اسپر قربانی خشم ترامپ از جمهوری‌خواهان شد-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
مرتضی مکی؛ کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

اسپر قربانی خشم ترامپ از جمهوری‌خواهان شد

به نظر می رسد  ترامپ از عدم حمایت جمهوری خواهان، کارکنان کاخ سفید و حتی دولت فدرال از خود بسیار عصبانی و آزرده خاطر است. وی بر این باور بود که آنها از او حمایت های جدی به عمل می آورند؛ در حالی که چه در کارزار انتخابات و چه پس از آن بسیاری از جمهوری خواهان و اطرافیان  ترامپ، او را وادار به پذیرش نتایج انتخابات کردند.
مرتضی مکی؛ کارشناس مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 11
کد خبر: ۶۶۲۸۱

اسپر قربانی خشم ترامپ از جمهوری‌خواهان شد

 

مرتضی مکی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص چرایی برکناری وزیر دفاع آمریکا گفت: برکناری  مارک اسپر مثل بسیاری از وقایع و تصمیمات  ترامپ موضوع غیر عادی و عجیبی نبود که یک باره از سوی  ترامپ سر زده باشد.

 

وی در این باره افزود: موضوع استعفای وزیر دفاع آمریکا از روزهای پیش مطرح بود اما این خبر به طور واضح تایید نشده بود. به نظر می رسد  ترامپ عدم تایید استعفا را به بعد از وقایع انتخابات موکول کرده بود تا این موضوع به افزایش اختلافات و چند دستگی ها در  کمپین انتخاباتی وی منتهی نشود.


کارشناس مسائل بین الملل در این باره اظهار داشت: به نظر می رسد  ترامپ برکناری وزیر دفاع را به بعد از نتایج انتخابات و پیروزی موکول کرده بود که اینک با شکست خود، این  موضوع رسانه ای شده  است.

 

مرتضی مکی در خصوص این تصمیم خاطر نشان کرد: به هر حال در دو  ماه باقیمانده از عمر ریاست جمهوری  ترامپ، برکناری و پذیرش استعفای وزیر دفاع تصمیمی سیاسی و منطقی نیست، چرا که هیچ دولتمردی در دو ماه پایان حکومت خود چنین تصمیماتی اتخاذ نمی کند به این دلیل که برکناری وزیر دفاع تصمیم مناسبی در کارنامه سیاسی وی محسوب نمی شود.

 

 مرتضی مکی خاطر نشان  کرد: ترامپ در خصوص برکناری وزیر دفاع هیچ ملاحظه ای اعم از رسانه ای یا سیاسی ندارد، ضمن اینکه برکناری وزیر دفاع آمریکا هم درسطح داخلی آمریکا و در سطح بین المللی بازتاب چندانی نداشته است.

 

 وی در این باره تصریح نمود: به نظر می رسد  ترامپ از عدم حمایت جمهوری خواهان، کارکنان کاخ سفید و حتی دولت فدرال از خود بسیار عصبانی و آزرده خاطر است. وی بر این باور بود که آنها از او حمایت های جدی به عمل می آورند؛ در حالی که چه در کارزار انتخابات و چه پس از آن بسیاری از جمهوری خواهان و اطرافیان  ترامپ، او را وادار به پذیرش نتایج انتخابات کردند.

 

مرتضی مکی در خصوص گمانه زنی های دستور جنگ با ایران توسط ترامپ گفت: در چنین شرایطی هیچ منطقی توجیه نمی کند رئیس جمهوری که روزهای پایانی ریاست جمهوری خود را می گذراند تصمیم به انجام جنگ بگیرد، جنگی که هزینه ها و تبعات و پیامدهای مختلفی برای آمریکا به دنبال خواهد داشت.

 

مکی دراین باره تصریح نمود: به جهت پیامدهای گسترده حمله نظامی به ایران بعید به نظر می رسد کنگره و حتی بسیاری از نهادهای امنیتی امریکا حاضر به همراهی با ترامپ و تن دادن به تصمیم خطرناکی باشند که نه تنها برای منطقه بلکه برای کل جهان تبعات و پیامدهای وحشتناکی به دنبال دارد، از این رو گمانه  زنی ها برای حمله نظامی به ایران با واقعیت منطبق نیست.

 

مرتضی مکی در خصوص اهداف سفرها و رایزنی های وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل هم به ما گفت: هر چند  پمپئو تلاش می کند تا با صهیونیست ها در اسرائیل رایزنی های داشته باشد و این موضوع به شکل وسیعی رسانه ای می شود، اما نمی توان این مساله را به احتمال وقوع جنگ علیه ایران تعبیر کرد، چرا که آنچه  پمپئو و ترامپ دنبال می کنند در سفرها و رایزنی ها با مقامات اسرائیل بیشتر یک نمایش رسانه ای است از این رو نمی توان قبول کرد هیات حاکمه بر آمریکا و دولت جدید و کنگره حاضر به پذیرش هر گونه حمله نظامی به ایران باشند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده