به گزارش راهبرد معاصر ، آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در ابتدای درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم که بعد از تعطیلات سال جدید برگزار شد با اشاره به این که سال نو تقارن با میلاد پر خیر و برکت امیرالمومنین (ع) پیدا کرد با بیان حدیثی از این امام همام به مسئله جاری شدن سیل در کشور اشاره کرده و گفت: امروز شاهد وقوع این حوادث سخت و غمبار هستیم که مردم بسیاری را متضرر و عزادار کرده است.
وی افزود: امروز روز بزرگ امتحان برای کسانی است که دارای توانایی هستند و می توانند به این مردم کمک کنند؛ مردم در کنار مسئولان باید کمر همت ببندند و به این مردم سیل زده یاری رسانند.
این مرجع تقلید بیان کرد: خسارت سیل از زلزله کمتر نیست زیرا کسانی که سیل زده می شوند، ریشه خانه های آنها آسیب می بیند و اسباب زندگی و حتی کسب آنها نیز از بین می رود؛ جبران خسارت این افراد کار بسیار مشکلی است که دولت و مردم در کنار هم باید در این زمینه کوشا باشند.
آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: کسانی که به مسافرت های خارجی و آنچنانی و مخارج آن چنانی می پردازند امروز باید امتحان خود را پس دهند و به کمک مردم بیایند.
وی گفت: علت سیل در شیراز را نیز می دانیم زیرا سالهای دورتر در محل دروازه قرآن یک دره عمیق وجود داشت که محل تفرجگاه و تفریح و بازی کودکان هم بود و کاربری بزرگ آن هدایت سیلاب ها از این منطقه به نواحی کم خطر بود؛ ولی سالها بعد این دره نیز بسته شد و در نتیجه یک باران سیل آسا این فاجعه رخ داد زیرا آب راهی برای عبور نداشت.
این مرجع تقلید عنوان کرد: یکی از درس های بزرگ این اتفاق، تمرکز روی نقاط آسیب پذیر است که کاملا قابل پیش بینی است؛ باید راه حل های دقیقی پیدا کنیم که چنین اتفاقی رخ ندهد؛ مسائلی چون سیلاب در کشورهای دیگر نیز، به کرات رخ می دهد ولی بعضا چنین خساراتی به بار نمی آورد.
وی یادآورشد: حل این مشکلات در وهله اول با دولت است ولی مردم نیز در کنار دولت وظیفه دارند زیرا حل مشکلات این مردم کار آسانی نیست؛ ما نیز دعای می کنیم که فرجی در احوال سیل زدگان حاصل شوند؛ همچنین اعلام هم کرده ایم که اختصاص یک سوم از وجوهات برای این مساله جایز است.
آیت الله مکارم در ادامه بحث اخلاقی با اشاره به حدیث "أَکْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِع" بیشترین آسیبی که عقل می ببیند از طمع است، بیان کرد: اگر عقل آسیب نبیند مشکلات غالبا حل می شود، بسیاری از اتفاقاتی که در مسائل اقتصادی می افتد، به خاطر حرص و طمع است.
این مرجع تقلید گفت: امام بیان می دارند که بیشترین آسیبی که عقل می بیند از طمع است؛ حقیقت طمع درخواست چیزی است که باعث ذلت می شود؛ همچنین درخواست چیزی است که به آن نیاز نداریم.
وی اظهار کرد: عقل انسان فریب طمع را می خورد؛ بسیاری از مفاسد اقتصادی ناشی از حرص و طمع است؛ طمع چشم انسان را خیره می کند و عقل انسان را از کار می اندازد.