استانی شدن انتخابات دایره ورود افراد به خانه ملت را محدود می کند-راهبرد معاصر
طرح استانی شدن انتخابات مجلس؛ تهدیدها و فرصت‌ها/5

استانی شدن انتخابات دایره ورود افراد به خانه ملت را محدود می کند

حسین طلا می گوید: استانی شدن انتخابات سبب می شود نامزدهای انتخاباتی به پناه احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی بروند و خود را وامدار دسته جات سیاسی کنند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 18
کد خبر: ۶۹۷۱

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ بحث ها همچنان حول محور مزایا و معایب استانی شدن انتخابات مجلس داغ است. ایده استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، اولین بار در ذهن ساکنان مجلس پنجم جرقه خورد؛ اما علی رغم تلاش برخی از نمایندگان، این طرح به نتیجه‌ای نرسید.

 

پایان مجلس پنجم، مُهر پایانی بر طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نبود و نمایندگان دوره‌های بعد نیز هر بار با نزدیک شدن به پایان حضور چهارساله‌شان در مجلس، این طرح را روی میز کار خود قرار می‌دادند.

 

در آذرماه سال 93 نمایندگان مجلس نهم طرح استانی شدن انتخابات مجلس را دوباره در دستور کار خود قرار دادند و کلیات آن را به تصویب رساندند. در نهایت این طرح با مخالفت شورای نگهبان به بایگانی رفت و حالا دوباره بهارستان‌نشینان برای تصویب این طرح دست به کار شده‌اند.

 

در این مدت مخالفان و موافقان استانی‌شدن انتخابات مجلس طی جلسات مختلفی به بحث و بررسی این طرح پرداخته و به مزایا و معایب آن می‌پرداختند. مباحثی که گاه به سمت موافق سوق می یافت و گاه به سمت مخالف. پس از این کش و قوس‌ها همچنان این طرح محل چالش موافقان و مخالفان آن است.

 

طرح استانی شدن انتخابات مجلس یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که دست کم در پنج دوره اخیر مجلس همواره مطرح بوده و دنبال شده است. نزدیک به بیست سال از این طرح می گذرد و نمایندگان طی این سال ها نتوانسته اند تصمیم درستی را اتخاذ کنند. 

 

نظر به اهميت و حساسيت طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي، و لزوم توجه مجدد به آسيب شناسي سياسي، اجتماعي و امنيتي اين طرح به گفت و گو با یکی از نمایندگان سابق مجلس پرداختیم. حسین طلا نماینده سابق مجلس در گفت و گو با راهبرد معاصر تاکید کرد: «طرح استانی شدن انتخابات مجلس با مزیت همراه است، اما در مجموع معایب آن بر امتیازاتش می چربد و اگر به درستی اجرایی نشود و نقاط ضعف آن رفع نگردد بی اعتمادی مردم به نظام را به دنبال خواهد داشت.»

 

وی با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات نمایندگان با نگاهی تخصصی تر به جای داشتن نگاه محلی و بومی، به دنبال رفع مشکلات کشور هستند خاطرنشان کرد: «در کنار این مزیت، باید به این نکته نیز اشاره کرد که استانی شدن انتخابات سبب می شود نامزدهای انتخاباتی به پناه احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی بروند و خود را وامدار دسته جات سیاسی کنند. از سوی دیگر  با استاني شدن انتخابات رابطه بين مردم و موكلين با توجه به گستردگي حوزه انتخابيه و به خصوص در شهر هاي كوچك و روستاها به شدت كاهش يافته و موجبات نارضايتي مردم را فراهم مي آورد.»

 

حسین طلا افزود: با استانی شدن انتخابات هزینه ورود نمایندگان به مجاس جهت تبلیغات انتخاباتی افزایش چشمگیری خواهد یافت و همین موضوع سبب عدم ورود افراد مستقل از احزاب و گروه ها می شود و دایره ورود افراد به خانه ملت را محدود می کند.

 

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه دموکراسی وارد کشور شد اما فرهنگ صحیح آن همچنان در کشور نهادینه نشده است تصریح کرد: «اگر احزاب به مردم پاسخگو بودند و برنامه ریز های درست، کمیته بندی های صحیح و دادن تعهد به افکارعمومی را سرلوحه اقدامات خود می کردند و ضمانت های اجرایی لازم را برای شکل گیری وعده های خود پیش چشم جامعه و مردم قرار می دادند، امروز شاهد ایجاد نگرانی برای وامدار شدن نمایندگان مجلس به احزاب نمی شدیم. چراکه امروز احزاب در حقیقت تشکیل جبهه می دهند و در پی منافع زودگذر سیاسی خود هستند.»

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده