید و تثبیت ماندگاری وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا، وضعیت تحریمی تداوم می یابد. به عبارت دیگر اتفاق خاصی در اقتصاد ایران رخ نمی دهد، اگر چه بنده بر این باورم که اگر آقای جو‌بایدن هم پا به کاخ سفید می گذاشت عملا شانسی برای جمهوری اسلامی ایران در مسائل اقتصادی وجود نداشت چرا که بیشتر مسائل اقتصادی ما داخلی است.


محمد کهندل در ادامه با تاکید بر توجه به منویات و راهبردهای مقام معظم رهبری در تکیه بر توانایی های داخلی گفت: جمهوری اسلامی و بالاتر از آن هژمونی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در دنیا رقیب بلامنازع هژمونی لیبرالیسم است، لذا تمدن ما در تقابل با تمدن غرب و راهبردهای غرب است و به هيچ عنوان بین راهبردهای این دو تمدن و دیدگاه همسویی وجود ندارد و این تقابل تمام شدنی نیست. دنيا متوجه این موضوع شده که هژمونی غرب در حال افول است و برعکس هژمونی ایران بزرگ از پایین به بالا رو به صعود است.


استاد اقتصاد در ادامه تصریح نمود: وقتی جمهوری اسلامی ایران در چنین مسیری قرار گرفته نیازمند توجه به مسائل مهمی است، اگر خواهان ماندن در مسیر اقتدار و حرکت رو به جلو هستیم باید با قدرت تمام به راه خود ادامه‌ دهیم، در هدف متعالی خود دچار شک و تردید نشویم، ضمن اینکه تمامی امکانات و توانمندی های خود را به کار بگیریم، اینکه چنین اتفاقی افتاده که جمهوری اسلامی ایران روند رو به صعود در ساحت تمدن اسلامی را رهبری و دنبال می کند و متولی و پرچمدار آن است بدون کمترین کمکی از سوی آمریکا بوده و دقیقا به دلیل تقابل جدی در حوزه های نظامی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. دشمن در چهل سال گذشته برنامه های زیادی برای زمین زدن و سقوط جمهوري اسلامي ايران طراحی و اجرا شده اما خوشبختانه می توان گفت انقلاب اسلامی و جریان مقاومت در اکثریت قریب به اتفاق صحنه ها پیروز بوده و به راه خود ادامه داده و خوشبختانه با صلابت به سمت اهداف خود حرکت می کند.


وی در ادامه تصریح نمود: متأسفانه کشور در حوزه اقتصادی و فرهنگی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند، مشکلاتی که به فرموده مقام معظم رهبری داخلی است. بنده معتقدم مشکلات ما نشات گرفته از مدیریت ناکارآمد و فشل سیاسیون و مدیران کلان اقتصادی ماست، لذا ربطی به دشمنی های دشمن ندارد، البته نه اینکه تحریم های غرب بی تاثیر است اما اینکه با فرافکنی همه ی مشکلات را متوجه دشمن کنیم، قطعا اینگونه نیست.

 

محمد کهندل اقتصاددان در پایان خاطر نشان کرد: انتخابات‌ آمریکا یک تلنگر بزرگی برای سیاسیون ماست که منتظر ترحم دشمن نباشند، حتی اگر آمریکا یا جهان غرب دشمن ما نباشند که هستند، رقیب ما به شمار می روند، بنابراین نباید منتظر ترحم رقیب يا دشمن خود باشیم. باید آستین ها را بالا بزنیم، قدم های محکمی برداریم، تفکرمان را اصلاح کنیم و با توجه به توانمندی های داخلی اقداماتی برای حل مسائل فرهنگی و اقتصادی کشور اتخاذ کنیم. اگر چنین بیاندیشیم و عمل کنیم قطعا مسیر ما مسیر پر رونق و نصرت خداوند متعال همراه ما خواهد بود و با مدیریت درست به اهداف متعالی ایران عزیز اسلامی خواهیم رسید.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده