به گزارش راهبرد معاصر، مرتضی مصطفوی اظهار داشت: دو عامل اساسی بر بازار خودرو اثرگذار است، نخست انتظارات تورمی مردم که با نرخ ارز بالا و پایین میشود و دوم هم عرضه خودرو چه به صورت داخلی و چه خارجی است.
وی افزود: هر گاه ارز کاهش پیدا میکند مردم به این نتیجه میرسند که رشد تورم در اقتصاد کم شده پس سوداگری کاهش مییابد چون برای آنها به صرفه نیست و نمیتوانند کالایی که خریداری کردهاند را بعدها گرانتر بفروشند.
کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: متأسفانه بازار خودرو بهخاطر بیکفایتی مسئولان رها شده است و بر اساس متغیرهای بیرونی کنترل میشود؛ تغییرات بیرونی مثل کاهش یا افزایش تنشهای بینالمللی روی ارز تأثیر میگذارد و به همان تناسب، قیمت خودرو بالا و پایین میشود.
وی تصریح کرد: متأسفانه آنقدر در حوزه بازار و اقتصاد، بیکفایت عمل شده که همه متغیرهای داخلی بازار به متغیرهای بیرونی وصل شده یعنی مردم تصمیمات و عملکرد خود را با نرخ ارز تنظیم میکنند نه براساس سیاستهای دولت و همه منتظرند تا ببینند دلار افزایش پیدا میکند یا کاهش مییابد.
مصطفوی بیان کرد: اگر امروز تمام بازارهای غیرمولد ما کاهشی شدهاند به خاطر جو روانی ناشی از انتخابات آمریکاست چون همه گمان میکنند با روی کار آمدن بایدن، تنشهای بینالمللی و نرخ دلار کاهش یافته که این روند کاهشی تا پایان سال ادامه دارد.
وی گفت: تا زمانی که این آرامش در روابط بینالمللی وجود دارد، بازارهای داخلی هم آرامش خواهند داشت و به محض اینکه تقابل پیدا کنند و تنش ایجاد شود ناخودآگاه ارز شروع به بالارفتن میکند.
قیمت خودرو کاهش مییابد
کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه قیمت خودرو مجددا کاهش پیدا میکند، افزود: قاعدتاً بایدن در همان اولین لحظه آغاز فعالیت خود شروع به مخالفت نمیکند در نتیجه تا آخر سال، این آرامش را خواهیم داشت و حتی ممکن است قیمت چنان کاهشی باشد که نرخ بعضی از خودروها از قیمت کارخانه هم پایین تر بیاید.
وی با بیان اینکه متاسفانه در بازار خودرو هیچ ملاکی برای ارزیابی قیمت وجود ندارد و سامانهای هم برای آن طراحی نشده است، عنوان کرد: تقریبا همه خودروها افت قیمت داشتهاند؛ جو روانی جامعه نشان میدهد که مردم نگاه سوداگرانهای به بازارهای غیر مولد مثل خودرو ندارند و بیشتر به دنبال عرضه هستند که این موضوع نیز به کاهش قیمت خودرو کمک میکند./ بازار